Várnagy Elemér (szerk.): Tanulmányok a cigány gyerekek oktatásával-nevelésével foglalkozó munkacsoport vizsgálataiból 9. Tanulmányok a cigány gyerekek oktatásával-nevelésével foglalkozó munkacsoport vizsgálataiból 9. (Pécs, 1985)
Dr. Arany Erzsébet: A bábjáték szerepe a 6-10 éves cigány gyermekek személyiségfejlesztésében
14 Dr. Arany Erzsébet: A BÁBJÁTÉK SZEREPE A 6-10 ÉVES CIGÁNY GYERMEKEK SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉBEN A különböző okokra visszavezethető hátrányokkal, részleges vagy teljes lemaradással küzdő cigány tanulók felzárkóztatásáért, helyzetük könnyítéséért a pedagógusok sokféle módszerrel, eljárással kísérleteznek, próbálkoznak. Ilyenfajta kísérletek egyike az is, hogy a bábjáték — mint tevékenységforma — segítségével próbálkoztunk az alacsony szociabilitású — elsősorban magatartási gondokkal küzködő- hosszúpályi cigány gyermekek egy csoportját felzárkóztatni. Feltételeztük, hogy e játékos, komplex tevékenység által sikerül gyorsan megtanítani ezeket a tanulókat olyan viselkedési elemekre, magatartási szokásokra, amelyekkel a nem cigány, de hasonló korú gyermekek rendelkeznek. Ezzel mintegy elősegíthetjük a beilleszkedésüket, s ezáltal megszüntethetjük valamelyest identitás gondjaikat is. Hosszúpályi Hajdú-Bihar megye egyik községe, ahol a lakosság 12 %-át alkotják a cigányok. Hosszúpályiban a 18. századtól vannak adataink a cigányokról. Az 1768-as Conscriptio 4, az 1785- 1, az 1786-os 4 cigány családot talált kevés, összesen 4 gyermekkel. 1893-ban a község 3130 lakosából 103 fő cigány volt. Történeti ismereteinkből és a mai állapotukból, nyelvükből visszakövetkeztetve, az újonnan jöttek oláh cigányoknak.