Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2005. 36/86. évfolyam

Tanulmányok - Imre Zoltán: Alternatív színháztörténet. A színháztörténet-írás alternatívái 210–240. p.

­an a színháztörténet tárgya mintegy feltárja önmagát. Ezzel a felfogással el­lentétben a (színház)történész által választott perspektíva és elbeszélésmód folyamatos reflektálást és perspektíva-váltást igényel, mivel „csak ide-oda mozogva, perspektívát váltva láthatjuk meg a [múlt] különnemű részeit" (Postlewait 1999, 66.). A hagyományos színháztörténeteket átható ún. tapasztalati tudományos módszer 20 elveit kritizálva jutott hasonló következtetésekre Marvin Carlson a The Theory of History című tanulmányában. Carlson kiemelte, hogy „lehet ugyan nosztalgiát érezni a múlt egyszerű napjai után, amikor [...] a történé­szek közös és alapvetően átlátható elmélettel rendelkeztek a kutatás tárgyát és a lebonyolítási procedúrát illetően, de [...] ez a helyzet nem létezik többé" (Carlson 1991, 278.). Ebből viszont az következik, hogy megfosztva a közös autentizáló diskurzustól, a ma színháztörténésze elméleti kérdésekkel kez­di vizsgálódását, mivel „reflexivitással és bizonyítással kell elérnie, hogy rá­találjon saját hangjára és jelentéssel rendelkező diskurzusára a sokhangú és sokdiskurzusú világban, ahol egyik hang és egyik diskurzus sem nyilván­valóan autentikus" (Carlson 1991, 275.). Ezzel párhuzamosan a színháztör­ténész többé már nem tarthatja fenn a nyomok hagyományos megközelíté­sét, miszerint léteznek megbízható, neutrális vagy „objektív", a tényeket tor­zításmentesen megőrző dokumentumok és „elfogult" ideológiától átitatott, torzító szövegek. A helyzet az, hogy „ideológia befolyásol minden szöveget, a szövegek keletkezését, megőrzését, értelmezői hagyományát, saját váloga­tásunkat és olvasatunkat is" (Carlson 1991, 276.).21 Mindeközben a színház­történésznek arról sem szabad megfeledkezni, hogy a szövegek keletkezé­se, megőrzése, válogatása és olvasása bizonyos szituációban történik, azaz „a kontextus az ideológiai erők komplex és nem szükségszerűen konzisztens já­tékaként befolyásolja bármilyen éppen tanulmányozásnak alávetett műalko­tás vagy dokumentum létrehozását és értelmezését" (Carlson 1991, 276.), így a színháztörténésznek az elmélettel nemcsak a kutatás tárgyának létrehozá­sakor, perspektívájának kiválasztásánál, illetve a dokumentumok létrehozá­sában és értelmezésében kell foglalkoznia, hanem saját diskurzusának elren­dezésénél és prezentálásánál is, azaz a színháztörténész és az olvasóközön­ség viszonyában is. Pontosan azért, mert csak a szigorúan vett elmélet kínál lehetőséget a folyamatos perspektívaváltásra és az (ön)reflexióra. Az (ön)reflexióra alkalmat adó elméletnek a színháztudományban való alkalmazását egy másik területen vizsgálta Marco de Marinis a Történelem és történetírás című tanulmányában. Marinis szerint, mivel a hagyományos színháztörténeteket nem élnek az elméleti reflektivitás igényével, alapvetően meghatározza ezeket munkákat az ún. „tudattalan metodológia". Ez a meto­dológia a pozitivizmus örökségeként „a színházi tény realisztikus értelmezé­sén (melyet önmagában és maga által létező anyagi entitás alapján gondolnak el), és a dokumentum (amelyre mint természetes, semleges, objektív adatra

Next