Kulcsár Szabó Ernő szerk.: Irodalomtörténet, 2007. 38/88. évfolyam

Műelemzés - Szivák-Tóth Viktor: Kelemen Zoltán: Történelmi emlékezet és mitikus történet Krúdy Gyula műveiben 618–626. p.

SZIVÁK-TÓTH VIKTOR mégis ódonnak ható szemléletmód. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy a könyv­re alapvetően nem az újszerűség, a szokatlan kijelentések hajhászása jellemző; sokkal inkább egy problémakör , amelyet nem lehet egyszerűen a Krúdy-szöve­gek értelmezésére szűkíteni - megértése a célja, és e problémakör minél alapo­sabb körüljárása. Mindez a könyv szerkezetében is jelentkezik, Kelemen Zoltán lépten-nyomon visszatér a már korábban fölvetett problémákhoz, más-más né­zőpontokból igyekszik azokat megközelíteni, épp ezért nem is egyetlen, revelá­cióként ható megoldás felé tör a könyv, amit egy hatásos zárófejezetben kellene kifejteni (ami persze nagyban meg is könnyítené Kelemen Zoltán munkájának értelmezését, elhelyezését a Krúdy-szakirodalmon belül). Sokkal inkább a könyv egésze akar megvalósítani egy olyan szemlélet- és olvasásmódot, amely számára — ha nem is adódik természetszerűen a tárgyalt kérdések megoldása, mégis - e problémák jelenléte válik természetessé, még akkor is, ha némelyikük megol­datlanul, paradoxonként válik e szemléletmód részévé. Másrészt azonban a szöveg sokat veszít frissességéből és sajátosságából az­által, hogy noha nagyon sokszor támaszkodik történetfilozófiai szövegekre, e mű­vek köre igen szűkre szabott. Assmann, Eliade, Collingwood és Hayden White az alapkövei az elméleti megalapozásnak. Mellettük persze még számos - szin­tén a történeti szövegek mibenlétével foglalkozó, a történettudomány területén elismert - szerző is megjelenik, ám az említett négy név mindvégig a legfonto­sabb kiindulópont marad. A felhasznált koncepciók leginkább a történeti szöve­gek fikcionális megalapozottságát vizsgálják, legtöbbször narratológiai szempon­tokat alkalmazva, Kelemen Zoltán pedig igen hatékonyan használja fel e néző­pontokat saját olvasatának kialakításában. Mégis, bármilyen megalapozottnak és alaposan körüljártnak tűnik az elméleti háttér, bőven akadnak hiátusok ezen a területen. 3. Hiátusok és a hiátus hiánya A legszembetűnőbb hiányosság az, hogy - noha a felhasznált történetfilozófiai koncepciók nagyban támaszkodnak rájuk - Kelemen Zoltán munkájában nem jutnak különösebb szerephez a narratológiai elméletek. (Igaz, a szerző nem is kíván narratológiai elemzést végezni egyetlen általa idézett Krúdy-szövegen sem.) Ez a hiányosság sokszor már zavaróvá válik, hiszen Kelemen Zoltán úgy idéz és ele­mez Krúdy-szövegeket, hogy az olvasó számára nem derül ki, vajon az adott szöveghelyen milyen elbeszélői nézőpontból jelenik meg az adott kijelentés, ami persze bizonytalanná teszi az idézet értelmezését, a kijelentés értékelését — sok­szor olyan mértékben, hogy eldönthetetlenné válik, az adott idézetet például ironikus-e vagy sem. Mindez azonban nem hanyagságból vagy felkészületlen­ségből fakad, hanem egy sajátos olvasásmód kísérletéből. Egy helyütt így nyilat-

Next