Bóka László szerk.: Irodalomtörténet, 1960. 48. évfolyam

Műelemzés - Hangay Zoltán: Rejtő István: Mikszáth Kálmán, a rimaszombati diák 220–222. p.

tárgyába (ez minden élményszerűen friss írásnak feltétele és követelménye), hanem a jelenségek megítélése során is egészen tár­gyán belül marad. Ennek a szemléletmód­nak az a következménye, hogy az avant­gardista költészettől eltorzított világkép a modern világ képeként tűnik fel, az avant­gardista költészet pedig — az előbbi előfel­tételből logikusan következőleg — modern realista költészetté válik. A vers irracionalista tartalma és szétesett formája úgy jelentke­zik, mint a modern valóság adekvát kifejező­dése­, a XIX. és a XX. század költészete közötti különbség az elavult és a korszerű költészet viszonyára egyszerűsödik­, a XX. századi költők közötti elvi különbség eltű­nik; ha nem a XIX. századi líra epigonjai,akkor mindnyájan „modern költők", akik között csak egyéni különbségek vannak. S éppen ez a kérdés ugrópontja. Bonra az avantgardista művészetet nem a XX. század nagy össze­foglaló, a valóság ellentmondásait vissza, tükröző, de egyben magasabb egységbe állító valóban modern és valóban realista művé­szek (József Attila, Tomas Mann stb.) oldaláról szemléli, s így általános következ­tetéseit pusztán azoknak az egyes mozzana­toknak alapján vonja le, amelyek az elvileg különböző művészeket összekötik.­ Felfigyel ugyan az izmusok lehiggadására, a forma záródására, a hagyományokhoz való vissza­térés egyes mozzanataira,­ de ebből inkább csak az avantgardizmus túlzásainak lekere­kedésére következtet, az avantgardista köl­tészetnek a modern realista költészettől való megkülönböztetéséig már nem jut el. Pedig csak ennek a megkülönböztetésnek az alap­ján lehet eldönteni, hogy a modern köl­tészet sokféle és sokszínű próbálkozásaiból mi az, ami valóban alkotó jellegűnek bizo­nyult, s mi az, ami pusztán kísérlet maradt. Egri Péter REJTŐ­ ISTVÁN: MIKSZÁTH KÁLMÁN, A RIMASZOMBATI DIÁK Akadémiai Kiadó, 1959. Irodalomtörténeti füzetek 27. 107­­. „Szeretett tanáromnak, akinek köszön­hetem, hogy író lettem" — ezzel az ajánlás­sal ajándékozta Mikszáth a Jó palócok dísz­kiadását volt tanárának, Baksay Istvánnak. Ez az ajánlás arra figyelmeztet, hogy Mikszáth írói egyéniségének kialakulására is jelentős hatással voltak iskolai évei. A Rima­szombatban eltöltött évekhez új kalauzt jelent Rejtő István munkája, melyet termé­szetét tekintve, leginkább forráskiadvány­nak tekinthetünk. Először adja ki Mikszáth összes, részben még címről is ismeretlen, önképzőköri munkáit, teljes képet ad iskolai előmeneteléről és a rimaszombati gimnázi­umról. A dolgozat felépítése arányos. Első fele (Az iskola és diák c. I. rész és a Mikszáth a rimaszombati gimnázium önképzőkörében c. fejezet bevezető része) megrajzolja sokszor száraznak látszó, de igen beszédes adatokkal azt az iskolai környezetet, mely Mikszáthot körülvette. Rövid iskolatörténeti bevezető után ismer­teti Terray Károly, az első igazgató figyelemre­méltó célkitűzéseit (A Rimaszombatban egyesült protestáns gimnázium első évi programja), melyekben leszögezi a latin­magyar világ visszavonhatatlan letűntét és célul a nemzeti művelődést jelöli meg, majd magas követelményeket állít a tanárok és diákok elé. Itt azonban a tanulmány, lega­lább is fogalmazásában, félrevezetőnek tűnik. Ugyanis megdöbbentően modernül hat a testi fenyítéktől való óvás, melyet teljes súllyal látszik alátámasztani Rejtő István azzal a következtetéssel, hogy a tanári kar átrostálódása is a magas követelményekből adódott. Kálniczky Géza tanulmánya után, kinek 192£ben még sikerült, más szempont­ból, teljesebb adatokat gyűjtenie Mikszáth diákéveiről, ezeket a megállapításokat helyes értékükre szállíthatjuk le. Nem a testi fenyíték mellőzéséről, hanem csak, szintén újításnak ható, ésszerű használatáról lehet szó. Ezután következik a tantestület bemutatá­sa életrajzi vázlatokkal. Ez az első teljes kép Mikszáth tanárairól. Várdai Béla és Gyön­gyösy László munkája nem említi Fábry Jánost, csak Baksayt és Szeremleyt, legked­vesebb tanárait, Rubinyi Mózes viszont Mikszáth megemlékezése nyomán különösen Fábryval foglalkozik, míg Terrayról csak Kálniczky Géza ír. A képet Rejtő kiegészíti még az önképzőköri fejezetben, hol megis­merjük Terray Károlynak, az önképző­kör elnökének, és Baksay Istvánnak irodalmi, illetőleg történelmi és pedagógiai eszményeit, elveit. Rejtő István több helyen hangsúlyozza, hogy ma már le kell mondanunk a teljes kép rekonstrukciójáról. Hogy mégis milyen sokat sikerült adnia a rendelkezésre álló adatok összegyűjtésével, az csak akkor tűnik 220. •I. m. 17., 22., 24.1. •I. m. 10., 11. I. 1 . 111. 11. I. 1A hasonlóságok felfedése természetesen igen tanulságos. 81. m. 26., 27. 1.

Next