Nagy Péter szerk.: Irodalomtörténet, 1981. 13/63. évfolyam
Tanulmányok - Balogh Ernő: Petőfi, az „ember” és a „polgár”. A költő forradalmiságának kérdéséhez 353–376. p.
356 Balogh Ernő * Nagyszabású művében már Horváth János is érintette Petőfi ideáinak és magatartásának ezen ellentmondásos egységet alkotó kettősségét. Természetesen, célkitűzésének, a „lyrai jellem" fejlődésrajzának megfelelően, a koncepciója egészét mozgató ideológia szellemében. Számunkra — itt és most — elsősorban az válik lényegessé, hogy Horváth János az ember és polgár szembenállását a „magánember erkölcsi kötöttségének" és a „hazafi sokszor fogadott kötelezettségének" összeütközéseként, azaz a magánélet s a forradalmári küldetésteljesítés kollíziójaként értelmezi,s S úgy tűnik, korántsem alaptalanul. Mert valóban, e konfliktus többnyire - s leginkább szembeszökően — a privát lét (az érzelmi bensőség jellemezte intimszféra) és a maximális áldozatvállalásra, az elkülönült magánélet megszüntetésére késztető társadalmi cselekvés érdekköreinek szembefordulásában jelenik meg. De mindenekelőtt amaz értelemben, hogy a lényeg — valamilyen konkrét formában — mindig megjelenik. S egy újabb összefüggésre utalva, hozzáfűz, hogy e kategóriák sajátos jelentéstartományának, eszmetörténeti hátterének föltérképezése, szembenállásuk és egymásra való vonatkoztatásuk értelmezése valóban a költő-forradalmán egyéniség hív megértésének egyik kikerülhetetlen előfeltétele.33 A továbbiakban e két fogalom, a mögötte rejlő eszmények, értékek és törekvések ellentmondásos kapcsolatát értelmezzük. Vizsgálódási körünkön kívül marad tehát e kategóriák kialakulásának története, alkalmazásuk filológiai háttere. Tájékozódásunk kronológiai határait jobbára a forradalom és szabadságharc periódusára szűkítjük. Az ember és polgár különbsége, érdekellentéte ugyanis ekkor válik megélt konfliktussá. Az ideológiai előzmények természetesen — már a korábbi pályaszakaszokban megjelennek, párhuzamosan az élet- és magatartáseszmények kikristályosodásával. 4 Petőfi Sándor Bp. 1922. M. m. 474.