Kozocsa Sándor szerk.: Irodalomtörténet, 1941. 30. évfolyam

Műelemzés - Berczik Árpád: Fáy András színészeti tanulmányai 120. p. - D. B.: Csery-Clauser Mihály: Madách Imre a politikus 120–121. p.

hanem az művelődés­ (divat, kosztümök, szokások bemutatása) és kortörténeti (korabeli események) szempontból, sőt a magyarországi részben családtörténe­tileg is. Annyi oldalról világítja meg szellemi életünk egyik legforrongóbb korszakának, a 80-as éveknek végét, hogy nehezen tudunk megválni tőle. Halász Gábor két tanulmánya forrásjelentőségű s ugyancsak Justhról és koráról szóló Magyar álmodók című esszéjével (Nyugat, 1939) együtt a kor­szakot megvilágító legtartalmasabb írások közé tartozik. A szöveg gondozása is finoman elemző eljárását dicséri. Az értékes könyvet gondolatébresztő illusztrációk (különösen szép Rupert Bunny-nak a naplóíró Justhot ábrázoló olajfestménye) díszítik. K. S. Fáy András színészeti tanulmányai. Magyar Irodalmi Ritkaságok 54. sz. Bp., 1941. Kir. Magy. Egyetemi Nyomda, 104­1. A reformkorszak vezérlő eszméje a magyar nyelv ügye volt. Minden, ami nyelvünk térfoglalását még oly kis mértékben is elősegítette, szívügye volt a múlt század harmincas éves magyarjának, így érthető, ha a színjátszás s ami vele kapcsolatos: színház, színpad, dráma, színész, de még a súgó és a kellékek is fontos gondját alkották a magyar nyelv harcosának. Küzdöttek a magyar színházért tettben, szóban és írásban, s a magyar színjátszás 150 éve bizonyítja, hogy nem hiába. Ennek a küzdelemnek ereklyéje: Fáy András színészeti tanulmányai. A Széchenyi, Földváry, Fáy hármasból az utóbbit eddig inkább a gyakorlat emberének ismertük. A kis kötet öt tanulmányából azonban az derül ki, hogy Fáy András igen jól ismerte a világot jelentő deszkákat nemcsak a nézőtér, hanem a kulisszák oldaláról is. Józanul, mérték­tartóan, szenvtelenül értekezik Fáy s csak néha enged teret a kimért és cél­tudatos értekező a hazáját mindenekfelett szerető magyarnak. De ezek a ritka helyek talán a legértékesebbek számunkra, mert ilyenkor a hideg tények és rideg adatok mögül még ma is időszerű kérdések, még ma sem megoldott prob­lémák vetődnek fel. Az első Nemzeti Színházról beszélve megemlíti Fáy, hogy ezt az épületet csak ideiglenes szállásnak tervezték a magyar Thália számára s a „díszesebb telken eszközlendő s nemzethez illő színház" nem­sokára felépül, — ezzel a színházzal azonban a nemzet még mindig tartozik önmagának. Staud Géza hálára kötelezte mind a nagyközönséget, mind a szakköröket Fáy dramaturgiai tanulmányainak közreadásával. Csak hiányol­juk Fáy első, legnagyobbszabású értekezését részint a teljesség kedvéért, részint pedig azért, mert nem osztjuk Staudnak azt a nézetét, hogy ez az 1834 ben megjelent könyv könnyen hozzáférhető volna a könyvkereskedőknél. Reméljük azonban a sorozat szerkesztője megtalálja módját, hogy a Ritkaságok vala­mely elkövetkező számaként közölje Fáy legkorábbi és legmagvasabb, színészet­történeti szempontból is alapvető tanulmányát. Berczik Árpád: C­sery-Clauser Mihály: Madách Imre a politikus. Balassagyarmat, 1941. Szerző. 44­­. A kis füzet a nógrádvármegyei Madách-Társaságnak a költő 118. szüle­tési évfordulója alkalmából tartott díszülésén elhangzott beszéd lenyomata, de tartalma több, mint a megszokott ünnepi megemlékezés. Az ifjú Madách avatag újságok temetőjébe ásott néhány meglepően érdekes s ma is új gondo­lata a kiindulópont, amelyből — Az ember tragédiáját megelőző drámák és

Next