Tamás Attila szerk.: Irodalomtörténet, 2002. 33/83. évfolyam

Tanulmányok - Dobos István: A szöveg történetisége – a történelem textualitása. Az újhistorizmus. II 78–97. p.

A SZÖVEG TÖRTÉNETISÉGE - A TÖRTÉNELEM TEXTUALITÁSA renciális sajátosságainak, valamint a történetírásra gyakorolt hatásának meg­értéséhez. A poszthegeliánus filozófia projektuma a szubjektum temporalitása felől kísérelte meg bemutatni a történelmet. Emlékezhetünk rá, hogy Hegel a vi­lágtörténelemben mindent a szellem eszméjének tekintett, ezért a múlt kuta­tását csakis a jelenvalóval való foglalkozásként értelmezhette: „A filozófiá­nak a jelenvalóval, valóságossal van dolga. Azok a mozzanatok, amelyeket a szellem látszólag maga mögött hagyott, megvannak a jelen mélységében is. Ahogyan átfutotta mozzanatait a történelemben, éppúgy át kell futnia a je­lenben­­ a magáról való fogalomban."25 A jelenvalóval való foglalkozás tem­porális összefüggéseit jelzi, ahogyan például Husserl a történelemhez, a transzcendentális szubjektum időbeli eredetéhez fordul, de hasonló a helyzet Heidegger esetében is, aki a dasein temporalitását dolgozta ki a Lét és időben: „Csak a tulajdonképpeni időbeliség, amely egyszersmind véges, tesz lehe­tővé olyan valamit, mint a sors, vagyis mint a tulajdonképpeni történeti­ség."26 Heidegger a történelem tanulmányozásának a módszertanáról is ha­sonlóképpen gondolkozik: „A történettudomány témája sem a csupán egy­szeri történés, sem pedig a felette lebegő általános, hanem a lehetőség, amely faktuálisan egzisztáló volt. [...] Csak a faktikus tulajdonképpeni történetiség mint elhatározott sors képes a jelenvolt történelmet úgy feltárni, hogy az is­métlésben a lehetséges »ereje« betör a faktikus egzisztenciába, vagyis annak jövőbeniségében jön el hozzá. A történettudomány ezért - ugyanúgy, mint a történettudomány nélküli jelenvalólét történetisége - semmiképpen sem a »jelenből« és a csak ma »valóságosból« indul ki, hogy ebből egy múlthoz ta­pogatózzon vissza, hanem a történészi feltárás is a jövőből jön létre. Annak »ki­választása«, hogy mi legyen a történettudomány lehetséges tárgya, már ben­ne rejlik a jelenvalólét történetiségének faktikus, egzisztens választásában a je­lenvalólétben, amelyből a történettudomány ered és amiben egyedül van".27 E bölcseleti háttérrel, amelyre Joel Fineman szükségképpen leegyszerűsítve utal, láthatóvá lesz az újhistorizmus historizáló jellege. Közbevetve mégis meg kell jegyeznem, hogy kissé elsietettnek vélem Joel Fineman elmaraszta­ló kritikáját, amelyet Gadamer heideggeriánus alapú hermeneutikájával és irodalomtörténetével­­ kapcsolatosan fogalmaz meg. Gadamer igazság és módszere nem vádolható azzal, hogy a közösségi sors túlzottan végzetszerű eszméjét képviselné. Az újhistorizmus elnevezés oximoron, amennyiben az új historizmus tö­rést jelent a hegeliánus történeti önreflexió tradíciójában. Ideiglenesen a következő meghatározását javasolja Joel Fineman a történelemnek: a Törté­nelem az, ami akkor történik, „ha egyesítjük a Létet és az Időt" („when you combine Being and Time").28 Arról viszont, hogy a történelem csakugyan ek­kor történik, úgy bizonyosodhatnánk meg, ha a lét és idő szétválásának mint történetnek a filozófiájába fognánk, így viszont szükségképpen eljutnánk a

Next