Izraelita Tanügyi Értesítő, 1888 (13. évfolyam, 1-12. szám)
1888-08-01 / 8. szám
138 C) Speciális irányelvek: ,’, fajtájú: ,A kereskedő hivatása“ Schlesinger Lpóttól (Makó) és Marczali Mór ״ Visszapillantása“, melyben az iskolaszék hivatásáról szól. Dr. Loewy Lipót (Pécs) ״ Az új iskolaépület hygienikus berendezése és felszerelése“ kitűnő elveket és tételeket állít fel szakszerű értelemmel és gyakorlati érzékkel. Lévai Izor (Topolya) A gyermek és ifjúsági iratokról ír egész tanulmányt, sőt pontozatokba szedi az ifjúsági iratokat szerző írónak szabályrendeletét. Bizony, ha az előbb megjelenik, én nem ignorálom úgy, mint Lévai Izor úr az ifjúsági iratok szerzése terén kifejtett — talán nem is egészen sikertelen működésemet hallgatással agyonüti. מ Történeti adatok. A történeti adatok sorát Pécsen kezdjük. Klingenberg Jakab nemes ékkővel gazdagította érdemeinek koszorúját. ״ A pécsi izr. hitközségi iskola vázlatos története“ gondosan szerkesztett irodalmi becsű mű, mely méltó volna, hogy külön kiadásban kiadassák, hogy mások is megszerezhessék. Érdekes és tanulságos történeti adatokat közöl Neumann Ármin az aradi iskoláról, Steinberg Zsigmond a paksi iskoláról, Szilágyi Mór az eredeti jegyzőkönyvek kinyomatásában adja hű képét az orosházi iskolában történteknek, Kaposvár is közöl egy rövidke kis ״ Visszatekintést a múlt évre, s szerény szerzője meg sem nevezi magát. Végre még megemlíthetem Makó értesítőjének ״ A tanév története“ czimft közleményét. E) Tanterv. Tarka-barkán röpködnek a tananyagok szemem előtt, nem a szivárvány hét színében, hanem tizenhétben. A hány ház, annyi szokás, a hány iskola, annyiféle a tanterv, különösen abban ami a zsidó iskolának létezési jogát adja, a mi felekezeti egyszinét kellene, hogy magán hordja: a héber tantárgyak, a vallástan és bibliatörténet — erre nézve minden zsidó iskolának meg van a maga sulchán árudja. Aradon péld. az első osztályban is ezt veszik a bibliai történetből: A világ teremtésétől József haláláig. Győrött ugyanazon oszt., ugyanazon anyag: A patriarchák története Józsefig. Ámde Aradon van még külön ״ Vallástan, amely szerint az első osztályban még tanítják: a ״ mode a’nis’ma jiszroel, brochoth, bireliath ha’mmozon három első mondata, a tiz parancsolat rövid ismertetése héber és magyar nyelven,“ mindebből Győrött egy szó sem lelkesíti a zsenge növendék felekezetbéli szivét, de tanulnak e helyett folyékony héber olvasást, (kérem az első osztályról van szó), holott Pécsett csak tíz betű járja az első osztályban a héberből. Szigetvárott a világ teremtésétől a Sinai hegyen történt kinyilatkoztatásig. Salgó-Tarjánban a világ teremtésétől Ábrahámig,Újvidéken a vízözönig haladnak. — Kaposvárott nem tanítanak semmiféle zsidó dolgot az első osztályban. — Orosházán tanítanak Ábrahámig, gépies héber olvasást és a tanév második felében imák kívülről. — Tapolyán: Hálamondatok, a világ teremtésétől Ábrahámig, belevonva Isten tulajdonságaira vonatkozó erkölcsi szabályokat. — Szegeden: Bibliai történet Józsefig, a tiz parancsolat magyarul. A többi osztályokban még nagyobb az eltérés. Szegeden például ugyanazt az anyagot veszik a II. osztályban is, de ״ részletesebben“ 110 e lőtt Aradon a II. osztályban, Mózes születésétől Józsua haláláig. Pécsett : Ábrahámtól József haláláig. Hát én mindezeket nem folytatom, nehogy szünet időben mérge-