Tamás Attila - Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2003. 34/84. évfolyam

Tanulmányok - Vaderna Gábor: Emlékezet és felejtés, intentio és distentio. Esterházy Péter Harmonia Caelestis című regénye és Szent Ágoston 581–606. p.

EMLÉKEZET ÉS FELEJTÉS, INTENTIO ÉS DISTI­NTIO 43 Paul DE MAN, Az önéletrajz mint arc­rongálás, ford. FOGARASI György, Pompeji, 1997, 2-3. sz. 93. 44 A vallomásirodalom kezdőpontja, rep­rezentatív alkotása, Szent Ágoston Vallomásai sem különbek. Egyrészről Ágoston egy olyan figurájává vált a nyugati kultúrtörténetnek, akinek életét nagyon is jól ismerjük, másrészt közismert, hogy Ágoston nagy gondot fordí­tott arra, hogy egységes narratívába rendezze életét, s nemcsak Vallomásai megírásával pró­bálta megörökíteni azt, hanem utolsó éveiben még egy katalógust is készített kiadott mun­káiról Retractationes címmel, melyben a javítá­sok és kiegészítések mellett megadta a felso­rolt művek keletkezési körülményeit és a megírás okait is. A magától feltáruló múlt és a konstruált-narra­ti­vitált múlt között érdemes különbséget tennünk, bár ez meglehetősen nehéz, sőt lehetetlen vállalkozás, mivel utób­bi úgy tesz, mintha az előbbit mondaná. Az önéletrajziságról és a narrativitásról vö. Ann HARTLE, Augustine and Rousseau. Narrative and Self-knowledge in the Two Confessions , The Augustinian Tradition, i. e., 263-285. 45 BOJTÁR, i. e., 57. 46 BALASSA Péter, Apádnak rendületlenül? Esterházy Péter­, Harmonia caelestis , Törésfo­lyamatok, Debrecen, Csokonai (Alföld Köny­vek 7.), 2001, 65. 47 Nincs hivatkozás. El kell hinni nekem. 48 Jacques DERRIDA, Marges de la philosophie, Paris, Minuit, 1972, 389. Idézi: Jonathan CULLER, Dekonstrukció, ford. MÓ­DOS Magdolna, Bp., Osiris-Gond (Horror Metaphysicae), 1997, 179. 49 DERRIDA, Marges, i. e., 393. Idézi: CULLER, i. e., 177. 50 „A nyomból következik, hogy a beszéd mindig mást mond, mint amit mond, a mási­kat mondja, aki »előtte« és »kívüle« beszél, és akit hagy az allegóriában beszélni" - jegyzi meg a Paul de Manra emlékező Derrida. Jacques DERRIDA, Mémoires Paul de Man szá­mára, Bp., Jószöveg Műhely, 1998, 57. 51 A továbbiakban többször támaszko­dom Roland Teske tanulmányméretű köny­vére: Roland TESKE, Paradoxes of Time in St. Augustine, Milwaukee: Marquette UP (Aqui­nas Lecture 60), 1996. 52 Confessiones 11,20,26: „praesens de praeteritis, praesens de praesentibus, prae­sens de futuris. sunt enim haec in anima tria quaedam, et alibi ea non video praesens". 53 Persze ezen elméletet el lehet helyezni kora keresztény kontextusában is. Például: „Az első feltámadás »mostja« a Kereszt jelen­valósága; második eljövetel jövője a páli idő, amely nem a Keresztben való hit bizonyossá­gában rejlik, hanem a Kereszt utáni hit bizo­nyosságában." Vincenzo VITIELLO, Desert, Ethos, Abandonment: Towards a Topology of the Religious, ford. David WEBB , Religion, szerk. Jacques DERRIDA-Gianni VATTIMO, Cam­bridge, Polity Press, 1998, 136-169. Itt: 161. El lehet helyezni Ágoston műveinek kontextu­sában. Például: Hannah ARENDT, Love and Saint Augustine, ford., szerk., bev. Joanna VECCHIARELLI SCOTT-Judith CHELIUS STARK, Chicago-London, University of Chi­cago Press, 1996, 45-76. Sőt el lehet helyezni tágabb filozófiatörténeti kontextusban is, ez pedig megtörténhet hátrafelé és előre is: az előbbi esetben a szakirodalom elsősorban az újplatonikus tendenciákra hívta fel a figyel­met (vö. Robert O'CONNELL, St. Augustine's Confessions: The Oddyssey of the Soul, Cam­bridge, Belknap Press of Harvard UP, 1969), ám talán joggal figyelmeztetett Perczel Ist­ván e tendencia túlzó voltára, és mutatott rá arra, hogy Ágoston (élet)műve „megdöbben­tően egybehangzik a keleti keresztény misz­tikus hagyományokból ismert leírásokkal" (PERCZEL István: Isten felfoghatatlansága és leereszkedése. Szent Ágoston és Aranyszájú Szent János misztikája, Bp., Atlantisz, 1999, 125.). Ágostonnak a nyugati gondolkodásra gyakorolt hatásáról született művekkel pe­dig Dunát lehetne rekeszteni (egy példa a kö­zelmúltból: Gareth B. MATTHEWS, Post­medieval Augustinianism : The Cambridge Companion to Augustine, szerk. Eleonore STUMP-Norman KRETZMANN, Cam­bridge, Cambridge UP, 2001, 267-279.). Mindezen kontextusokról e tanulmányban nem fogunk többet szólni. 54 Confessiones 11,28,37: „nam et expectat per id quod adtendit transeat in id quod meminerit". 55 Vö. Confessiones 11,14,17. 603

Next