Irodalmi Szemle, 2020

2020/11 - Baka L. Patrik: Az alternatív történelem műfja a fizika és a történettudomány tükrében (tanulmány)

szamara a megkerdojelezhetetlen igazsag alapját jelentheti. Amint munká­­ja zaro szakaszában fogalmaz: Amikor a tortenelem ezen alternativ vizioi közti valasztas ü­gye kerü­l elő, akkor az egyiknek a másikkal szembeni elonyben reszesitesehez a moralis vagy az esztetikai kiindulópont kepezi az egyedü­li alapot.38 White relativizalo megközelitesmodja nemcsak a tudomanyteruletü­ket ért tamadas okán sertette a tortenesztarsadalmat, hanem amiatt is, hogy ketsegbe vonta a tortenelmi megismeres moralis felelosseget, ami pedig munkajuk alapját kepezi.39 S persze - sokak ertelmezese szerint - kapu­­kat nyitott a szelsosegek revizionizmusa elott, amelyek az olyan esemenyek ertelmezesenek megingatásaban erdekeltek, mint peldaul a holokauszt.40 Annyi bizonyos, hogy sok tortenesz a white-i szemlelet gyozelmet látta teljesu­lni a posztmodern jatekosan ironikus tortenelemkepeben is, ami pedig szamukra a torteneti igazsag s egyszersmind a valosag tagadasaval egyenlo.41 Ezen kutatok allohistorizmushoz fuzodo viszonya legalabb en­­­nyire ketkedo. Velemenyunk szerint a ket polus kozt futo középutat Gyani Gábor lelte meg, aki úgy véli, az értelmezesre épp azert lesz mindig szü­kseg, mert a mult az azt megismerok szamara sohasem válhat közvetlenü­l hozzaférhetove. Nem igaz viszont, hogy a posztmodern követői - s velü­k együ­tt az alternativ tortenelmek kedvelői­­ elsikkasztjak a valósagot es tagadj­ak a tudomanyos igazsag lehetoseget, ahogy nem igaz az sem, hogy csakis egy, normativ, „he­­lyes” es kanonizalt narrativa kepviselheti magát a torteneti igazsagot.42 3 8 Vo. Ud, Metahistory, 433. A forditas Gyani Gabor szerint: Gyani Gabor, Bevezetd = Ud, Relativ tortenelem, Budapest, Typotex, 2007, 14. 3­9 Vo. Kisantal Tamas - Szeberenyi Gabor, Hayden White „hasznarol es kolarbl”. Narratologiai kihivas a tortenetirásban, Aetas 2001/1, 128. 4 0 A szeles koru vita anyagat lasd: Saul Friedlander (szerk.), Probing the Limits of Representation. Nazism and the „Final Solution”, Cambridge, Harvard University Press, 1992. 4­1 Vo. Gyani Gabor, Posztmodern kánon, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003,5. 4­2 Ud, Relativ tortenelem, 207.

Next