Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2004. 35/85. évfolyam

Műelemzés - Laczházi Gyula: Történelem, kultúra, medialitás 540–544. p.

laxist. Ez utóbbi mű immár magyarul is olvasható, ami azért is örvendetes, mert McLu­han jelentősége - a módszerét és tételeinek olykor túlzó voltát ért minden kritika ellené­re - megkérdőjelezhetetlen. Szintén két tanulmány szól a médiaelmélet egyik legbefolyásosabb ma élő képviselőjé­ről, Friedrich Kittlerről, akinek a szellemtudományokból a szellemet kiűzni törekvő antihermeneutikus megközelítésmódja hazájában komoly viták forrásává vált. Hogy Kittler eredményei a hermeneutika értelmezői eljárásait is gazdagítani tudják, arra a kö­tetben Kulcsár Szabó Ernő tanulmánya mutat rá. Mesterházy Balázs az Aufschreibesysteme 1800 / 1900 című, Németországban már több kiadást megért könyv alapján az 1800 körüli lejegyzőrendszer működését ismerteti, Lőrincz Csongor pedig a Grammophon Film Typewriter című könyvet elemezve az 1900 körüli lejegyzőrendszer sajátosságait írja le. A médiumokra való kortárs elméleti reflexió további kiemelkedő alakjait mutatják be Varga Tünde, Kelemen Pál, Kékesi Zoltán, Kulcsár Szabó Zoltán, Molnár Gábor Tamás és Bónus Tibor írásai. Varga Tünde tanulmánya W. J. T. Mitchell Picture Theory című, az an­golszász nyelvterületen a témakörben klasszikusnak számító könyvét ismerteti. Mitchell, aki a „képi fordulat" az utóbbi években nagy karriert befutott fogalmának megalkotója, egy a képi fordulat utáni képelmélet körvonalait vázolta fel. Varga Tünde ennek az elmé­letnek főbb vonásait és kulcsfogalmait - mindenekelőtt a metakép és a képszöveg fogal­mát - világítja meg. A luhmanni rendszerelmélet elmélyült tanulmányozásáról tanúsko­dik Kelemen Pál Niklas Luhmann médiaelméletéről szóló tanulmánya. A rendszer­elmélet médiumelméletét rekonstruálva és értelmezve Kelemen Pál írásában Luhmann médiumelméletét nemcsak Gadamer és Habermas teoretikus álláspontjának koordináta­rendszerében helyezi el, de a derridai dekonstrukcióval való viszonyára is reflektál. Ké­kesi Zoltán Karlheinz Stierle Ästhetische Rationalität című tanulmánykötetének gazdag gondolatiságát összefoglaló írásában a hermeneutikai kérdésirány szempontjából külö­nösen fontosnak mutatkozik Stierle Jauss-szal és Gadamerrel folytatott polémiájának ér­telmezése, de tanulságosak az Iserrel vagy Schlafferrel való összevetések is. Kulcsár Sza­bó Zoltán a Hans Ulrich Gumbrecht és K. Ludwig Pfeiffer szerkesztette Die Materialität der Kommunikation című igen gazdag tanulmánykötet írásait taglalja, majd részletesen elemzi Pfeiffer médiaelméletét. Kulcsár Szabó Zoltán írását különösen érdekessé teszi, hogy az irodalomtudomány institucionális szerveződésére is rákérdez. Molnár Gábor Ta­más Umberto Eco írásai nyomán a tömegkultúra problémájára irányítja a figyelmet. Vé­gül Bónus Tibor írása Derrida Mal d'archive című könyvét ismerteti. Habár a kötet több tanulmánya (Kelemen Pál, Kulcsár Szabó Zoltán) is említi Derridát vagy Paul de Mant mint viszonyítási pontot, a kötetben mégis ez az egyetlen írás, amely a dekonstrukcióval foglalkozik, ami némi hiányérzetet hagyhat hátra az olvasóban, különösen, mert a Grammatológiában a könyv végét bejelentő Derrida munkássága a médiumváltással kap­csolatban számos érdekes kérdés felvetésére adna lehetőséget. A tanulmányok által felölelt tematika sokrétűségéből következően a kötet nem töre­kedhet arra, hogy a kultúra, a történetiség és a medialitás elméleteinek teljes palettáját be­mutassa. A mediális reflexió tekintetében Walter Benjamin korai reflexiói, a virtuális va­lóság teoretikusai (Virilio, Baudrillard), a medialitás kutatását az antropológiával össze­kapcsoló Albrecht Koscherke vagy Murray Kriegernek az esztétikum más szimbolikus rendszerektől való különbségének megértésében sok szempontból kiaknázható elmélete számíthatnának érdeklődésre. A tanulmányokban exponált kérdésfeltevéseknek a her­meneutikai szövegelemzésben való produktivitásáról a kötet megjelenése óta eltelt rövid 543

Next