Nagy Péter szerk.: Irodalomtörténet, 1984. 16/66. évfolyam

Az oktatás műhelyéből - Gergye László: Vajda János viszonya Petőfi Sándor örökségéhez. A sirámok című dalciklus tanulságai 700–710. p.

702 Az oktatás műhelyéből Olyan vagyok, mint az árnyék, Mintha temetőben járnék. Elmúlt idő, elmúlt idő Te vagy, te vagy a temető. Említettük már, hogy Petőfi verse 1847-ben született. Tud­juk, hogy a költő életében talán ez a legfeszültebb, élmények­ben leggazdagabb esztendő. A Júlia-szerelem, valamint a 48-as forradalom érlelődése mind a magánélet, mind a közélet síkján egyszerre kelthette fel a költőben a reménykedés, illetve a jö­vőtől való ösztönös félelem érzését. Az elemzés során tehát elsősorban ebből az alapélményből kell kiindulnunk. Ami a Petőfi versben már első pillantásra is szembetűnő, az a költemény tisztán érzékelhető gondolati-érzelmi ambivalenci­ája. Ezt a belső hullámzást vetítik elénk az egyes versszakok sebesen váltakozó, ellentétes gondolati töltésű képsorai, ame­lyek az igen egyszerűen megszerkesztett jelzős szószerkezetek szín- és jelentéskontrasztjának néhány kombinációjára épül­nek. Az első versszak „édes öröm"-e a második versszak „ke­serű bú"-jában találja meg tisztán ellenpontozott tükörképét. A strófazáró kifejezés mindkét esetben az „összetörött, cserép­pé lett", s ez pontosan mutatja a két ellentétes hangulati érté­ket hordozó szintagma azonos minőségi súlyát. A harmadik szakasz képanyaga hasonló szemantikai szerke­zetű grammatikai alakzatok szembeállításával ugyanezt a jelen­téstartalmat domborítja ki. Itt kapcsolja be Petőfi a vers­ben- Valami nagy, rejtett bánat Fogja el az egész tájat. Az a bánat, mit az ember Érez és nevezni nem mer -A temető éjjelében Az a nagy bú, amely téged Vádol, örök nagy természet: Mely kiégett szívvel kérdi: Mért születni? minek élni? Bolygótűz az én vezérem. Múlt napjaim sírja felett Bolygótűz az emlékezet. Mozdulni kezd a levegő, Halk, de hűvös fuvalom jő, És tőlem suttogva kérdi Nem legjobb-e sosem élni? "

Next