Kabdebó Lóránt szerk.: Irodalomtörténet, 1995. 26/76. évfolyam

Tanulmányok - Bitskey István: Tradíció és reprezentáció. Humanista szerzők Mátyás király udvari ünnepségeiről 326–336. p.

BITSKEY ISTVÁN Tradíció és reprezentáció (Humanista szerzők Mátyás király udvari ünnepségeiről) A kora újkori európai királyi udvarok mindennapi életének és kulturális szerepének vizsgálata az utóbbi évtizedekben megélénkült, s a kutatás egyik fontos iránya az udvari ünnepségek jellegének és reprezentatív funkciójának elemzése lett.­ Teljes joggal, hiszen a királyi udvarok pompája többnyire az uralkodói hatalom szimbólumává vált, a ceremóniák megrendezési módja a propagált értékek rendjét tükrözte, így az ünnepségek részleteinek feltárása fontos hozzájárulást jelent az európai kulturális tradíciók történetének meg­ismeréséhez. A nemzetközi szakirodalom egyetért abban, hogy az európai uralkodók udvarai a 14. század végétől a 18. század közepéig játszottak elsőrendű szerepet a politika és a művelődés történetében.­ A reneszánsz idején a korábbihoz képest megnövekedett az udvar szerepe az egyes államok éle­tében, s ez magával hozta az udvari ünnepségek szimbolikus jelentőségének fokozódását is. Mivel a lovagi kultúra a 15. század elejétől kezdett felbomlani és átalakulni, a nemzeti vagy regionális tradíciók mind határozottabban ju­tottak érvényre az udvarok életében. Ez a tendencia érvényesült a magyar királyi udvarban is, amelynek központosító szerepe Hunyadi Mátyás királlyá választása után közismerten megerősödött s a Zsigmond-kori helyzethez képest meg is változott. De vajon mennyiben különböztek a budai udvar ünnepségei a korabeli európai modellektől, szokásoktól, ceremóniáktól? Voltak-e speciális vonásai, egyedi jellegzetességei, helyi hagyományokból következő ismertetőjegyei? Az Anjou- és Zsigmond-kori tradíciók hatottak-e még mindig erősebben, vagy az új uralkodó új típusú reprezentációigénye volt a meghatározó? Né­hány adattal és szemponttal e kérdések tisztázásához kívánunk hozzájárulni az alábbiakban. Annál is inkább, mivel a Mátyás művészetpártoló tevékeny­ségével bőven foglalkozó szakirodalom az udvari ünnepségekről alig szólt, még Balogh Jolán monográfiája is csak csekély terjedelmet szentelt e témá­nak.­ Forrásunk elsődlegesen Antonio Bonfini műve, amely részletesen tárgyalja a király uralkodásának eseménytörténetét, s eközben az udvari ünnepekről is sok szót ejt, többnyire a szóbeli hagyomány alapján számol be róluk.­ De

Next