Iskolakultúra, 2010/1 (20. évfolyam, 1-6. szám)

2010 / 2. szám - TANULMÁNY - Szabó Ildikó: Az egyházak közreműködése a nemzeti identitás formálásában a Horthy-korszakban

rétől oktatáspolitikusként (a kultuszminisztériumban helyettes államtitkár, majd adminisztratív államtitkár volt) megpróbálta társadalomtudományi alapokon nyugvó közoktatási koncepcióját megvalósítani. Nemzetnevelési koncepciója szerint a népiskola cél­jává kell tenni, hogy „a közéletben való tudatos rész­vételre, országos kérdésekben való véleményalkotás­ra, ellentétes nézetek megítélésére és állásfoglalásra képesítsen” (Imre, 1918. július 18., idézi: Unger, 1976, 101. o.). Imre Sándor Nemzetnevelés a népisko­lában címmel megfogalmazott rendelete megjelent Huszár Károly miniszter aláírásával a Néptanítók Lapja 1919. évi 31—32. számában, de végrehajtására nem került sor. (Imre Sándor 1924. december 31-ig töltötte be tisztségét, ekkor Klebelsberg kultuszmi­niszter elbocsátotta, de ténylegesen már 1922-től szabadságoltatta.) (18) Ez nem független attól, hogy az állam és polgárai közötti viszonyban már felvetődik az állampolgárok jogi egyenlőségének kérdése, a hatalom elszámoltat­hatóságának kérdése, a történelmi előjogok kérdése, valamint az, hogy mit jelent a magyar állampolgárság a magyar zsidók számára. Hangsúlyos területe volt ugyanakkor az érzelmi szocializációnak a hazához és az ezeréves magyar államisághoz való viszony. (19) Imre Sándor nemzetnevelésről szóló, nagyszabá­sú koncepciója „történelmi gondolkodásunk, egész közéleti fejlődésünk mérhetetlen kárára éppen akkor került le a napirendről, amikor kellő társadalmi bázis esetén demokratikus alternatívául szolgálhatott volna” (Unger, 1976, 102. o.). (20) „A történelmi Magyarország általános viszonya­inak idealizálása, a nagyvonalú, túlzottan is engedé­keny nemzetiségi politika mítosza, Magyarország nemzetközi fontosságának és történelmi jelentőségé­nek aránytalan felnagyítása lehetetlenné tette, hogy a közvélemény hiteles képet kapjon a nemzetközi viszonyokról és az ország valós pozíciójáról. A béke­­szerződés teremtette helyzetről e felfogás azt hirdette, hogy tarthatatlan, s meg fog változni, mert meg kell változnia - a »jók« ennek az igazságnak gondviselés­­szerű érvényesülésében a magyarság támogatói lesz­nek, a »gonoszak« pedig az ellenségei” (Zeidler, 2003, 90. o.). (21) Karády Viktor (1990, 1997, 2000, 2001, é. n.) több munkájában is részletesen foglalkozik az „asszi­milációs társadalmi szerződés” történetszociológiai sajátosságaival. Az asszimilációs diskurzusról lásd még Kovács Éva (2002) tanulmányát. Braham is a zsidó elitcsoportok 1914 előtti helyzetével, a magyar elitcsoportokkal való politikai és gazdasági összefor­­rottságával magyarázza az „asszimilációs szerződés” alapját. Mint írja, a zsidó és a magyar elitcsoportok egyformán rettegtek a bolsevizmustól: „Miközben a magyar vezetők a Harmadik Birodalomtól remélték revíziós törekvéseik kielégítését, ugyanúgy rettegtek a német és az orosz terjeszkedéstől, s különösen a bolsevizmustól, mint a zsidók.” Rámutat, hogy az asszimilációs szerződés törékenységéhez hozzájárult a magyar társadalom elzárkózó magatartása is. „Már az első világháború befejezése előtt mutatkoztak annak jelei, hogy a két csoport közötti érdekközösség valójában korlátozott, sérülékeny, s elsősorban politi­kai célszerűségből táplálkozik. A zsidók hiába tették buzgón a magukévá a magyar ügyet, s hiába hasonul­tak lelkesen kultúrájukban a magyarokhoz, meghiú­sultak a teljes asszimilációra vonatkozó reményeik, mert társadalmilag sem az arisztokrata dzsentri nem fogadta el őket, sem pedig a jogaitól megfosztott, elszegényedett parasztság, amely­­ az ipari munkás­ság nagy részéhez hasonlóan - az elnyomó rendszer eszközeit látta bennük” (Braham, 2002, 15. o.). (22) Ez a folyamat minden bizonnyal egyfajta bátorí­tást jelentett a húszas évek elejétől megszaporodott egyetemi zsidóverések gyakorlatához. Az antiszemita bajtársi szövetségek (Turul Bajtársi Szövetség, Hun­gária, Emericana stb.) hátterében szélsőjobboldali pártok és fajvédő szervezetek (például az Ébredő Magyarok Egyesülete) álltak, de szoros kapcsolatban voltak egyetemi, szakmai érdekvédelmi szervezetek­kel is (Ladányi, 1979; Zinner, 1989). Antiszemita egyetemi bajtársi szövetségek és zsidóverések más egyetemi városokban (Bécsben, Berlinben, Varsóban, Bukarestben, Lembergben stb.) is voltak. (23) Természetesen az antiszemitizmussal átszőtt egyházi retorika és a zsidóellenes politika egyházi támogatása mellett nagyszerű példákat találunk a zsidók melletti kiállásra, az üldözöttek rejtegetésére és szervezett mentési akciókra is (a Magyar Szent Kereszt Egyesület, a Jó Pásztor Bizottság, a pannon­halmi bencés főapátság, a ferencesek, Schlachta Margit és az általa vezetett Szociális Testvérek Társa­sága, Salkaházi Sára, Apor Vilmos, Járosi Andor, Sztehlo Gábor, Márton Áron, Éliás József, Bereczky Albert, Dobos Károly és mások). (24) Jól illusztrálja a tudatos médiapolitikát és a rádió lehetőségeinek tudatos kiaknázását Kozma Miklós tevékenysége az MTI, majd a Rádió élén (Ormos, 2000). (25) A kultúra olyan, jól azonosítható „alrétegét” értem irredenta szubkultúrán, amely a társadalmi élet egészét átszőtte, és amelynek jelei, szimbólumai, tár­gyai, narratívái a nyilvános és a nem nyilvános tere­ken egyaránt jelen voltak. (Hasonló módon alkalmaz­za a szubkultúra fogalmát például Enyedi Zsolt [1995], amikor „katolikus-keresztény szubkultúráról” beszél.) (26) Bővebben lásd: http://209.85.135.132/search? q/cache:1570TcERskgJ:taj-kert.blog.hu/2009/06/04/ irredenta_kertmuveszet_orszagzaszlok+irredenta+m­ozgalom&cd=32&hl=hu&ct=cink&gl=hu (27) Jól illusztrálja ezt Herczeg Ferenc negyvenéves írói jubileumának a megünneplése 1926-ban. Zeidler Miklós (2003, 71. o.) ismerteti azt a rendeletet, ame­lyet Klebelsberg kultuszminiszter adott ki ebből az alkalomból. A rendelet szerint az iskolai programnak legyen része „a Hiszek egy Istenben [azaz a Magyar Hiszekegy­­ Sz. I.], a Himnusz és a Szózat, mert ezek alaphangulata megfelel annak a nemzetfenntartó 48

Next