Jávorszky Béla Szilárd: A magyar jazz története (Budapest, 2014)

A Modern Jazz kialakulása (hatvanas évek)

. HATVANAS ÉVEK - A MODERN JAZZ INDULÁSA Öj évvel korábban a Magyar Rádió Könnyűzenei Híradójában még azzal vádoltak, hogy megrontja az ifjúságot. A DÁLIA MÁSFÉL ÉVE ÉS JELENTŐSÉGE Magyarországon tehát a jazz végleges elfogadása szimbolikusan 1962. október 25-én, a Dália Klub megnyitásakor következett be. Az ottani „első magyar jazz-zenei plénumon” a szakemberek pedig épp a jazz eredetét igyekeztek tisztázni és meghatározni a jazz helyét a XX. század zenei irányzatai között. Deseő Csaba: „Elérkezett a nagy nap. Híre ment a városban, hogy valami különleges esemény lesz este a Dáliában, úgyhogy már órákkal az esti meg­nyitó előtt gyülekezni kezdett a közönség a Bajcsy- Zsilinszky úti bejáratnál. A bejutás kissé körülmé­nyes volt, ugyanis alapszabály rögzítette, hogy csakis tagsági igazolvánnyal lehet a rendezvénye­ket látogatni, így első alkalommal mindjárt több száz igazolványt kellett kiállítani. Magam is aktívan részt vettem a munkában, az előtérben felállított , asztaloknál néhány keresztkérdés feltevése után­­ szorgalmasan osztogattuk a jelentkezőknek a pe­csétes papírokat. A terem megtelt, a hangulat emel­kedett, a vezetőségi asztalnál a KISZ nagy hatalmú elvtársai is helyet foglaltak, de voltak meghívott­a I ^ a 10 Deseő Csaba visszaemlékezései szerint (kéziratban, a szerző szíves engedelmével) a Kertész Kornél lakásán ■ tartott megbeszéléseken, előkészítő tárgyalásokon rajta kívül többek között Gonda János, Radics Gábor, Kőrössy János, Gregorits János, valamint három újságíró, Kaán Judit, Komornik Ferenc és Lipót József vett részt. ■ S persze ott volt a „hivatal” embere, Mészáros Péter is. I 9 A Dáliát a KISZ eredetileg az 1961 augusztusában a Várkert bazárban megnyitott Budai Ifjúsági Park „téli I helyiségének" szánta). I 11 Szeverényi Erzsébet: A Dália. Magyar jazz <* 1962-1964. In: Berlász Melinda - Domokos Mária . (szerk.): Zenetudományi Dolgozatok. 1980, 335-344. o. vendégek a Rádiótól, Televíziótól, Hanglemez­­gyártól, a Zeneművészeti Szakiskolából, a Szóra­koztatózenészek Szövetségétől is. Elhangzottak a hivatalos üdvözlő beszédek, Kertész Kornél szavait hatalmas ováció fogadta, majd megszólalt a zene, egymás után léptek színpadra az akkor még csak szűk körben ismert hazai jazzmuzsikusok, tombo­ló vastapsot kapott mindegyikük. (...) Aznap este új időszámítás kezdődött a magyar jazz történetében, ez volt a legendás Dália-korszak. Minden héten csütörtökön este 6-tól 10-ig szólt a jazz, alkalman­ként három együttes lépett a színpadra, utána jam session következett. Szép időszak volt, mindenki lelkesen, boldog örömmel játszott, pénzről, hono­ráriumról szó sem esett.”10 Miként Szeverényi Erzsébet 1980-ban publikált 11, a Dália Klub másfél évét elemző tanulmányából ki­derül. 1963 júniusáig összesen harminckét klubes­tet rendeztek, ebből huszonhárom alkalommal tar­tottak előadást, illetve lemezbemutatót. Többek között Kertész Kornél, Deseő Csaba, Semjén Kornél, Tóth Zoltán, Pernye András, Pál Sándor, Gregorits János és az 1968-ban nyugatra távozott, pályafutását a kölni rádió big bandjében befejező cseh szaxofo­nos-zenekarvezető Karel Krautgärtner. A fenn­ma­radt dokumentumok szerint ezeken mindenekelőtt Art Tatum, Thelonious Monk, Dizzy Gillespie, Miles Davis, Dave Brubeck, Bill Evans, Charles Mingus, Stan Getz, Gerry Mulligan és Chico Hamilton művé­szetével ismerkedhettek az érdeklődők, illetve kü­lön ötrészes előadás hangzott el a big bandek és a hangszerelt zene témaköréből. A jazzklub első évében körülbelül harminc ma­gyar együttes - trió, kvartett, kvintett - és szólista ka­pott lehetőséget a Dáliában a bemutatkozásra, lé­nyegében mindenki, aki ebben az időszakban ebben a műfajban számított (a fellépők részletes lis­táját lásd külön keretben). A feljegyzések szerint Pege Aladár és Vukán György műsorának egy része- 89

Next