Kozocsa Sándor szerk.: Irodalomtörténet, 1947. 36. évfolyam

Kisebb közlemények - Kozocsa Sándor: Justh Zsigmond, a regényíró 55–59. p.

59 KISEBB KÖZLEMÉNYEK tudják elhinni Julcsa pillanatnyi átalakulását. Az egészet Justh önkényesen formálja előre megállapított elmélete számára: azt akarja illusztrálni, hogy a népben vannak azok a tehetségek és adottságok, amelyek a nemesebb, a tisz­tább élet felé vezethetnek. Az elpusztuló arisztokráciával szemben az önmagá­ból megújhodó magyar paraszti alkat elpusztíthatatlan erkölcsi és nemzeti erő­forrásaira óhajtott rávilágítani. Érdekes, hogy a ciklus első két r­­őszének meny­nyire egyformák a zárómotívumai. Mindkettőben — az orosz elben.­lélők hatása alatt, elsősorban Dosztojevszkijre emlékeztetve — a bűn, a fertő után talál­nak egymásra az Istentől is egymásnak rendelt társak. A pénz legendájában egy egész életre szóló kereszttel veszik vállukra­ az eljövendő vezeklés terheit, ennekben pedig Gányó Julcsa nazarénus társa oldalán kezd új és tiszta életet A hanyatló magyar gentry-világot akarta bemutatni utolsó regényében, a Fuimusban (1895). A regény az író legnagyobbszabású, de legkevésbbé egy­séges kompozíciójú alkotása. Tulajdonképen két féltestvér: Márfay Gábor és Niffor Lőrinc története. Márfay Gábor végrendeletében birtokaival együtt azt hagyja hátra nejének, hogy egyetlen fiát, Gábort, annak nagykorúságáig kül­földön neveltesse." Az özvegy hamar férjhez megy gróf Niffor Miklóshoz, aki­től szintén lesz egy fia: Lőrinc. Másodszor is özvegy marad. Miután Gábor külföldről hazatér, a két testvér összemelegszik, azonban mindketten végzete­sen beleszeretnek Klienigstein Lollyba. A lány Gábort szereti, de az nem tudja kiismerni Lollyt s­o habozik elvenni, ezért kacérságból Lőrinc felesége lesz, Gábor pedig lassan beletörődik a változhatatlanba s távoli rokonának, Czobor Ádámnak a leányát, a ,fehér" Erzsébetet veszi el. A regény a kiélt gentrységet, a hanyatló felvidéki oligarcha-világot akarja bemutatni a jellemző és szim­bolikus alakok egész során keresztül s tendenciája — mert hiszen Justh min­den regényét ilyen szándékkal írta —, hogy a kimerült gentry-osztály folyta­tásához friss vérkeveredésre, a magyar néprétegekkel való kapcsolatokra van szükség. így lesz Gábor felesége az alföldi paraszt lánya, Czobor Erzsébet. Kár, hogy Erzsikét már csak körvonalakkal rajzolta meg, keveset szerepelteti, pedig, mint faji típusnak, nagy szerepet szánt neki a jövő fejlődésiben. A regény­túlságosan szélesre van keretezve, mint amennyit a mese váza megbír, ilyen részletező epizód, a két fiú rokoni látogatása, amely a munkának majdnem a fele, bár a legszebb és legjellemzőbb részlete. Justh Zsigmond regényeivel valóban beváltotta azt, amit A pénz legen­dájának Czóbel Istvánhoz írt szép bevezető soraiban ígért, hogy „a mai tár­sadalmi testet boncoljuk, te is, és más is, s mindketten azt nézzük, mi a kóros benne s mi a használható, az a­mi újat, jobbat fog teremthetni" és még valami jellemző gondolatot vall be, érdekes műhelytitkot, amely nagyon emlékeztet Eötvösnek a regényíró hivatásáról vallott ismert felfogására: „nem rejtem el, hogy a mulattatás nem volt célom, nem is lesz soha. Mert az élet­ben sem a mulatságot keresem, de még nem is látom mulatságosnak az életet." Justh Zsigmondot a hivatás érzése vitte az írói pályára s ezt finom, művészi érzékkel és nem mindennapi tehetséggel szolgálta. Művésznek, embernek és magyarnak egyaránt nemes és rendkívüli volt. Kozocsa Sándor.

Next