Pintér Jenő szerk.: Irodalomtörténet, 1924. 13. évfolyam

Műelemzés - zs.: Összefoglaló könyvszemle 14–29. p.

ÖSSZEFOGLALÓ KÖNYVSZEMLE. 29 tani,­­le teljes egészében hagyja a művészeti elfogultságot, amely Ady Endre költőfejedelmi pózát jogosnak vallja. Ady Endre megítélésének a másik véglete Kőszegi László könyve: Essthétikai megtisztulásunk (Pátria kiadása). Mint az „ismeretlenné lett Istennek, az Igazmondásnak" egyedülálló kürtöse fújja harsonáját, amelyben az önistenítés önhittsége tiszteletreméltó fajszeretettel, agyarkodó leszólással és józan képzőművészeti megállapításokkal kavarodik össze. Bennünket itt az irodalmi rész érdekel, ebből azt tudjuk meg, hogy Kőszegi László nemcsak önmagánál kisebb poétának, de egyáltalán jelen­téktelen verselőnek tartja Adyt; erkölcsi felfogását a faj szem­pontjából veszedelmesnek tudja, teljes meggyőződéssel és meleg hévvel óv tehát attól, hogy az iskola vagy a kritika Adyról mél­tánylással szóljon. Hogy szavát sú­lyossá tegye, végigtipor min­denkin, aki Adyt poétának merte mondani. Mint mindig, most is figyelmet érdemel Ambrus Zoltán új tanulmánykötete: Költők és szerzők (Athenaeum kiadása). Az őssayíró művészt­ rajzoló vonalgazdagságánál jobban érdekelnek e kötet irodalmi harcai, a szellemes gúnynak, pompás térforga­tásnak azok a mesterművei, amelyekben Tolsztoj kritikusairól, az elfogult Dibeliusról és Upton Sinclairről mondja el maró meg­jegyzéseit.. Kár, hogy a magyar Dibeliusok és Harden Miksák sohasem kerültek tolla alá! A művészet köréből vett arcképeket gyűjtötte össze két kötetbe Papp Viktor (Arcképek az Opera­házból. — Arcképek a külföldi zenevilágból. Stádium kiadása). A magyar közönség zenei ízlésének nevelésére nagy jelentőségűek e művek. A kritikai termés az irodalmi művek számához mérten sze­gényes, — de hogy is vásárolna ma a közönség ilyetén komo­lyabb munkákat! Más érdekli Budapest közönségét. Zs.

Next