Irodalmi Ujság, 1975 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1975-03-15 / 3-4. szám

XXVI évfolyam 3.-4. szám A MAGYAR ÍRÓK LAPJA 1975. március - április KOESTLER ARTHUR HÁY GYULA PERE BEVEZETŐ AZ ÍRÓ­­’SZÜLETETT 1900-BAN” CÍMŰ ÖNÉLETRAJZÁNAK ANGOL NYELVŰ KIADÁSÁHOZ Nyílt levél a 75 éves Háy Gyulához Kedves Gyula, Sohasem fogom elfelejteni azokat a krajcár tálán, boldog és reményteljes na­pokat, Zürichben, 1935-ben, amikor Te is, én is ugyanazon a reggelen kötöttünk házasságot, ugyanazt a karikagyűrűt használva,­­ amelyet barátainktól, Ja­kob Hummtól kértünk kölcsön és a szer­tartás után kötelességtudóan visszaad­tunk neki. Szerencsére akkor még nem tudtuk, hogy mi vár mindegyikünkre és általá­ban a világra. És nem tudhattuk azt sem, hogy egyszer majd én írok beveze­tőt a Te önéletrajzod angol kiadásához,­­ az egyik veterán üdvözli majd a mási­kat. KOESTLER ARTHUR AZ 1956-oS magyar forradalom harma­dik napján ’’téeszcsé teheautók álltak meg az Írószövetség előtt. A város éhezett és a teherautók élelmiszer-ajándékokat hoz­tak, kenyeret, szalonnát, élő libát, egész oldalasokat. A parasztok az írókat jöttek felkeresni : az egyébként bőkezűnek aligha vajúdható falusiak nekik ajándékozták mindezeket a finomságokat. Írók és parasz­tok !” A nyugati ember fülében furcsának, sőt hihetetlennek hangzik, de tény az, hogy a háború utáni történelem legdramatikusabb népi forradalmának kezdeményezője néhány író , regényíró, színpadi szerző, újságíró és irodalmi kritikus volt. A látszólagos el­lentmondásnak több oka van. Mindeneke­lőtt az alapvető különbség az értelmiség szerepe között egyfelől a nyugati demokrá­ciákban, másfelől Közép- és Kelet-Európa múltbeli és jelenlegi diktatúráiban. Az ox­fordi angol kéziszótár szerint az ’’intelli­gencia” ”a nemzetnek (különösképpen az o­­rosznak) a független gondolkodásra törek­vő része”. Ahol szólásszabadság van, min­denki a maga feje szerint, függetlenül vé­lekedhet, és ez nem számít különösebb erénynek ; az értelmiséget sem tartják kü­lönösen sokra. Ahol azonban a vélemények­re katonai fegyelemmel felügyelnek, legyen az a cári Oroszországban vagy az 1956-os Magyarországon, minden független hang, ha sikerül másokhoz eljutnia, kirobbanó le­hetőségek hordozója. Paszternak, Szolzse­­nyicin szavának, vagy azon a reménnyel és ígérettel teljes budapesti nyáron a Magyar Írószövetség szavának ezért volt mélyre­ható visszhangja. OLVADÁS VOLT akkoriban, az a bi­zonyos időszakos olvadás, amelyik új jég­korszakot előz meg. Sztálin meghalt és az utóda mániákus bűnözőnek minősítette. Rá­kosi Mátyást, Magyarország törpe Sztá­linját elmozdították a helyéről ; áldozatai­nak egy részét kiengedték a börtönökből ; másokat, akiket felakasztottak, utólag reha­bilitáltak. A légkör nagy várakozásokkal volt teljes,­­ mintha egy szörnyűséges szá­razság után végre megjelentek volna az el­ső felhők a láthatáron. A felhők azonban egyelőre még soványkák, bizonytalan kör­­vonalúak voltak,­­ nem voltak elég ter­hesek ahoz, hogy éltető csapadékot szolgál­tassanak. Ennek a feladatnak az ellátására nem volt legális ellenzéki párt, sem függet­len szakszervezet, sem szabad sajtó. Csak két látszólag ártalmatlan értelmiségi szer­vezet létezett, amelyeket a rendszer az elé­gedetlenség levezetésére tűrt meg, és ame­lyeknek a kommunista ideológia keretein belül bizonyos mértékig ’’függetlenebb gon­dolkodást” engedélyeztek. Az egyik az író­szövetség volt és hetilapja az ’’Irodalmi újság”, a másik az egyetemisták és az a­­kadémikusok Petőfi Kör­e. Ez a kettő, talán a saját meglepetésére is, megfelelően ter­hessé tette a fellegeket ahhoz, hogy felhő­­szakadás következzék be. Az elégedetlen iro­dalmárok monológja néhány héten belül a nemzettel folytatott dialógussá vált, amely először a munkásokat, majd a kolhozpa­rasztokat vonta be a forradalmi táborba. Ezért hozták a parasztok a kenyeret, az oldalast és a libát az írószövetségnek, mint­egy zálogául a tűrhetetlen elnyomó rend­szer elleni közös küzdelemnek. RAGYOGÓ EPIZÓD VOLT EZ az euró­pai értelmiség történelmében és elkerülhe­­telenül vérfürdővel végződött. A tragédia egyik főszereplője Háy Gyula volt, Magyar­­ország egyik legkiemelkedőbb színpadi szerzője,­­­ odaadó kommunista, aki az 1919-es első kommün óta büszkén járt a párttagsági könyvével anélkül, hogy nyo­mott hagyott volna rajta az intrika, a fel­jelentgetések, a talpnyalás pusztító légköre, amely Sztálin Szép Új Világát uralta. A romlottság elleni immunitása valami holdkóros ártatlanságból eredt, a személyi ambíció teljes hiányából, — eltekintve at­tól az egy vezérlő szenvedélytől, hogy a darabjait tökéletes szereposztásban, egy tö­kéletes rendező rendezésében láthassa. 18 éves korában éppen úgy, mint 75 éves ko­rában, Háy a romantikus forradalmár tí­pusa, aki sokkal inkább otthon érezte vol­na magát a múlt században, az 1848-as barrikádokon, mintsem az a valaki, aki ”1900-ban született”. Ez az álmodozó távol­ságtartás a jelek szerint nemcsak a párté­let torzulásaitól védte meg, de a szörny­ikrek, a Gestapo és a GPU üldözésének va­dabb formáitól is. Túlélte a náci rezsim kezdetét Berlinben, a harmincas évek Nagy Tisztogatását Moszkvában, Rákosi terrorját Budapesten, mint aki sértetlen lábbal jár a parazsakon, amíg végül 57 éves korában, az 1900-ban született romantikus forradal­már sorsa elkerülhetetlenül beteljesedett. Letartóztatták más írókkal együtt, akik ak­tív szerepet játszottak a forradalomban, és egy titkos tárgyaláson — a zárt ajtók mö­gött rendezett bohózattal megpróbálták né­mileg a törvényesség látszatát kelteni — elítélték , hat év börtönre és minden javá­nak elkobzására. Keleti mértékkel mérve, az ítélet enyhe volt : Háyt és írótársait az akasztófától a viharos nemzetközi tiltako­zás mentette meg, amelyben a konzervatí­vok éppen úgy részt vettek, mint a balol­daliak, kiemelkedő európai kommunistákat is beleértve. HÁY FŐBŰNE egy irodalmi alkotás volt, egy vaskalapos pártvezető szatírája , Ku­­csera elvtársé, a hatalomban ülő bürokra­táé, a társadalom haszonélvezőjéé. "Kucsera elvtársat valóban nem szere­tem. Megvan rá az okom. Aminthogy ő sem szeret engem. És neki is megvan erre az oka, Kucsera a mi történelmünk nagy téve­dése. Kucsera a meggyőződéses, szenve­délyes semmihez­ nem értő, aki tudatlansá­ga piedesztáljáról néz le ránk és fanatiku­san ragaszkodik az osztályharc élesedéséről szóló hamis tételhez... Kucsera és mi nem férünk el ugyanabban a történelemben. Választani kell : ő vagy az emberiség. Kucsera számára a hazugság nem hazugság, a gyilkosság nem gyilkos­­ság, a jog nem jog, az ember nem ember...” A LAZÍTÓ CIKK ’’Miért nem szeretem ?” címmel 1956. október 6-án jelent meg az "Irodalmi újság”-ban, —­ azon a napon, amikor a Rákosi által felakasztatott, azután rehabilitált Rajk Lászlónak, a párt hajdani hősének exhumált csontjait ünnepélyes álla­mi szertartás keretében újra eltemették. Kucsera elvtárs, úgyszólván egyik napról a másikra, úgy vonult be a köztudatba, mint Scroge vagy Tartuffe és az országot uraló kis Nérók nemzeti jelképe lett. Ami­kor október 23-án tüntető tömegek lepték el Budapest utcáit, számos feliraton ez állt : ”Le a Kucserákkal !” Ritkán tapasz­talhatta író hasonló közvetlenséggel, hogy tollának mekkora hatalma van. A dicsőség rövid életű volt. Két hét sem telt el s az orosz tankok visszatértek Bu­dapestre, leverték a forradalmat és nyo­mukban az utolsó szó a pusztító kucseráké lett. De a haldokló forradalom utolsó hang­ja, a világszerte szétáradó fojtott segély­kiáltás Háy Gyuláé volt. November 4-ének reggelén, miközben a tankok rátörtek a fő­városra, Háy és felesége a Parlament épü­letébe, a rádióállomásra sietett, amelyet az oroszok még nem foglaltak el, és megindító felhívást intézett a nagyvilág lelkiismereté­­nek felébresztésére . ”A világ minden írójá­hoz, minden írószövetségéhez, akadémiájá­hoz, tudományos egyesüléséhez, a szellemi élet vezetőihez fordulunk segítségért. Ke­vés az idő ! A tényeket ismeritek, nem kell ismertetni. Segítsetek Magyarországon ! Se­gítsetek a magyar népen ! Segítsetek a magyar írókon, munkásokon, parasztokon, értelmiségi dolgozókon ! Segítsetek, segít­setek, segítsetek !” HÁY GYULA ÉS ÉVA ezután hazament és várt. Megtalálhatták volna a módját an­nak, hogy átjussanak az osztrák határon éppúgy, mint ahogy a többi tízezer megta­lálta. Háy azonban úgy döntött, hogy ma­rad és osztozik hazájának sorsában, re­ménytelenül is remélve, hogy a függöny nem gördült le véglegesen, hogy felmegy mégegyszer egy boldog fináléjú második felvonásra, amely utat nyit a forradalmi programnak, ”az ember­­­arcú kommuniz­mus” utópiájának. Ez is talán Don Quijote-i gesztusnak tekinthető,­­ ám igaz az is, hogy a keszeg lovag és követői nélkül a világ még szegényebb lenne, mint amilyen. A SZTÁR ÉS A STATISZTÁK ”BREZSNYEV minden valószínűség szerint részt fog venni a magyar kom­munisták pártkongresszusán. A szovjet ve­zetőnek ez lesz az első külföldi útja a betegsége óta”. "Brezsnyev elindult Budapestre, hogy részt vegyen a magyar kommunisták kong­resszusán”. ’’Brezsnyev megérkezett Budapestre. Az általános benyomás az, hogy jó formában van és a betegség nem viselte meg őt túlságosan”. ’’Brezsnyev beszéde Budapesten az eu­rópai biztonságról és a békés együttélés­ről”. ’’Brezsnyev felhasználta a budapesti párt­­kongresszust arra, hogy megbeszélést tart­son a Varsói Szerződés országainak veze­tőivel”. ’’Brezsnyev elutazott Budapestről”. A FENTI CÍMEKET és információkat a Times-ból, a Neue Zürcher Zeitungból és a Le Monde-ból idéztük. Mindegy, hogy melyiket melyikből : az egész nyugati saj­tó a budapesti pártkongresszus kapcsán csak egyetlen emberre figyelt : Leonyid Brezsnyevre. A ’’Népszabadság szerint a kongresszust ”egy éven át tartó, mélyreható előkészítés előzte meg”,­­ azaz egy év óta állandó mozgósításban tartották a pártot, munkaversenyekre, kongresszusi felajánlá­sokra sarkallták a dolgozókat, kósza hírek­kel idegesítették az országot, — miért ? Azért, hogy azután mindenki Leonyid Brezsnyevre figyeljen. A sztár mellett, aki egyébként egy régi és százszor hallott monológot adott elő, a statisztériát Kádár János vezette és to­vábbra is ő fogja vezetni. Néhány embert, — mert állítólag a színpad közepétől jobb­ra álldogáltak s ezért már egy éve levál­tották őket — most véglegesen menesz­tettek; mondják, hogy hamrosan Fock Je­nő miniszterelnök is követni fogja őket. Mások, többé-kevésbé ismeretlen figurák, a kórus homályából előbbre léptek. A tízmillió helyi néző nem kapott vá­laszt arra a kérdésre : enyhül-e a feszült­ség, vagy feszül-e az enyhültség, keménye­­dik-e a liberalizálódás avagy liberalizáló­­dik-e a keményedés ? Az egyetlen kérdésre, amelyik az elcsépelt színjátékból valóban érdekelte volna őket. LAPUNK TARTALMÁBÓL Koestler Arthur : Háy Gyula könyve elé (1. old.) Faludy György : Tizenkét vers (2-3 old.) Aczél Tamás : Naplójegyzetek (2-3 old.) Hanák Tibor : "Filozófiai ferdetorony (4. old.) Gosztonyi Péter : Válasz a ’’Kritiká”­­nak (5. old.) Fejtő Ferenc : Két könyv Kínáról (5. old.) Czigány Lóránt­­: Lőwy úr hagyatéka (6. old.) Szabó Zoltán : Németh László halálára (7-10. old.) Határ Győző az új Osborne-darabról (11. old.) Cs. Szabó László : Száműzöttek a Para­dicsomban (12-13. old.) Májer György : Interjú egy íróasztallal (13. old.) Kemenes Géfin László Nagy László vá­logatott verseinek angol kiadásáról (14. old.) Keszei István verse, Szanyi János és Tardos Tibor novellái. "Tisztogatás” a belgrádi egyetemen A MAGYAR INTELLEKTUELEK még nem is olyan régen irigykedve figyelték és kommentálták jugoszláv társaik szelle­mi és véleménynyilvánítási szabadságát. Bár egy-egy olyan ügy, mint Gyilaszé, vagy Mihajlové illúzióromboló módon bizonyítot­ta a ’’jugoszláv szabadság” korlátait, még­is, Belgrádban vagy Zágrábban az értel­miségnek nemcsak kávéházban vagy ma­gánlakásban, hanem nyílt fórumon is lehe­tett különvéleménye, amit ha az nem sér­tett állami érdeket,­­ a pártapparátussal szemben is fenntarthatott. Félő, hogy nem­sokára a múlté lesz ez a kiváltság,­­ leg­alábbis erre mutat a nyolc belgrádi egyetemi tanár ügyének kimenetele. EZ A NYOLC TANÁR filozófiát és szo­ciológiát tanított, közülük többen, így Szvetozar Sztojanovics vagy Mihajlo Mar­­kovics, nemzetközileg ismert szaktekintély. Többségükben a Praxis című (szerb­­horvát és nemzetközi kiadású) elméleti folyóirat munka­társai, ezért a ’’Praxis-cso­port” néven is emlegetik őket. Mindannyian marxista alapokon állanak és innen bírál­ták és bírálják a jugoszláv kommunista párt gazdasági és általános politikáját. A kampány már kevéssel az 1968-as belgrádi diáktüntetések után megindult ellenük, de csak 1972-ben vált veszélyessé, amikor Tito személyesen követelte eltávolításukat az egyetemről. Mivel többségük volt partizán és párttag, ez nem ment túl egyszerűen. A szerb szövetségi köztársaság egyes ve­zető politikusainak ellenkezése, majd a bel­grádi egyetem oktatói karának szinte egy­öntetű szolidaritása lehetetlenné tette az ügy ’’sima” elintézését, ezért a kormány­zat más eszközökhöz nyúlt. Elfogadtatott a szerb nemzetgyűléssel egy olyan tör­vényjavaslatot, amivel meg lehetett kerül­ni az egyetemi szerveket és fel lehetett függeszteni az „ellenzéki” tanárokat állá­sukból. Ez január végén meg is történt, a nyolc professzort felfüggesztették. A fi­lozófiai kar dékánja, Sima Csirkovics, til­takozásul lemondott tisztségéről. A NYOLCAK KÖZÜL egy, Sztojanovics jelenleg az Egyesült Államokban tanít. Bi­zonyos jelek arra mutatnak, hogy a ju­goszláv pártvezetőség nem bánta volna, ha társai követik példáját és külföldön keres­nek katedrát. A Praxis csoport működése már régóta tüske a pártapparátus konzer­vatív szárnyának oldalában, és a nyolc belgrádi egyetemi tanár felfüggesztését szinte logikus módon követte magas szín­vonalú elméleti folyóiratuk, a Praxis fel­számolása. Ez kétségtelenül azoknak a ju­goszláv politikusoknak a győzelmét jelen­ti, akik a szellemi erőben fogyatkozó Tito árnyékában meghúzódva Moszkva felé ’’orientálódnak” és elméleti viták helyett az ’’erős kéz” politikájával igyekeznek megol­dani Jugoszlávia egyre súlyosbodó gazda­sági és politikai problémáit.

Next