Állami Gimnázium, Jászberény, 1877
az utánzásvágyat, s előnye abban rejlik, hogy nem szigorúan parancsol ,ezt tenned kell“, hanem nyájasan int: „ezt te is megteheted,“ s míg egyfelől a tanulók összegének önérzetét és öntudatát ébreszti fel, addig másfelől egy másik hatalmas ösztön, a becsösztön mindig készen áll az utánzásvágygyal egyesülni, és a versenyt fentartani. S e kölcsönös versengés veendő különösen tekintetbe, mely itt a hasonlók között magától ébred fel. Mily szembetűnő egy jól vezetett iskolában az igyekezet feleléshez juthatni! Mindenik, ha jelt adott, először szeretne észrevétetni, mindenik, ha beszélnie szabad, először meghallgattatni, félve attól, nehogy a másik elragadja tőle az elsőbbségi és felsőbbségi érzet jutalmát. Ha a rendesen és jól vezetett iskolában a tapintatos tanutó vetélkedést rendez el, mint emelkednek fel, s nyújtják be contráikat az elismert szorgalmuak ellen is a még eddig fel nem tűntek, égve a vágytól az előbbi érdemhelyét elfoglalni, s magukat kitüntetni. S viszont mint látszik az ilyen szellemi párbajra hivott gyermekben, kit a másik helyéről leszorítani igyekszik, a büszke önérzet, az önbecs, mely nem tart attól, hogy az egyszer elnyert elismerést el fogja veszíteni. S ha helyét csakugyan meg tudja védni, nem fog-e tovább is igyekezni, még több érdemet szerezni ? És a másik, kinek ereje ezével nem mérkőzhetett, nem fog-e igyekezni odajutni, hogy valamikor kudarczát fényesen lesimitsa? — Mennyi elevenség, mozgalom érdek és vidorság, mely magával ragadja a tanitót is. S amily mértékben költi fel a nyivános tanításnál egyik igyekezet a másikat, úgy terjed el e vetélyszenv az egész növendékseregben, mely tehetetlen és rideg természetüeket is jótékony hatása alá vonz. — E versengés bölcsen és jól kimért felhasználásában a nevelésnek egy igen helyes paedagogiai eszköze rejlik. — Elismerés, tetszés, dicsérés, jutalmazás ideje és módja szerint alkalmazva, a gyermeknél tevékeny talajra találnak. Hasonló hatással bir a nyilvános megintés, és büntetés. — Mindez, mely a gyermekben szunyadó tehetségek kifejtésére oly sokoldalú alkalmat ad, képezi, neveli a jövendő igazságos férfiút, a jó hazafit, a szorgalmas polgárt.*) Ily társadalmi életet a leendő férfiúnak csak az iskola nymíthat, melynél az erők bizonyos egyenlősége a föltétel. Tökéletes, független felsőbbség nem adhat a versenyzésnek helyet. S ezért az iskolába lépés, elvonás az egyenlőtlenségtől, belépés azon nemű kortársak közé, s ezért egyszersmind belépés a közversenyfutásba. A tanító sarkalása nélkül is mérkőznek itt az ifjú erők a tudás és cselekvés mezején s küzdenek az elsőségért. A magánnevelés és az iskolát mellőző családi élet nélkülözik a leghathatósb eszközt, mit az iskola nyújt: a példát; a szorgalmas és derék tanulók, kik a többiek vetélyszenvét fölébresztik, az élénk tanszellemre, és a tudományokban előhaladásra nagy befolyással vannak. A nyilvános nevelés e mozgalomteljes élet mellett még más kincset tár fel az illetők elé, egészen keresetlenül s öntudatlanul, s ez az emberismeret. — Mennyivel jobban ismerik a tanulók egymás gyengéit és előnyös oldalait, mint a tanítók! Az emberismeret különösen hasonlók és olyanok közt szerezhető meg leginkább, kik minden tartózkodás nélkül nyilatkoznak és cselekednek a szemlélő előtt. — Ahány a tanulótárs, majdnem ugyanannyi egyediséget és jellemet ismer fel a gyermek, s egyiket egy, másikat más oldalról képes megítélni. Vájjon az okos és értelmes gyermek nem megismeri-e tanuló társa arczán is, ha roszat cselekedett ez, bármennyire igyekezzék is azt elrejteni. — Sőt épen e tettetés vezeti a való kikutatására. — Egy tekintet, és a tanuló legtöbb esetben megtudja társa szeméről, hogy tudja-e a leczkét vagy nem. A tapasztalatok, miket a gyermek itt magának szerez ezer más tapasztalatok kutforrásaivá *) A beható és valódi tevékenységgel eszközölt nevelés gyakran engedékeny kedélyeknél a házi élet ártalmas befolyását is képes ellenőrzeni. Vannak rá példák, hogy az iskolába járó gyermekek befolyása által a családban az asztali ima s egyéb házi ájtatosságok fölvételében részesültek, s hogy a nyilvános isteni tisztelet iránt több érdek tanúsíttatott.