Bóka László szerk.: Irodalomtörténet, 1956. 44. évfolyam

Műelemzés - Szalai Sándor: Szabó Pál önéletrajzi regényéről. Szabó Pál: Nyugtalan élet 375–378. p.

Gyula képviselővel, hanem itt Leszkay András akkori aradi színigazgatóról van szó. 295.­sz. : Vő. 119., 296. 302. sz. : Vő. 176., 275. sz. 303. sz. : Tapolczay Dezső a Vígszínház neves tagja — Kropacsek, Werndl, Mann­licher : a róluk elnevezett rendszerű lő­fegyverek tervezői. 306. sz. : A Magyar Szó és a Pesti Hírlap cikkeit érdemes volna röviden ismertetni. 308. sz. : Pálffy Béla . vö. 260., 261. sz. 311. sz. : A vasúti szerencsétlenség rész­letei . M­. febr. 20. 320. sz. : Vö. 49., 51., 64., 323. sz. stb. 322. sz. : A másutt is többször szereplő dr. Adorján Emil Leander néven népszerű váradi humorista író volt. Végül néhány javaslatot szeretnék tenni a jegyzetek szerkesztésére. Bár az újabb kiadási gyakorlatban szokat­lan, a jegyzeteket helyesebb lenne közvet­lenül az egyes cikkek után közölni, hiszen így rögtön, minden keresgélés nélkül meg­találhatnák a keresett adatokat. A kötetet úgysem forgatja senki folytatólagos, össze­függő olvasmányként, mint egy regényt, tehát a jegyzetek közbeékelése csak kényel­mes lehet, nem zavaró. El lehetne ezzel kerülni az olyan, csak a sorszámozás teljes­sége kedvéért született jegyzeteket, amelyek egyebet nem tartalmaznak, csak megismét­lik a cikk megjelenésének adatait. Ezek közt hasznos lenne feltüntetni a keltezés mellett a megjelenés napjának nevét és a lap­számát is (némely bibliográfia ezt közli), valamint a cikk rovatát, esetleg helyének oldalszámát. Ez utóbbi adatok jelölnék a cikk jellegét, jelentőségét. — A cikkek sorában mutatkozó hézagok esetleges SZABÓ PÁL ÖNÉLETRAJZI REGNYÉRŐL* Szabó Pált legismertebb mai íróink között tartjuk immár számon. Népes olvasótáborá­nak nagy érdeklődése előzi meg újabb és újabb műveit, így írói pályája delén elkezdett önéletrajzi regényét is. Nemcsak kifogyha­tatlan elbeszélő-készségéért, egészséges és rej­tőzködő humoráért szeretik az olvasók. Sti­láris-formai erényeit, megjelenítő módszerét, hangulatteremtő költői képeit sem elegendő méltatnunk. Kevés írónk akad, aki annyira benne él a mában, s olyan szenvedéllyel keresi az igazságra, szépségre törő emberi szív leg­rejtettebb zugait, mint ő. Az Isten malmai a felszabadult magyar falunak első, átfogó epikus ábrázolása volt, s ennek kitűnő foly­. Nyugtalan élet I—II., Szépirodalmi Könyvkiadó, 1954—55. magyarázatául (ünnepek) s általában tájékoz­tatásul közölni lehetne a felölelt időszak naptárát. A cikkekben szereplő személyekre vonat­kozó adatoknak a jegyzetekben való kere­sése során az olvasó egyrészt hiányokat tapasztal gyakran (s ilyenkor a névmutató­ból kell az illetőnek utánanyomoznia), más­részt pedig azt látja, hogy természetszerűen sok az ismétlődés, s emiatt a folytonos utalások nehezítik meg a keresését. Sokkal egyszerűbb és hasznosabb megoldás volna a mostani Névmutató kibővítése a kötetben említett személyekre vonatkozó kis adat­tárra, ahol csak egyszer kell a szükségeseket elmondani róluk, de fel lehetne tüntetni a nevek előfordulásának lapszámait is. Ilyen összesítő névjegyzéket lehetne adni végül az utolsó kötetben. * Megjegyzéseink talán fölöslegesen apró­lékosnak, jelentéktelenségeket bogarászónak látszanak. A kritikai kiadás lehető hibátlan­sága, használhatósága és értéke azonban a részletek helyességétől, sokszor apróságoktól is függ. Az a szándék vezetett bennünket, hogy szempontokat adjunk a következő kötetek tökéletesítésére. Amilyen örvendetes és jelentős tény az, hogy megindult Ady teljes életművének föltárása és összegyűjtése, amely hatalmas lendületet, ösztönzést és lehetőséget fog adni az Ady-kutatásnak, s teljes alakjában mutatja majd meg a költőt, annyira kívánatos és szükséges az is, hogy ez a nagyszabású vállalkozás méltán és Adyhoz méltóan viselhesse a kritikai kiadás nevet. Kovalovszky Miklós tatása, a Tavaszi szél, Nyári zápor s Új föld a szocializmus útjára lelt parasztság hangját tolmácsolta. A jelen izgató problémáihoz nyúlni : Szabó Pál művészetében kezdettől meglevő erény. Nehéz küzdelmekkel teli, jó ideig a kritika által sem segített írói útja ezért is nagyon tanulságos. Jókai és Gárdonyi idil­likus parasztábrázolása és a zsákutcába jutott népszínművek ártalmatlan, naiv pa­rasztfigurái, romantikus betyárjai után, Mó­ricz Zsigmonddal s a közvetlenül paraszti sorból feltörő népi írókkal — így Szabó Pállal — merőben új parasztábrázolás kezdő­dött a prózában. Újszerűségét csak kiemeli irodalmunk szabadságharc utáni, lassú fejlő­désének ténye. Ami Petőfi Sándor költésze­tében megvalósult—a nép uralomra jutása—.

Next