Tamás Attila szerk.: Irodalomtörténet, 1999. 30/80. évfolyam

Tanulmányok - Sánta Gábor: A XIX. századi magyar próza Budapest-képe 190–216. p.

A XIX. SZÁZADI MAGYAR PRÓZA BUDAPEST-KÉPE Ezekre a polgárosodó, vagyis a szellemi szórakozások iránt is fokozott érdek­lődést mutató, tehetős fővárosiak éppen úgy kíváncsiak voltak, mint a vidé­kiek, akiknek figyelme a szóbeszéd és folyóiratok hatására egyre inkább a Duna-parti kettős városra irányult. Információs igényeiket már a húszas évek­től igyekezett kielégíteni a korabeli média. A sajátos fővárosi fény- és árnykép első elkötelezett formálóinak egyike az 1822-ben végleg Pesten letelepedő Fáy András volt, aki két évvel később pél­dául arról tudósította olvasóit, hogy „Hobbér kis világa zsibong itt Pesten körültem. Itt láthatod, mily hatalmas, mily egyedüli két rugó-toll az emberi társas életben az öröm-inger és haszonvágy. Nagyváros a zsibpiaca mind­kettőnek [...]. Ama két inger embertömegeket hullámoztat szüntelen Pest utcáin, örök zsurlódást hoz elő köztök, és tehetségeket ébresztve szüli az élet­könnyítő mesterségeket. A kitűnés vágya és fénylés dühe számtalan bohót idéz elő, kiknek sok alakú álarcaik mulattatják a bölcset"." Fáy András a későbbiekben is előszeretettel értekezik a fővárosról, nem hallgatva el a kifogásait sem. Hasonlataiban szívesen használja a „nagy­város"-t, mint olyan kifejezést, amellyel közérthetőbbé tudja tenni megfigye­léseit. Ezek közül talán az a megállapítása a legfigyelemreméltóbb, amely szerint „a nagyvárosok egy országban éppen azok, mik épületen az ablakok; kellő szám ezekből elegendő világot ad annak, sok igen szellőssé teszi azt".­ (Fáy efféle megfigyelései, ötletei és javaslatai döntő módon inspirálták a fő­város modernizációján töprengő Széchenyi Istvánt.) Miután a szerzők jelentős része - Fáy Andráshoz hasonlóan - még maga is betelepülő, hőseik is többnyire Pest-Budára utazó vidékiek, akik tágra nyíló szemmel csodálkoznak rá a nagyváros furcsaságaira. Mindőjük előde nyil­ván Gvadányi József költeményének (1790) peleskei nótáriusa; Gaál György könyvének, A tudós palótának (1803/04) Farkáts Tamása éppen úgy, mint Kis­faludy Károly Tollagi Jónása (1823), akinek aztán szép számmal közvetlen követői is akadtak, mint például Lukács Lajos A pesti út (1835), Nagy Elek Pesti kalandok (1837), vagy Gaál József Egy kis tapasztalás (1843) című elbeszé­lésének fővárosban barangoló hősei. A Pest-Budát jól ismerő írók tolla nyomán a főváros lenyűgöző, izgalmas, sokszor még fogyatékosságaiban is vonzó képe bontakozik ki az egészen más jellegű kisvárosi vagy falusi körülmények között élő közönség előtt. Leginkább a pezsgő társasági élet és a szórakozás számtalan lehetősége kelt­hette fel a harmincas évek fővárosában játszódó elbeszélések és zsánerképek olvasóinak érdeklődését. „Pesten vagyok, barátom! - olvasható a Találkozások című novella elején. - Hazánk szívében, az ifjú Pesten. Nagy város, sok ház egy soron, egy lakáson, s én sok kalandra számolok."­ Vajda Péter pedig Pestre, mint „a magyar virágzás középpontjá­ba invitálta vidéken élő olva­sóit, hogy az ország fejlődőképességének leglátványosabb bizonyítékában gyönyörködhessenek.10 S ugyancsak ő az, aki a Gellérthegyen állva így fo-

Next