Iskolakultúra, 2009/2 (19. évfolyam, 7-12. szám)

2009 / 7-8. szám - SZEMLE - Somogyvári Lajos: Emlékezés - nemzet - identitás - Klebelsberg Kuno történelem- és nemzetfelfogása

lám konstruált és önkényes, vázlatos és továbbfolytatható, és az írás elemeinek más mintázatba rendezésével ettől eltérő történet is megalkotható. A klebelsbergi írások hívó­szavai napjaink politikai publicisztikájában újra és újra előbukkannak, gyakran megvál­tozott értelemmel és kontextusban, viszont hasonlóképpen a nemzeti-történelmi emléke­zet meghatározó aspektusaira utalva. A kultuszminiszter által pártfogolt irányhoz képest más irányban indult el Magyarország fejlődése, de ez már egy másik történet. Jegyzet (1) Csak utalásképpen néhány szerző: Frank An­­kersmit, Hayden White, Louis Mink, Reinhart Koselleck, Paul Ricoeur, Roland Barthes, Michel Foucault, Jan Assmann stb. Egymástól nagyon külön­böző tudományterületeken otthonosak ezen kutatók, ezért nem véletlen a „szellemtudományok” kifejezés használata. (2) Gyáni Gábor (2007, 90.) megfogalmazásában: „A modern nemzetté [...] válás folyamata [...] véglete­sen eltávolítja egymástól a jelent és a múltat.” Már a modern kor hajnalán él az a törekvés, „hogy a jelen lehetőleg teljes egészében felváltsa a múltat, hogy merőben új világot teremtsen annak helyébe.” Ez a fajta felfogás döntőnek bizonyul majd Klebelsberg munkáiban. (3) Ezért lehet ugyanolyan joggal beszélni Klebelsberg-kultuszról (lásd: Szabó, 1993, 29-31.), mint személyének kultúrdiktátorként való beállításá­ról. Az eltérő ideológiai nézőpontok máig akadályoz­hatják a politikus tárgyszerű értékelését. (4) Nem nehéz itt felismerni a konzervativizmus jelentkezését, de természetesen az organisztikus fel­fogás egyben egy régebbi hagyományhoz is kapcsolja az ilyen fajta gondolkodást: a kereszténység világképi örökségére gondolok. A későbbiekben feltárt bibliai párhuzamok is alátámasztják ezt a feltételezést. (5) S itt már el is érkeztünk a középkor három fő társadalmi rendjéhez (ordo): az imádkozók (oratores), harcolók (bellatores) és a dolgozók (laboratores) rendjéhez, melyek fölött az irányító szerepet az Isten kegyelméből uralkodó király látja el. Ez az 1000 éves gondolat természetesen absztrakció, de olyan abszt­rakció, mely rendkívül nagy hatással volt az európai gondolkodásra. (6) Időben eltérő művekről van szó, s nem beszélhe­tünk Klebelsberg műveivel való közvetlen egyezésről vagy utalásról, csupán egy általános jelenségről. Spengler műve, A Nyugat alkonya egyébként 1918- ban jelent meg, az írástudók árulása Bendától 1927- ben, s végül A tömegek lázadása, Gasset legismertebb műve, 1929-ben. (7) A bonyolult kérdéskör szociálpszichológiai hátte­réhez lásd Hunyady György (1997) tanulmányát. A korban - főleg a 30-as, 40-es évek fordulóján - nagy­hatású művek foglalkoztak a kérdéssel, csak utalás­képpen: Prohászka Lajos (Vándor és bujdosó), Szekler Gyula (Három nemzedék, Mi a magyar? [ez utóbbinak Szekfír csak szerkesztője volt]), Karácsony Sándor, Kornis Gyula vagy Németh László írásai. (8) A „magyar nemzet szent és örök eljegyzése a magyar földdel a munka, művek révén.” (Klebelsberg, 1928­, 147.). (9) Talán nem véletlen, hogy Beöthy Zsolt híres Vol­gai lovasának képe minduntalan illusztrációként kínálkozik a klebelsbergi példákhoz, egyetlen (de nagyon jelentős) különbséggel: a dualizmus korának magabiztos önazonosság-képe 1918, 1919 és 1920 után végleg megbomlani látszott. („Az ősidők homá­lyából egy lovasember alakja bontakozik ki szemeink előtt, amint a Volga melléki pusztán nyugodtan áll és figyel [...] Nyugodt, nem fél és nem képzelődik [...] a messze pusztai képeken és erős világításban edzett szeme mindent világosan lát, amit emberi szem egy pontról láthat [...] A többiekért vigyáz és el van szán­va mindenre [...] Várja a jövendőt és érzi, tudja, hogy a közös ügynek az ő erejére is szüksége lesz. Lelke ennek az erőnek érzetével s a fajtájához való ragasz­kodással van tele.” [Beöthy, 1896, 1. o.]­ (10) Érdekes vizsgálódás lenne feltárni a korszak plakátanyagában mindennek a képi megjelenítését - lásd például az Ezer évig a Nyugatért című irredenta plakátot. (11) Feltámadás Makucskán című művében a falu temetőjében húsvét vasárnapján a halottak komolyan veszik a kiírást a kapun, miszerint: „Feltámadunk!” Az egzisztenciáját féltő lakosság és az országgyűlés először ért egyet valamiben: a feltámadásnak nincs jogalapja, így a feltámadást hatóságilag betiltják, a kormány pedig figyelőtornyokat létesít az országban, hogy a magyar falu sehol ne támadjon fel. (12) Erről a témáról írva gyakran szólt Klebelsberg az olasz példa követésének szükségességéről, ez (is) adott később alapot fasisztaként való megbélyegzé­séhez. (13) Nemzetnevelés és nemzeti jellem gyakran szoro­san összefonódó fogalmak a korban. (14) Nem véletlenül választotta Klebelsberg az iro­dalmi modernség egyik vezéralakját, Henrik Ibsent támadása célpontjául, művészeti ízlése általában kon­zervatív nézeteit tükrözte. (15) Nagy múltú és hatású gondolat ez, Nagyboldog­asszony ünnepe, a Regnum Marianum és különböző népi elképzelések egymásba fonódására jó példa - Klebelsberg Kuno konzervatív reformpolitikájának egyik hagyományos (atavisztikusnak is nevezhető) eleme. A középkori ország és népének (máig ható) identifikáló tényezőjéről lásd még: Klaniczay, 2000; Tüskés és Knapp, 2001. 118

Next