Kulcsár Szabó Ernő szerk.: Irodalomtörténet, 2010. 41/91. évfolyam

Tanulmányok - Csáky, Moritz: A kommunikációs térként értett kultúra. Közép-Európa példája. (Ford.: Teller katalin.) 3–27. p.

MÓRITZ CSÁKY A kommunikációs térként értett kultúra Közép-Európa példája A Monarchia felbomlásával és a különböző nemzetállamok kialakulásával ért véget az a folyamat, amely a 19. század első felétől egyre meghatározóbb volt a közép-európai régióban. E folyamatot mindenekelőtt az előlegezte meg, hogy a Habsburg Monarchiában élő, nyelvileg és kulturálisan eltérő „nemzetiségek" autonóm kulturális és területi jogokat kaptak. Mind a mai napig jellemző, hogy éppen e „nemzeti teleológia" szempontjából mutatják be az 1918-ig tartó törté­nelmi fejlődést. A történetírás persze ilyenkor nem tesz mást, mint hogy követi a 19. századi nemzeti narratívát, és csak elvétve kísérli meg, hogy ne kizárólag e nemzetállami perspektívából világítsa meg a régió nyelvi és kulturális különb­ségeit, amelyeket ügyesen használt ki a nemzeti ideológia. Már csak azért is érde­mes lenne megváltoztatni e perspektívát, mert 1918-at követően az utódállamok bizonyítottan hasonló gondokkal szembesültek, mint az egykori Monarchia: bár a párizsi békeszerződések kikötötték, hogy a nemzetiségi elv alapján alakuljanak meg az új államok, szó sem volt nyelvileg és kulturálisan egynemű területekről, amelyek hol kisebb, hol nagyobb számú kisebbségeknek is otthon adtak. Ez a plu­rális, heterogén helyzet jellemezte az egykori Monarchia egészét is. Tanulmányom célja, hogy ne a nemzeti narratíva továbbításával, hanem kultúratudományos szem­pontú megközelítéssel magyarázzam az úgynevezett „nemzeti" különbségeket. Közép-Európa: modernizáció és válságok A közép-európai régió, amely Milan Kundera szerint nem földrajzilag vagy politikailag elkülöníthető térként, hanem „nem intencionális egységként" hatá­rozható meg,­ és ennyiben a Braudel-féle „mediterrán világhoz" hasonlítható. 1 Milan KUNDERA, Einleitung zu einer Anthologie oder Über drei Kontexte = Die Prager Moderne, Erzählungen, Gedichte, Manifeste, szerk. Kvétoslav CHVATÍK, Suhrkamp, Frankfurt am Main, 1991, 7-22., idézet: 22. TANULMÁNYOK 3

Next