Iskolakultúra, 1994/2 (4. évfolyam, 13-24. szám)

1994 / 22-23. szám - MŰVELTSÉGKÉP AZ EZREDFORDULÓN KONFERENCIA - Lengyel László: Gazdasági és politikai értékrend az ezredfordulón

40 Gazdasági és politikai értékrend az ezredfordulón LENGYEL LÁSZLÓ Jóval kevésbé leszek precíz, mint az előző előadás, s egy kicsit rögtön a címet is megváltoztatva, azt mondanám, hogy a nyugtalanság völgyében üldögélünk. Engedjék meg, hogy egy idézettel kezdjem, méghozzá Márai Sándorral, aki a következőket mondta 1937-ben: „Gazdasági életünk nem más, mint egy nagy válságnak minden eszközzel való halasztása, a politikai életünk permanens tűrés és elodázás, és be nem avatkozás, mely végül mégiscsak beavatkozásra kény­szerít; és a francia mondás, hogy az államférfi annyiban befolyásolja csak a tömegek sorsát, mint a meteorológus az időjárást, soha nem volt olyan igaz, mint Európának ebben a háború utáni korszakában. A civilizáció óriás szerkezete ugyan működik, csak nem bízunk benne. Ötven év előtt az emberek azzal a tudattal hajtották nyugalomra a fejüket, hogy Európa tíz év múlva nagyjából és egészében pontosan ugyanolyan Európa lesz, mint volt tegnap. Ma tíz napra előre sem tudunk jósolni, és okunk van rá, hogy ne is jósoljunk. ” Az a gyanúm, hogy a dolog ma is ugyanígy van. Én persze szívesen jósolnék az ezredfordulóra - amit néha meg is szoktam tenni -, de tudom, hogy szinte reménytelen. Hat kérdéskört szeretnék a következőkben nagyon röviden érinteni, elsősorban a gaz­daságra, másodsorban a politikára vonatkoztatva, hiszen a politikáról sok minden elhang­zott itt. Ez a hat kérdéskör tulajdonképpen azt vizsgálja, hogy melyek azok a világképek vagy világkép-rendszerek, amelyek egymással küzdenek, s mi az, ami átadható az is­kolarendszeren belül és az iskolarendszeren kívül. Az első nagyon lényeges kérdés az, hogy létezik ma a világon egy jelentős közgaz­dasági és részben gazdaságtörténeti eszmeármalat, amely úgy véli, hogy a világegye­tem valahonnan valahová tart, és ez a valahonnan valahová tartás feltehetően egyre kö­zelebb viszi a történelem stációit a liberális demokráciához és a piacgazdasághoz. A mű­veltségképhez, a helyzet felismeréséhez tartozik, hogy a világban elkezdődő, illetve a fejlett világban részben már befejezett folyamat hogyan vihető tovább a modellszerűen ettől egyelőre eltérő országokban, amelyekben ugyanezt a modellt holnap vagy holnap­után, vagy öt év múlva megvalósítják. Fukuyama tételének legegyszerűbb magyaráza­taként most fogadjuk el, hogy a történelemnek vége, abban az értelemben, hogy eljutot­tunk arra a határpontra, ahol a liberális tömegdemokráciák bebizonyították felsőbbren­dűségüket, gazdasági értelemben pedig bebizonyosodott a piacgazdaságnak valamilyen felsőbbrendűsége, minden efelé tart. Az, hogy mondjuk Oroszország még nem ért oda, vagy nem ért oda még India, csak átmeneti időszak, s az átmenetnek nemsokára vége. Meghatározott standardok és meghatározott gondolkodásmódok vannak, ezek továb­badhatók, sőt tovább is kell ezeket adnunk. Ha ezek a rendszerek áthatják egymást, va­gyis ha a kamatrendszer mindenütt beleilleszkedik a nemzetközi pénzügyi rendszerbe, a magyar éppúgy, mint a thaiföldi, ebben az esetben a világgazdaság összképe fölzár­kózó és egy irányba mutató lesz. Ennek érdekében - és itt jön be a művelődés a képbe - az ember átváltoztathatósága annyiban áll, illetve az ésszerű felismerés az, hogy minden eddigi diktatórikus, zsákutcás, gazdasági szempontból nem hatékony rendszer után elérkeztünk a hatékonyság világá­ba, ahol elbukik az, aki nem hatékony, és ez az amit az iskolarendszertől az utolsó McDo-

Next