Állami Gimnázium, Jászberény, 1890

a­ nulása, s azt fölöslegesnek, szükségtelennek, haszontalannak tartják és kárba veszettnek a ráfordított időt, noha — miként a lefolyt iskolaév elején országszerte tapasztaltuk — túlnyomóan mégis azt választották irányul a tanulmányozásban, mert több pályára nyit utat, mint a gö­rög nyelv pótlására rendelt tárgyak. A­mi engem illet, én ezen tudósítvány terén egészen semleges kívánok maradni, nem kívánok a vitába belevegyülni. Nem állok itt barátai mellé, mert igen sokan azt kiálthatnák felém­, hogy a magam érdekében, állásom és kenyerem ügyében beszélek. De ellenfelei közé sem állok, mert akkor meg még többen a zászlómtól való hűtlen el­pártolás vádját zúdíthatnák fejemhez. Annyit azonban kimondok, hogy a görög nyelv és irodalom ta­nítását gymnasiumainkból egészen kizárni nem szabad. Legyen módja a leendő tudósnak, hogy azt, mint szaktanulmányaihoz szükséges se­gítő eszközt, tanulhassa. De nem kell a görög nyelv és irodalom ta­nulására általánosan minden tanulót kötelezni, mert a­melyik nem ké­szül tudományos pályára, annak erre a szaktanulmányra szüksége nincsen, arra nézve ez fölösleges. Az arany- középutat választván tehát, elfogadom azon bevégzett tényt, mely az 1890. évi XXX. törvényczikkben előttünk fekszik. A görög nyelvi h­arcz és per hangjai ugyanis a vallás- és köz­­oktatásügyi m. kir. ministerium mai szakavatott vezetőjéhez, Csáky Albin gróf és miniszer­i nagyméltóságához is eljutottak. Ez arra in­dította őt, hogy a görög nyelv tanítása kérdését az oktatás teréről meghívott neves és komoly férfiak ítélete alá bocsássa. Ezen férfiak tanácskozását e nagyméltósága törvényjavaslata követte, mely a múlt év nyarán országgyűlésünk mindkét házának tárgyalásain keresztül apostoli királyunk ő ,felsége szentesítése alá került, s azóta mint az 1890. évi XXX. törvényczikk áll előttünk. Ezen törvény a vitázó feleket, szülőket és tanulókat is kielégíti, mert a görög nyelv tanulását a növendékre nézve általánosan kötele­zővé nem teszi, de egészen nem is ejti el, hanem választást enged a tanulóknak, hogy egyéni hajlamuk, képességek és rátermettségek sze­rint a görög nyelvet, vagy­ pedig az ennek pótlására rendelt tárgya­kat választhassák tanulmányaik irányául. Az ezen választásban való útmutatás ezen czikk föladata. Ezen sorok czélja tehát a dolog természete szerint nem lehet más, mint az idézett 1890. évi XXX. törvényczikknek szélesebb kö­rökben való ismertetése, ezen törvény lényeges tartalmának és az ezzel kapcsolatos rendeletnek népszerű kifejtése, megmagyarázása, az érde­kelt körök (iskolafenntartók, szülők, gyámok, tanulók, stb.) tájékoz­tatása a tanulmányirány megválasztásának természetéről, következmé­nyeiről, módjáról.

Next