Bóka László szerk.: Irodalomtörténet, 1961. 49. évfolyam

Műelemzés - Bessenyei György: Nagy Péter: Szabó Dezső indulása 67–69. p.

SZEMLE NAGY PÉTER: SZABÓ DEZSŐ INDUL Szabó Dezső, veszedelmes ideológiákat hordozó, problematikus életművének nem mindig jóhiszemű legendáit s az ismeretek híjáról árulkodó egyéb tévedéseket és félre­értéseket Nagy Péter könyve megnyugtató módon oszlatja szét. Ezáltal nemcsak a magyar irodalom történetének, s a XX. századi közgondolkodásnak egy izgalmas fejezetét nyújtja, hanem az ellenforradalom révén napfényre kerülő nacionalista és egyéb reakciós ideológiák, sőt, a felmelegített „Szabó Dezső kérdés"-nek is világos, helyes értékelését adja. Aktualitása azonban távol áll az anakronisztikus erőltetettségtől, nem a jelen kérdéseit vetíti vissza a múltba, hanem a múlt kérdéseit világítja meg úgy, hogy azok a ma problémáira is feleljenek. Igaz, könyve éppen ott fejeződik be, ahol Szabó Dezső tulajdonképpeni hatása kezdő­dik, a Tanácsköztársaság bukásával. A fon­tosabb problémák megválaszolása azonban mégsem marad el, részben azért, mert Szabó Dezső mint alkotó ekkorra már kialakul, lényeges újat ezután nem sokat hoz, csak a korábbi gondolatait, stíluseredményeit vari­álja; részben pedig azért nem, mert az eddig tárgyalt részt szerzője oly alapossággal, körültekintéssel alkotta meg, hogy minden túlzás nélkül elmondhatjuk: a „Szabó Dezső probléma"-t tisztázta. A könyvnek fenti kitűnőségein kívül még számos, — és valljuk be, nem nagyon gyakori — erénye van. Megemlítendőnek tartom elsősorban a módszerét. Az életmű alapos elemzésén túl kitűnő portrét ad, mely szervesen egészíti ki a művek megértését. Legfeltűnőbb itt az az arányos, szinte mate­matikus pontossággal kiszámított mérték­tartás, ahogyan renkívül gazdag anyagával bánik. Az író életének egyes megnyilvánulá­sait, fiatalkori benyomásait, párizsi útjának tapasztalatait, egyetemi évei alatti olvas­mányait, tanulmányait, a különböző hatáso­kat, "sőt gyermekkorát és családja körül­ményeit, szülei jellemrajzát, mind úgy tálalja elénk, hogy az az egész tanulmány felépítésé­nek egyik téglája, az egész konstrukció szerves eleme lesz. A személyes kapcsolatait, rokon- és ellenszenveit is rendre kapcsolatba tudja hozni az író világnézetével, anélkül, hogy ez a kapcsolat steril, emberi motívu­moktól mentes, pusztán ideológiai képződ­ménnyé válnék. De mindezek, a művek elemzésével, sőt sokszor az író világnézetével közvetlen kapcsolatba nem hozható tények soha és sehol nem keltik bennünk az író hálószobájának függönyét kajánul felleb­bentő magatartásnak még csak gyanúját sem. Ugyancsak ezt mondhatjuk el a művekre vonatkozó adatok felhasználásáról is. A könyv anyaggazdagsága mennyiségileg is tiszteletre méltó. Eldugott és alig vagy egy­általán nem ismert napilapokból és folyó­iratokból kutatott fel eddig ismeretlen, de az író pályájának megértéséhez nagyon is fontos dokumentumokat, anélkül, hogy saját felfedezéseinek nagyobb jelentőséget tulajdonítana a többinél, ezeket is a leg­pontosabb mértékkel építi be munkájába (pl. Szabó Dezső székesfehérvári szereplése). De a mennyiségi gazdagság mellett, sőt fölötte, ott van "egy minőségi, gondolati gazdagság is. A Szabó Dezső-portré ennek következtében nő túl az írói arckép keretein, s válik a magyar irodalomtörténetbe beillesztendő fejezetté. Ez a gondolati gazdagság, ez a sok oldalról való bemutatás igazít el bennünket ennek a bonyolult életműnek az útvesztőiben. Min­denre kitérni nem tudok, ezért csupán a két legfontosabbat említem meg. Az első az, hogy Szabó Dezső eredetinek, „sajátosan magyar"-nak hitt ideológiája ha újszerűnek hatott is, de egyáltalán nem eredeti. A másik pedig, ami ennél is fontosabb, hogy meg­mutatja: Szabó Dezső szubjektíve olykor jószándékú, nemzetét és népét féltő törek­vései mint váltak akaratán kívül reakciós.

Next