Tamás Attila - Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2003. 34/84. évfolyam

Tanulmányok - Kaposi Dávid: Egy diákcsíny margójára. [Kertész Imre] 348–366. p.

33 E szöveghely részben hasonló elemzé­sét olvashatjuk Várinál is. Lásd VÁRI, Kertész Imre... 34 Amivel diszkontinuus lesz, mint ahogy megannyi tanulmány rámutat, azok a pre­auschwitzi világ narratívái. Kövesnek nem az meglepő, hogy krematóriumok vannak, ha­nem hogy erről eddig nem tudott, hogy ezt eddig eltitkolták előle. 35 Kiiktatni nyilvánvalóan nem lehet. Alighanem még Gregor Samsának is tulajdo­nítunk „emberies" tulajdonságokat. A megér­téshez ez elkerülhetetlen. 36 LÁNYI, A Sorstalanság..., 667. Kiem. K. D. 37 KAPOSI, Narratívátlanság . SCHEIB­NER és SZŰCS (szerk.), Az értelmezés..., 15-52. 38 E mondatban az „egészen a regény utol­só részéig" kitétel a legfontosabb! Lévén, hogy a dolgozat problémájából adódóan itt nem ez a központi kérdés. Ennek elemzésére lásd: KAPOSI, Narratívátlanság... 39 Érdekes még ezzel kapcsolatban, hogy ez a „parabola" (minthogy aktívan elutasít egy narratívát: az esszencializmusét) nyilván­valóan fontosabb az elemzők (értem ezen pél­dául magamat...), mint Köves számára, akit láthatólag nem különösebben ráz meg saját szavainak súlya. 40 A regény utolsó lapjain olvassuk: „Az a bizonyos jellegzetes óra volt ez - [...] -, leg­kedvesebb órám táborban, s valami éles, fáj­dalmas és hiábavaló érzés fogott el utána: honvágy." (332.) 41 Vö. 64-65. Martin BUBER, Én és Te, Bp., Európa, 1999. 42 Bp., Magvető, 2002. 43 Vö. a korábbi elidegenedett megnyilvá­nulásait még a deportálás előtt családja felé. Lásd: KAPOSI, Narratívátlanság... 44 Lásd Berel LANG (szerk.), Writing and the Holocaust, New York, 1998. Hayden WHITE, A történelmi cselekményesítés és az igazság problémája , Uő, A történelem terhe, Bp., Osiris-Gond, 1997, 251-278., Frank R. AN­KERSMIT, Nyelv és történeti tapasztalat . THOMKA Beáta (szerk.), Narratívák 4., Bp., Kijárat, 2000, 169-184. 45 Vagy a „hazug" Kertészről. A történel­mi és lélektani realizmus, mint említettem, mindkettő kiindulópontja. 46 A szociálpszichológia számára tehát felmérhetetlen a fontossága annak, amit Eco „empirikus magánügynek" tart! 47 MOLNÁR Gábor Tamás, Fikcióalkotás és történelemszemlélet, Alföld, 1996, 8, 57-71. Az idézet: 58. 48 LÁSZLÓ, Irodalmi megértés..., 98. 49 ECO, Hat séta..., 118. 50 VÁSÁRHELYI Mária, Akikért a harang szól, ÉS, 2003, 16, 3-4, 51 Vö. Halász László állapítja meg egyik vizsgálata kapcsán: „A k.sz.-ek túlnyomó többsége tehát nem rendelkezik azzal a [...] kognitív struktúrával, ami lehetővé tenné, hogy a metaforikus szöveget a vonatkozó kontextusban elhelyezve, az általuk is oly nagyra becsült művészi eredetiséget valóban méltányolják." HALÁSZ László, Szociális megismerés és irodalmi megértés, Bp., Akadé­miai, 1996, 30. 52 Valójában persze hogy explicitté teszi. Mást ne mondjak, a beszédhelyzet, tehát hogy Köves a regény szerint Auschwitzból szól, önmagában utal a helyzet nem-valósá­gosságára. A fenti mondat helyesen úgy kellene hangozzon: valamely okok miatt a laikus közössé­gek számára nem elég egyértelmű a Sorstalanság fikcionalitása. Mindenesetre a kérdés bonyo­lult, lásd Eco előadás-sorozatát. Hangsúlyoz­nám, hogy tényként kezelem a laikus olvasók referenciális olvasatát, és ezt magától értető­dően empirikusan kell igazolnom a jövőben. 53 Lásd Bahtyin, Gadamer stb. 54 Magától értetődően hatalmas a szerepe a kérdésben az elméleti oldalról szintén elha­nyagolt intézményes oktatásnak is. 55 ECO, Hat séta. . ., 118. 56 ECO, Hat séta..., 121. 57 Jerome BRUNER, Life as a narrative, Social Research, 1987, 54, 11-32., 12. Érdekes, hogy az előadás-sorozat utolsó darabjában Eco is igen közel kerül Bruner elgondolásához. 366

Next