Irodalmi Szemle, 2016

2016/6 - HOL VOLT, HOL NEM VOLT - Nádor Zoltán: A másság és az identitás politikai következményei a fantasykben és a történelmi regényekben. Bánki Éva Fordított idő című regénye kapcsán (tanulmány)

s amikor megismeteltü­k kerdesü­nket, hogy miert kellett társainknak meghalniuk, csak nehany esze­­los kézmozdulattal valaszolt, peldaul mutatóujjaval felvonta felsoraikat, és kimutatta a fogsorat. Nu-Nu foga fekete volt. Ekkor láttuk eloszor tsalali benn­­szü­lott fogat."­ A regenybeli feketék nem azert pusztitják el a feher hajosokat, mert a mi fogalmaink szerint go­­noszok, hanem mert maga a fehér szin hoz rájuk halálos veszelyt. A horror-fantasykben, Lovecraft és követőinek muveiben az idegenseg tapasztalata­­hoz minden esetben retteges es ellensegesseg erzese párosul. Földi vilagunkon osztozni kell ismeretlen­­nek hitt, elpusztitasunkra toro lenyekkel, akikkel semmilyen barati együ­ttmukodes nem lehetseges.2 Az Arnyek Innsmouth follett cimu elbeszeles nemcsak azert kü­lonleges, mert az elbeszelo sajat csaladjaban fedezi fel az idegenséget, hanem mert Innsmouth, a város (ahova az elbeszélő teljesen „normálisan", autóbusszal érkezik) a társadalmi környezet elvisel­­hetetlen, nem-emberi természetével is szembesü­l. Ez megfelel Rosemary Jackson kategorizálá­­sának, aki szerint igazi fantasztikum csak a való­­sag ábrázolasa mellett, a valósag elleneben vagy azzal összefonódva létezhet.­ Pedig a tolkieni fantasy „tü­ndervilagat" - Tolkien kifejezesével „szubkreacióját" - is meghatarozzak a csodas, fantasztikus kevereklények. Ezek a kü­lönleges „fajok" nem feltétlenü­l ellenségekként, hanem nem egyetlen nyelv által uralható emberi lehető­­ségekként kapcsolódnak egymáshoz. De ez a tol­kieni világegyetem is rádöbbent minket arra, hogy milyen bizonytalanok is vagyunk kivételezett em­beri helyzetü­nkben. A csodás lenyek köre epített magikus valosagok, a Tolkien nyomában „epü­lő" fantasyk egyes elemei persze ismerősek lehetnek a korábbi irodalmi hagyomanyokból is: a magikus realizmus nepiseg-tapasztalataból vagy a tortenel­­mi regenyekbol. Hiszen a közepkort mi mar annyi­­ra más-vilagkent erzekeljü­k, hogy akar a torteneszek által szentesitett tenyekbol is felepitheto lenne tobb Kozepfölde. Ha az emberek nagy becsben tartott csontdarabokban imádják a halhatatlansagot, akkor miert volna kü­lonleges, ha halottak jarnak közot­­tü­k? Ha a kozepkorban hittek abban, hogy állatok . Edgar Allan Poe: Arthur Gor­don Pym. Bart Istvan forditasa. Budapest, 1994, Europa Kiadó, 280. 2 „Ennek a szemleletnek az episztemologiai vetü­lete arra a felismerésre épül, hogy az em­ber igencsak korlátozott meg­­ismerési lehetősegekkel bir az univerzum valodi lenyeget ille­­toen." (Nemes Z. Mario: A Pick­­man-paradoxon. H. V. Lovecraft es a vizuális reprezentacio. In Prae, 2011.1.2-11.2.) 3 „Átvagtunk nehany kereszte­­zodesen; a balra leágazo utcak a parti halaszviskok szennyebe vezettek, a jobboldaliak a romos villanegyedekbe. A városban meg nem láttam embereket, ám egyre több apró jel árulkodott róla, hogy ez a környék már nem teljesen kihalt: elfu­ggö­­nyozott ablakok, néhol egy-egy rozzant autó valamelyik ka­­pualjban. A kövezet és a gya­­logjarok elhanyagoltak voltak ugyan, de legalább nem mentek tönkre teljesen; és ugyanez állt az epü­letekre is, amelyek kö­­zü­l - amennyire meg tudtam állapitani - egy sem latszott fi­­atalabbnak a XIX. szazad elso felenél. Amikor megpillantot­­tam a letunt mult e romlasuk­­ban is méltosagteljes tanait, felebredt bennem a mukedveld regisegbuvar, es egyszeriben el­­feledtem osztonos irtozasomat a szomyu buztol meg a varos baratsagtalan hangulatatol." (H. P. Lovecraft: Arnyek Innsmouth follett. Kornya Zsolt forditasa. In Howard Phillips Lovecraft ösz­­szes muvei. III. Szeged, Szukits Konyvkiado, 96-172.112.) 4 Jackson, Rosemary: Fantasy - the literature of subversion. Lon­don, 1981, Methuen & Co. LtD.

Next