Izraelita Tanügyi Értesítő, 1888 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1888-08-01 / 8. szám

138 C) Speciális irányelvek:­ ­,’, fajtájú: ,A kereskedő hivatása“ Sch­lesinge­r L­póttól (Makó) és Marczali Mór ״ Visszapillantása“, melyben az iskolaszék hivatásáról szól. Dr. Loewy Lipót (Pécs) ״ Az új iskolaépület hygienikus beren­­dezése és felszerelése“ kitűnő elveket és tételeket állít fel szakszerű érte­­lemmel és gyakorlati érzékkel. Lévai Izor (Topolya) A gyermek és ifjú­­sági iratokról ír egész tanulmányt, sőt pontozatokba szedi az ifjúsági ira­­tokat szerző írónak szabályrendeletét. Bizony, ha az előbb megjelenik, én nem ignorálom úgy, mint Lévai Izor úr az ifjúsági iratok szerzése terén kifejtett — talán nem is egészen sikertelen működésemet hallgatással agyonüti. מ­ Történeti adatok. A történeti adatok sorát Pécsen kezdjük. Klingenberg Jakab nemes ékkővel gazdagította érdemeinek koszorúját. ״ A pécsi izr. hitköz­­ségi iskola vázlatos története“ gondosan szerkesztett irodalmi becsű mű, mely méltó volna, hogy külön kiadásban kiadassák, hogy mások is meg­­szerezhessék. Érdekes és tanulságos történeti adatokat közöl Neumann Ármin az aradi iskoláról, Steinberg Zsigmond a paksi iskoláról, Szilágyi Mór az eredeti jegyzőkönyvek kinyomatásában adja hű képét az oros­­házi iskolában történteknek, Kaposvár is közöl egy rövidke kis ״ Vissza­tekintést a múlt évre, s szerény szerzője meg sem nevezi magát. Végre még megemlíthetem Makó értesítőjének ״ A tanév története“ czimft köz­­leményét. E) Tanterv. Tarka-barkán röpködnek a tananyagok szemem előtt, nem a szi­­várvány hét színében, hanem tizenhétben. A hány ház, annyi szokás, a hány iskola, annyiféle a tanterv, különösen abban a­mi a zsidó iskolának létezési jogát adja, a mi felekezeti egyszinét kellene, hogy magán hordja: a héber tantárgyak, a vallástan és bibliatörténet — erre nézve minden zsidó iskolának meg van a maga sulchán árud­ja. Aradon péld. az első osztályban is ezt veszik a bibliai tör­­ténetből: A világ teremtésétől József haláláig. Győrött ugyanazon oszt., ugyanazon anyag: A patriarchák története Józsefig. Ámde Aradon van még külön ״ Vallástan, amely szerint az első osztályban még tanítják: a ״ mode a’ni­­s’ma jiszroel, brochoth, bir­­eliath ha’mmozon három első mondata, a tiz parancsolat rövid ismerte­­tése héber és magyar nyelven,“ mindebből Győrött egy szó sem lelkesíti a zsenge növendék felekezetbéli szivét, de tanulnak e helyett folyékony héber olvasást, (kérem az első osztályról van szó), holott Pécsett csak tíz betű járja az első osztályban a héberből. Szigetvárott a világ teremtésétől a Sinai hegyen történt kin­y­i­­latkoztatásig. Salgó-Tarjánban a világ teremtésétől Ábra­hámig,­­­­Újvidéken a vízözönig haladnak. — Kaposvárott nem tanítanak sem­­miféle zsidó dolgot az első osztályban. — Orosházán tanítanak Ábra­­hámig, gépies héber olvasást és a tanév második felében imák kívül­­ről. — Tapolyán: Hálamondatok, a világ teremtésétől Ábrahámig, belevonva Isten tulajdonságaira vonatkozó erkölcsi szabályokat. — Sze­­geden: Bibliai történet Józsefig, a tiz parancsolat magyarul. A többi osztályokban még nagyobb az eltérés. Szegeden például ugyanazt az anyagot veszik a II. osztályban is, de ״ részletesebben“ 110 e lőtt Aradon a II. osztályban, Mózes születésétől Józsua haláláig. Pécsett : Ábrahámtól József haláláig. Hát én mindezeket nem folytatom, nehogy szünet időben mérge-

Next