Iskolakultúra, 1992/1 (2. évfolyam, 1-12. szám)
1992 / 1. szám - Hargitai József: Anyanyelvi képzés az alsó tagozaton
2 Anyanyelvi képzés az alsó tagozaton I. rész HARGITAI JÓZSEF Az utóbbi évtizedekben egyre több nyelvész, nyelvtudós és nyelvoktató pedagógus ismerte fel, hogy a tanulók anyanyelvi képzése "interdiszciplináris" feladat, amelyből minden tantárgynak ki kell vennie a részét, s olyan célratörő tevékenységi formákat kell terveznie, amelynek célrendszerében nemcsak a szorosan vett tantügyi-tartalmi képzés elemei, hanem a tanulók képességeinek és készségeinek minden oldalú fejlesztése kerül előtérbe. Ezzel szerves egységben kell lennie az anyanyelvi nevelésnek is. A tantárgyakban folyó anyanyelvi nevelésnek a magas fokú nyelvoktatás az alapja. Sőt ennél több is igaz: az eredményes anyanyelvtanítás és az általa (is) megvalósuló hatékony anyanyelvi képzés minden tantárgy ismeretszerzésének az alapja és feltétele. Csak jól funkcionáló és magas színvonalú nyelvi képzettség teszi lehetővé, hogy a tanuló a többi tantárgy szakismeretét eredményesen sajátítsa el. Az anyanyelvnek tehát kiemelt szerepe van a tantárgyak rendszerében, az anyanyelvoktatás nem csupán egy tantárgy. Az egyes szaktárgyak az emberi műveltségnek - a tanulók által bizonyos életkori szakaszban elsajátítható - meghatározott területét sűrítik össze. Sikeres tanításukat azért is határozza meg alapvetően a nyelvtanítás eredményessége, mert nemcsak ismereteket nyújt, hanem nyelvhasználatra is nevel, tehát minden tantárgy tartalmának kifejező-közlő eszközrendszerét tanítja. A nyelvoktatás keretében tehát ez nyelvi képzés megalapozása és összehangolása folyik. A többi tárgyban viszont a szakismeretek és szaknyelv tanításával továbbfejlesztjük a tanulók értelmi erőit, az ösztönös nyelvhasználat tudatossá válását, s ezzel hozzájárulunk általános műveltségük gyarapításához és harmonikus személyiségük kialakulásához. Az előbbi okfejtésből - úgy vélem - az is kitetszik, hogy minden óra valamennyire magyaróra is, mert minden tantárgy minden óráján - a szaktárgy sajátosságainak megfelelően - nyelvi képzést is végzünk. Az alsó tagozatra vonatkozó speciális területek Az iskolába lépő gyermek elhangzó beszéde Az első osztályba lépő tanulók beszédét a tanterv előírásai szerint figyelik a nevelők: kezdeményez-e beszélgetést, gazdag vagy szerény a szókincse, milyen beszédének a ritmusa, dinamikája, hangereje, képes-e, s milyen fokon a kommunikációra. A tanítók tapsztalata szerint kevés jó beszédkészséggel rendelkező gyerek érkezik az óvodából. Bátortalanok a beszéd kezdeményezésében, mondatfűzésükben elkalandoznak a témától, a tárgytól, szókincsük kevés. Versmondásukban nagyon sok a hanglejtési hiba, s az utolsó szó szótagjának rossz kiejtésével, megemelésével dalla