Tamás Attila - Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2003. 34/84. évfolyam

Tanulmányok - Bárány Tibor: Románhistóriák közt a történelem 628–649. p.

BÁRÁNY TIBOR Románhistóriák közt a történelem Hangozzék bár közhelyesen és az értelmező lapos mentegetéseként, nem egyszerű feladat egy mai történelmi regényről írni. Különösen nem az, ha metanarratív regényről van szó, amely hosszas elbeszélői és szereplői elmél­kedéseket tartalmaz a fikció és a történeti valóság viszonyával, a történelmi múlt irodalmi megismerhetőségével kapcsolatban. A metanarratív, vagy­ me­tafiktív (történelmi) regény olvasója gyakran úgy érezheti, hogy a szöveg az elbeszélő folytonos reflexiói révén önmagát értelmezi, megnevezi poétikai vállalásait, s bejelenti, hogy sikerült-e ezeket teljesítenie, ezért a befogadónak nem is marad más feladata, mint hogy vitába szálljon a regény történelemfel­fogásával (már amennyiben épp nem vallja azt magáénak). Ez kellemetlen következményekkel jár, de nem azért, mintha a befogadó nem fejtene ki ér­telmezői aktivitást, nem szembesülne a szöveg poétikai problémáival -ugyanis kifejt és szembesül: interpretációs problémaként jelentkezik az önref­lexív elbeszélői szólam és az implicit szerzői szólam azonosságának dilem­mája -, hanem mert az óvatlan értelmező olyan kérdésekbe ütközik, amelyek megválaszolására egyrészt a történettudomány, másrészt a történelemfilozó­fia, a tudományfilozófia és az ismeretelmélet szakértője érezheti magát jogo­sultnak. (Persze elgondolható olyan felfogás, amely az interdiszciplinaritás dicséretét zengve tagadja, hogy veszélyes, ha az irodalmi-poétikai vizsgáló­dás filozófiai elmélkedésbe csap át, sőt állítja, hogy nincs is poétikai vizsgálat filozófiai relevancia nélkül, sőt még egy bon mot-t is segítségül hív: a poétika tulajdonképpen a filozófia folytatása más eszközökkel. A poétikát, illetve tá­gabban: az irodalomtudományt a filozófiáról leválasztani kívánók és e levá­lasztás lehetőségét tagadók érvei és ellenérvei számára ebben az írásban nem nyílik tér - mindazonáltal elgondolkodtató az a módszertani megjegyzés, amely szerint a legtöbb irodalmi műnek nem tesz jót, ha filozófiai mércék szerint versenyeztetjük filozófiai művekkel, hiszen egy metahistorikus tanul­mány rendszerint sokkal egzaktabban és jóval árnyaltabban, tudományosab­ban kezeli a felvetődött szakmai kérdéseket, mint egy [mégoly nagy jelentő­ségű] regény.) Tovább nehezíti az értelmező helyzetét, ha a metanarratív tör­ténelmi regény szerzője egyben a kortárs történelmi regény egyik jelentős teoretikusa, aki, legalábbis tanulmányai és recenziói tanúsága szerint, az írói

Next