Iskolakultúra, 2016/2 (26. évfolyam, 7-12. szám)

2016 / 11. szám - SZEMLE - Szabó László: Törismeret II. rész

24 Németh László írja egy 1969-es levelében az utópi­ával kapcsolatban: „Azt hiszem (...) a tények ismere­téből feltörő, az életet átfogó s a jobb felé módosító törekvés az, amit eszmének szokás nevezni; ameny­­nyiben pedig az elérendő állapot képe túlságosan eluralkodik rajta: utópiának. " Idézi Monostori Imre (1985): A népművelő Németh László. In: A minden­tudás igézete. Összeállította Szegedy-Maszák Mihály. Magvető Kiadó, Budapest. 146. 25 Széchenyi István (1978): Napló. Gondolat Kiadó, Budapest. 1318. 26 László János - Fülöp Éva (2010): A történelem érzelmi reprezentációja törtenelemkönyvekben és naiv elbeszélésekben. Törtenelemtanítás,­­ 45. Új folyam I. 3. sz. http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2010/10/ laszlo-janos-%E2%80%93-fulop-eva-a-tortene­­lem-erzelmi-reprezentacioja-tortenelemkonyvek­­ben-és-naiv-elbeszélésekben-01-03-02/ (Utolsó letöl­tés: 2015. október 20.) ~1 Alexander Bernát (1913): Merre megyünk? Magyar Figyelő, III. 421. 8 Lásd Lukacs, John (2005): Egy nagy korszak végén. Európa Kiadó, Budapest. 60-61. 29 Németh László: Apáczai. Történeti Drámák II. Magyar Elektronikus Könyvtár. http://mek.oszk.hu/05000/05059/05059.htm­l (Utolsó letöltés: 2015. augusztus 9.) 30 Idézi: Neveléstörténet, 212. 31 Móricz Zsigmond (1931): Az irodalom és a „faji jelleg”. Nyugat, 24. 5. sz. március 1. http://epa.oszk.hu/00000/00022/00509/15886. htm (Utolsó letöltés: 2016. március 11.) 32 Móricz Zsigmond (1931): A magyar lélek válsága és a nemzeti irodalom kötelessége. Nyugat, 24.­6. sz. március 16. http://epa.oszk .hu/00000/00022/00510/15919. htm (Utolsó letöltés: 2016. március 11.) Szabó László Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium Iskolakultúra 2016/11 20 „A feszültségeket, indulatokat, vágyakat, szoron­gásokat mi, felnőttek is belső képteremtő tevékeny­ségben tudjuk feldolgozni.’’ Vekerdy Tamás (2011): Érzelmi biztnság. Mit kell(ene) tudnunk a gyerkekről és magunkról. Kulcslyuk Kiadó, Budapest, 87. 21 Lásd Komáromi Gabriella - Rigó Éva (2007): Szö­vegek metamorfózisa és vándorlása a gyermekiroda­lomban. In: MT III. 22 Boldizsár, Új Köznevelés, 33. A szociálpszichológia szemszögéből hasonló a konklúzió: „Kulturálisan úgy vagyunk megkonstruál­va, hogy kiéhezettek vagyunk a rossz hírekre. A nega­­tivitás érdekes. Az egész világirodalom azt mutatja, hogy a jó hősök unalmasak. ” Csepeli György (2014): Szociálpszichológia mindenkiben. Kossuth Kiadó, Budapest, 327. 23 Tocqueville, de A. (1983): A demokrácia Ameriká­ban. Vál. Kulcsár Kálmán. Gondolat Kiadó, Buda­pest, 249. 112

Next