Barta János szerk.: Irodalomtörténet, 1951. 39. évfolyam

Tanulmányok - Rózsa György: Petőfi Sándor képmásai. Ikonográfiai tanulmány. [Illusztrációval.] 207–218. p.

kottnál kevéssé vastagabb, a szellem és érzékiség határvonalán; szája kicsiny és szép, de ha nevetett s ez nem állott neki jól, egy előre álló felső szemfog miatt, egész arca gúnyoros, majdnem démoni kifejezést öltött. Emígy az össz­benyomás első tekintetre nem volt kedvező. Felső ajkát ritkás, vékony bajusz csak kevéssé fedte; állát hasonló szakáll, melyet oldalt éppen a ritkás növés miatt leborotválva viselt; néha egészen szakálltalanul járt és főleg házassága után állandóan. Haja szénfekete s már 25 éves korában mutatkoztak benne az ősz szálak; bajusza és szakálla világosabb volt, gesztenyeszínbe hajló. Arca rendesen, mint egész természete­­s, inkább komor; rajta pályája kezdetén, le­törölhetetlen dac ült, mely csak később, a kellemesebb környezetben adott eny­hébb vonalaknak helyet­t általában vagy mélán elmerülő vagy haragos lelki­állapot tükre, mely azonban a méltatlankodás, a megvetés vagy csalódás indu­latainak hatása alatt nem vesztett jellemzetes­ségéből, sőt ezek túlságosan is jelentkeztek rajta; noha egyébként arca éppen nem tudott oly változatos lenni, mint lelkének benyomások iránti élénksége és érzékenysége." Ferenczi leírása a ránkmaradt képek bizonysága alapján — régies kifejezésmódja ellenére — megbízható adatokat nyújt. Csak annyiban kell helyesbítenünk, hogy, mint képei mutatják, Petőfi házassága után is viselt szakállt. Természetes, hogy egy ilyen személyleírást csak nagy vonalakban fogadhatunk el változatlan­nak. Az ember külseje az évek folyamán kis részletekben megváltozhat, bár az alapvonások ugyanazok maradnak. Petőfi képeinek száma akkor sem növekszik lényegesen, ha az elveszette­ket is számbavesszük. Orlay Petrich Soma 1840-ben festette le aquarell-techni­kával, csontlemezre. Petőfi ezt a képet katonakori barátjának, Kupis Vilmos­nak ajándékozta.­ Jókai Kecskeméten kezdett róla portrét festeni 1842-ben.­ Lyka Károly Pap Zsigmondnak két elveszett Petőfi-képéről tud.* Legjobban annak a daguerreotípiának elvesztét sajnálhatjuk, amely Petőfit Bulyovszky Gyula, Nyáry Albert, Jókai Mór és Vasvári Pál társaságában ábrázolta." Kertbeny említ egy 1846-ból származó állítólagos Tyroler­karikatúrát, de többet erről sem tudunk." A fennmaradt képek sorát Barabás 1845-ben készült kőrajza nyitja meg-Vahot Imre lapja, a Pesti Divatlap ajándékozta meg olvasóit a segédszer­kesztő arcképével. A fiatal költőt ábrándos tekintettel, majdnem lányos voná­sokkal ábrázoll­ja. Méltán nevezik a képet szentimentálisnak. Barabás emlék­irataiban van egy bekezdés, amely nagyon jellemző a tőle készített idealizált arcképekre, melyek kis változtatással majd mindenkihez hasonlíthatnak. „Az utókornak egészen mindegy, tökéletesen hason­lít-e az egyik arckép a másikhoz. (Amelyek t. i. ugyanarról a személyről készültek.) Hány ezer képe van a Megváltónak s hasonlít-e ezek közül csak kettő is egymáshoz? És vajon hasonlít-e csak egyetlen egy is a valósághoz? Még ha Batthyánynak egyetlen képmása sem maradna meg, az industria teremt magának újat s az utókor elfogadja azt valódinak, mert az ő alakja a vértanúság eszméjével van összeforrva."­ E felfogás szerint ш arcképfestésben nem a valóság hűt visszaadása a fontos, hanem az ábrázolt személyhez kapcsolódó „eszmei" kife­jezése az ábrázolt alakján keresztül. A realistának induló Barabásnak főleg késői arcképein jelentkezik az idealizálás nagymértékben. A sok megrendelés miatt természetesen nem maradt elég ideje minden egyes kép tökéletes kidol­gozására s így munkájában sémák kialakításával segített magán.­ ­ Orlay levele az általa festett képekről. Fővárosi Lapok 1874. 211. sz. 921. 1. * Ferenczi Zoltán: Petőfi életrajza. Bp. 1896. I. 277. 1. — Magyar Művészet XVI. (1949.) 63. 1. 8 Koszorú I. (1879.) 20. 1. ' Koszorú I. (1879.) 17. 1. 8 Barabás Miklós emlékiratai. Közli Kézdi Kovács László. Bp. 1902. 219-220. 1. — Bíró Béla: Barabás Miklós önéletrajza. Kolozsvár, 1944. 194­­1.

Next