Várnagy Elemér (szerk.): Tanulmányok a cigány gyerekek oktatásával-nevelésével foglalkozó munkacsoport vizsgálataiból 9. Tanulmányok a cigány gyerekek oktatásával-nevelésével foglalkozó munkacsoport vizsgálataiból 9. (Pécs, 1985)

Dr. Arany Erzsébet: A bábjáték szerepe a 6-10 éves cigány gyermekek személyiségfejlesztésében

14 Dr. Arany Erzsébet: A BÁBJÁTÉK SZEREPE A 6-10 ÉVES CIGÁNY GYERMEKEK SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉBEN A különböző okokra visszavezethető hátrányokkal, rész­leges vagy teljes lemaradással küzdő cigány tanulók felzár­kóztatásáért, helyzetük könnyítéséért a pedagógusok sokféle módszerrel, eljárással kísérleteznek, próbálkoznak. Ilyenfajta kísérletek egyike az is, hogy a bábjáték — mint tevékenységforma — segítségével próbálkoztunk az ala­csony szociabilitású — elsősorban magatartási gondokkal küzködő­­- hosszúpályi cigány gyermekek egy csoportját fel­zárkóztatni. Feltételeztük, hogy e játékos, komplex tevékeny­ség által sikerül gyorsan megtanítani ezeket a tanulókat o­­lyan viselkedési elemekre, magatartási szokásokra, amelyek­kel a nem cigány, de hasonló korú gyermekek rendelkeznek. Ezzel mintegy elősegíthetjük a beilleszkedésüket, s ezáltal megszüntethetjük valamelyest identitás gondjaikat is. Hosszúpályi Hajdú-Bihar megye egyik községe, ahol a lakosság 12 %-át alkotják a cigán­yok. Hosszúpályiban a 18. századtól vannak adataink a cigá­nyokról. Az 1768-as Conscriptio 4, az 1785- 1, az 1786-os 4 cigány családot talál­t kevés, összesen 4 gyermekkel. 1893-ban a község 3130 lakosából 103 fő cigány volt. Tör­téneti ismereteinkből és a mai állapotukból, nyelvükből visszakövetkeztetve, az újonnan jöttek oláh cigányok­nak.

Next