Iskolakultúra, 2000/2 (10. évfolyam, 8-12. szám)

2000 / 12. szám - SZEMLE - Cserti Csapó Tibor - Ignácz Mária: Van-e közük a cigány kisebbségi önkormányzatoknak a cigány oktatási programokhoz?

Szemle Van-e közük a cigány kisebbségi önkormányzatoknak a cigány oktatási programokhoz? A címben szereplő kérdésfelvetés kissé hipotetikus, s talán feleslegesnek tűnhet. Azért fogalmaztuk meg csupán, hogy gondolati fonalául szolgáljon írásunknak. A kérdésre kínálkozó válaszunk. Ter­mészetesen van közük a kisebbségi oktatásügyhöz. A közoktatás, a ki­sebbségi jogok, kisebbségvédelem ma­gyarországi törvényi szabályozása ma megadja azokat a jogi kereteket, melyek lehetővé teszik a helyi kisebbségi önkor­mányzatok számára a település adott ki­sebbséget érintő oktatási ügyeibe történő beleszólást, aktív részvételt. (1) Természetesen kell, hogy legyen közük a kisebbségi oktatásügyhöz. A kisebbségi törvény szelleme sugallja, hogy megalkotói a helyi kisebbségi önkormányzatok kezébe elsősorban a kulturális autonómia megélé­séhez kapcsolódó eszközrendszert adtak, jogosítványaik e téren a legerősebbek, érte­lemszerűen a helyi oktatás ügyeibe is ko­moly beleszólásuk lehet. Fontosnak is tart­juk, hogy tevékenységük szélesebb körben kibontakozzon e téren, hiszen az oktatásról mind több fórumon hangzik el, hogy olyan kulcstényező - különösen a cigány népes­ség esetében az -, amely hosszabb távon képes orvosolni az e népcsoportra napjaink­ban jellemző neuralgikus problémákat (a szakképzetlenségből, alacsony iskolázott­ságból származó munkaerő-piaci gondokat, az egészségügyi, szociális helyzetet stb.). Ezzel elősegítjük a cigányság sokat emle­getett társadalmi integrációját, s ebben a fo­lyamatban fontos szerepe kellene legyen a kisebbségi önkormányzatoknak is az okta­tási-nevelési rendszeren, a kisebbségi prog­ramokon keresztül is. A kérdésünkre eddig adott válaszok hár­mas gondolati íve (van szerepük; kell le­gyen; kellene, hogy legyen) jelzi azt a ben­nünk felmerült hipotézist, mindennapi ta­pasztalatainkat, amely arra ösztönzött ben­nünket, hogy megvizsgáljuk a helyi érdek­­képviseleti szektor által ma betöltött szerepet az óvodai-iskolai cigány programok terén. A Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet­tudományi Karán működő Romológia Sze­mináriumon az elmúlt években több kuta­tási program során is érintettük a cigány ki­sebbségi oktatás kérdéskörét. E cikkben vizsgálataink egyik fő szempontjáról sze­retnénk beszámolni, nevezetesen Baranya megye cigány kisebbségi önkormányzatai­nak és romákkal foglalkozó civil szerveze­teinek szerepéről, tevékenységéről a ci­gány kisebbség számára működtetett okta­tási programokban. Fő kérdésünk az volt, mennyire tájékozottak az érintett önkor­mányzatok, civil szervezetek ezekről a programokról, mi a véleményük azokról, hogyan próbálnak belefolyni a programok működtetésébe, minőségi javításába. Vizsgálatainkat kérdőíves felméréssel, a régióban működő CKÖ-ok és civil szerve­zetek munkatársainak megkérdezésével végeztük, ami minden esetben a strukturált interjúhoz hasonló beszélgetést jelentett. A kérdőíves vizsgálat az Országos Foglal­koztatási Közalapítvány­­,A pályakezdő cigány fiatalok munkavállalási esélyei’ című) és az FKP (,Cigány oktatáspolitika a Dél-Dunántúlon’ című) által támogatott kutatások keretében történt. (Mindkét ku­tatást Forray R. Katalin vezette.) A vizs­gálat során Baranya megye 38 településén 47 szervezetet kerestünk fel, közülük 32 CKÖ, 15 civil szervezet volt. A kiválasztott cigány kisebbségi önkor­mányzatok és civil szervezetek felkeresése az időpont-egyeztetés miatt igen nagy 96

Next