Tamás Attila szerk.: Irodalomtörténet, 2002. 33/83. évfolyam

Tanulmányok - Dobos István: A szöveg történetisége – a történelem textualitása. Az újhistorizmus. II 78–97. p.

DOBOS ISTVÁN más kulturális poétikája? A jellemző posztkolonialista felfogástól eltérően a kulturális inskripciókat a dekonstrukció nem tekinti végzetes determiniz­musnak, s nem abban érdekelt, hogy megállapítsa, ki az etnikai alany, s így az „igazi" marginális. A feminizmuson belül jelentkező bio-determinizmus kritikájában is jelen­tős szerepet vállalt a dekonstrukció, s ez is érintkezési pontot jelent az újhis­torizmushoz. Spivak szerint a nők egyszerű alteritásának elképzelése legi­timizálja a másik oldalt. A nők másságát varázsigeként hirdetők amellett, hogy nemegyszer intézményes privilégiumaikat igazolják, voltaképpen ke­zelik azt a krízist, amelyet a nők társadalmi rétegzettségének felismerése egyébként felszínre hozna. V. A történelem textualitása Rekonstrukció és performativitás. Újhistorikus történetkonstrukciók A történetiségről szóló újhistorista elméleti diszkurzusban a historiográfia, tehát a történetírás története különleges figyelemben részesül. Nincs mit cso­dálkozni ezen, hisz az újhistorizmus legfőbb célkitűzése a történelem tanul­mányozásának módszertani megújításában jelölhető meg. A történetileg hite­les, objektív rekonstrukció pozitivista ábrándjával szemben Stephen Green­blatt Fiction and Friction című, az anekdota narratív szereplehetőségeit messze­menően kiaknázó esszéjében azt sugalmazza, hogy a történetírás részben fik­ción nyugszik.19 Greenblatt előszeretettel használja fel elméletének az illuszt­rálásához az anekdotát más esszéiben is. Ezek után nem nevezhető teljesség­gel önkényesnek Joel Fineman eljárása, amikor az újhistorizmus és az anek­dota hasonlóságából indul ki, s mindkettő vonatkozásában érvényesnek vé­li, hogy az részint irodalom, részint meg történelem (Joel Fineman: Az anek­dota története: fikció és funkció).20 Joel Fineman felfogása szerint az anekdota for­mális működése a historiográfia történetére épül. Fineman interpretációja a történelmi tudat értékével kapcsolatos kételyt fogalmaz meg, s ezáltal kap­csolódik azokhoz a kontinentális európai gondolkodókhoz - Valéry, Heideg­ger, Sartre, Foucault, Lévi-Strauss, Hayden White -, akik hangsúlyozták a történelmi rekonstrukciók fiktív jellegét.21 Amint az imént utaltam rá, az újhistorizmus gyakorlatát jelentős mérték­ben meghatározza az anekdota felhasználása. Ezt szinte tüntetően szemlél­teti Stephen Greenblatt Fiction and Friction című esszéje. Fontos, hogy felis­merjük, vannak értekezők, akik úgy vélik, hogy az anekdota hasonló tulaj­donságokkal rendelkezik, mint az újhistorizmus. Ebből a távlatból látszhat alkalmasnak az anekdota az újhistorista történeti megközelítés szemlélteté­sére. A tanulmány soron következő része ezt hivatott bemutatni - közvetle­nül kapcsolódva Joel Fineman előadásához - egy lehetséges értelmezési ke­ret felvázolásával.22­ 88

Next