Irodalmi Szemle, 2020

2020/11 - Baka L. Patrik: Az alternatív történelem műfja a fizika és a történettudomány tükrében (tanulmány)

nak tarsadalmat.48 Ezt az idealizalt elvarasrendszert destabilizalja Matt F. Oja, aki úgy véli, a cselekmeny legnagyobb resze mindenkepp fikcid lesz. [A­zzal a feltevessel dolgozom, hogy nincs abszolut kü­lonbseg az elbeszelo tortenelem es az elbeszelo fikcid kozott. Azaz feltetelezem, hogy semmikepp sem gondolhatunk rajuk úgy, mint mindsegileg kü­lönbözo mufajokra, leg­­feljebb mint egyetlen kontinuum vagy spektrum ellenkezo vegpontjaira... Minden, ami e két pont köze esik, valtakozo mertekben ugyan, de terme­­szetesen egyaránt magaban rejti a két polus vonasait; a spektrum közepen fekvokre pedig [...] a legketertelmubb hibridekkent gondolhatunk csupan.49 A mufaj alkotói tehát minden tollvonasukkal a realitas es a fikcionalitas alkotta skálan mozognak, az iranyzat „kényesseget” pedig az adja, hogy csakis az utobbi tulsulya ervenyesü­lhet. Ez azonban ervenyes az egyes tortenettudomanyi vizs­­galodasok egeszere is, hiszen minden egyes szerzoi hang és ertelmezoi pozicio - törekedjek barmennyire is az elfogulatlansagra - menthetetlenü­l ertek instan­­ciakat szo onnan tortenelemkonstrukciojába; az egyedü­li kivetelt a pusztan da­­tumokat es esemenyeket listázo szövegszakaszok jelenthetik. A tortenelmi rege­­nyek multhusege tehat innen nezve is kikezdhetd.50 Kerdes persze, hogy ennek fenyeben hol is kell keresnü­nk a mufaj helyet? Amennyiben egy tortenelmi regeny dokumentaltan megtortent esemenyek kore szorodik - ezeket tekintsuk most stabil divergenciapontoknak,1 ugy az a tenyleges - s teljesseggel soha nem rehabilitalhato - mult egy olyan kepet adja, melynek legfontosabb szegmensei bar megegyeznek a valosaggal, az azok kozt zajlo, az iro által prezentalt esemenyek annak megis csupan egyetlen - noha a tobbivel egyenerteku - alternativajat adjak, a vegtelenbol. A mu vilaga es a sa­­jatunk bizonyos szakaszokon tehat kozelebb, maskor tavolabb kerul egymastol. 4 8 Vo. Lukacs Gyorgy, A tortenelmi regeny, Budapest, Magveto Konyvkiado, 1977. 4 9 Matt F. Oja, Fictional history and historical fiction: Solzhenitsyn and Kis as exemplars, History and Theory, 1988/2,112. - Forditas: Gyani Gabor. 5 0 Hasonlot allit White kovetkezo tanulmanya is: Hayden White, A narrativitas szerepe a valósag reprezentáciojában, Aetas, 1996/1, 98-118. 5­1 A Pillango-hatás (Rendezo: Eric Bress - J. Mackye Gruber, Gyarto: FilmEngine - BenderSpink - Katalyst - New Line Cinema - Focus Features, USA, 2004) címu film is stabil divergenciapontok mentén szervezodik, hiszen a fohos, multjának nehány meghatarozott pillanataba lesz kepes visszatérni, hogy azokból kiindulva probaljon meg letrehozni egy szamara minel inkabb elfogadhato jelent.

Next