Iskolakultúra, 1998/1 (8. évfolyam, 1-7. szám)

1998 / 2. szám - SZEMLE - T. Molnár Gizella: Mítosz és utópia

Iskolakultúra 1998/2 M­ivel a hivatalos kultúrpolitiká­ban, ezen belül a művészetpoliti­kában évtizedeken keresztül ele­mi követelménynek számított a szocialista realizmus „alkotói módszerének” alkalma­zása, de legalábbis a politikai berendezke­dés melletti elkötelezettség hangsúlyozása - ami természetesen nemcsak az alkotók­kal, hanem az irodalomtörténet, az iroda­lomtudomány művelőivel szemben is fon­tos elvárás volt a rendszerváltás után a közvélemény, s benne a művészettel, iro­dalommal foglalkozók is az ellenkező vég­letbe estek. Nem újragondolásra, a múlt értékeinek kiválogatására és megtartására, hanem a múlt egészének tagadására töre­kedtek, ami érzelmileg talán érthető, de ez az újfajta kizárólagosság legalább olyan veszélyes lehet, mint a régi. Ennek okán fogalmazzák meg a Bevezetőben a szer­kesztők a kitűzött célt: a kötet tanulmányai a századfordulótól kezdve igyekeznek be­mutatni az irodalom szociális, baloldali in­díttatású jelenségeit, s ezek későbbi alaku­lását a 20. század folyamán, úgy, hogy minderről objektív, politikai befolyástól mentes képet kapjunk. E dicséretes célki­tűzést a közölt tanulmányok szerzőinek többsége meg is valósítja. Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy az objektivitás szem­pontjából szerencsésebb lett volna, ha a szerkesztők magánvéleményükként kezel­tek volna néhány vitatható kijelentést a Bevezetőben (pl.: „...meggyőződésünk, hogy... 1989-ben nem a demokratikus szocializmus eszméje omlott véglegesen össze, hanem az a diktatórikus államrezon, amely éppen a szocializmust forgatta ki igaz valójából” - 6. old.). A tekintélyes és népes szerzőgárda ta­nulmányai két csoportba sorolhatók. Egy­részt olvashatunk irodalomtörténeti, esz­metörténeti elemzéseket, gyakran a bemu­ Mítosz és utópia A kötet szerkesztői érdekes, napjainkban igen időszerű problémát választottak tanulmánykötetükhöz, melynek egyik legfontosabb jellemzője, hogy megkísérli politikamentesen ismertetni, értékelni az úri­ baloldaliság, a baloldali elkötelezettség rendszerváltás utáni irodalmi vetületeit u­tatandó eszmevilág jeles képviselőjének, esetleg létrehozójának életútjával is össze­függésben, másrészt áttekinthetjük azt is, hogy egy-egy kiemelkedő alkotó életmű­vében milyen szerepet játszott a baloldali­ság, illetve a szocializmus eszméje. A szer­kesztők azonban a kötet összeállításakor az időrendet vették figyelembe, így ismer­tetőnk is ezt követi. Az első tanulmány az eszmetörténeti elemzések közé tartozik: a magyar század­elő polgári radikalizmusának egyik jelleg­zetességét mutatja be Veres András Jászi Oszkár utópikus szocializmusa című írása. A szerző rávilágít Jászi tevékenységének alapvető ellentmondására, nevezetesen ar­ra, hogy egyszerre kívánta a modernizáci­ót, a polgárosodást, és a vele járó negatív következmények elkerülését. Ebből az el­lentmondásból született Jászi utópisztikus elképzelése, mely alapvetően polgári radi­kális volt, de nemcsak a feudalizmus el­lenfelének tekintette magát, hanem a tőké­ének is. Ugyanakkor el akarta kerülni a marxista ortodoxia hibáit is, így jutott el utópisztikus elvei kialakításához. József Farkas A német és magyar akti­­vizmus problémalátásáról írt tanulmánya bemutatja a német aktivizmus baloldali politikai és művészeti irányzatának létre­jöttét, későbbi megosztottságát, jeles egyé­niségeit. A német aktivizmussal sok tekin­tetben elvi azonosságot mutató magyar irányzat mint szervezett csoport csak 1919 februárjában jött létre, amikor Kassák megtartotta programadó előadását Aktiviz­mus címmel. A szerző részletesen elemzi, milyen hatással volt a német és a magyar aktivizmusra a polgári demokratikus forra­dalom, majd a proletárdiktatúra. Az előző tanulmányhoz kapcsolódik Kovács József A megváltáseszme a forra­dalmi avantgárd költészetében és festésze­­ ti Szemle

Next