Jel-Kép, 1982 (4. szám)
GYÚJTÓPONTBAN - Rubovszky Kálmán: Volt egyszer egy regény...
Rubovszky Kálmán Volt egyszer egy regény... Fekete István Vuk című regényének továbbélése a tömegkultúrában A szellemi termék valódi élete akkor kezdődik, amikor azokat a befogadók elsajátítják, majd többszörösen újratermelik. Helyes, ha ezeket a problematikus tömegtermékeket nagyítónk alá helyezzük, hiszen csak akkor van jogunk javaslatokat tenni az esetleges beavatkozásra. Világunkban a legtöbb dolognak, mely bennünket körülvesz, áru jellege van. Bármennyire szeretnénk is az ellenkezőjét, csaknem minden kulturális termék (dolog) áru jelleget ölt: a zeneszerző zeneműve, az előadóművész játéka, a tudós tanulmánya, az író írása stb. A legjobb az lenne, ha a dolgok értéke egybeesne használati értékükkel. Jelenlegi társadalmunkban ezt a gondolatot leginkább az autonóm művészeti alkotásokra és a színvonalas tudományos teljesítményekre vonatkoztathatjuk, legalábbis elvben, aminek átvitele a gyakorlatra mindig az ország gazdasági helyzetével is összefüggő tudatállapottól függ. Az autonóm és nem autonóm művészeti alkotások közötti egyik fontos átvezető művelet az adaptáció. Az adaptáció, mely nem mindig eredményez árucikket, olyan szövegkülső ismétlés, melynek során egy utószöveg, annak lényege szerint, magába fogadja előszövegét abból a célból, hogy ezáltal valamilyen fontos gyakorlati feladatot megoldjon (Ruavszky Kálmán, 1981). Amikor az autonóm művészeti alkotások alkalmazottakká kezdenek válni, az áruvilágsajátos törvényeit fedezhetjük fel rajtuk, az eltávolodás fokától függő erősségben. Egyik legfontosabb az a vonás lesz, hogy különféle stilisztikai változásokon mennek keresztül. E poétikai álláspontból fakadó stilisztikai változásokat Haug áruesztétikai tényezőknek nevezi: „Azoknak a jelenségeknek, funkcióknak és határösszefüggéseknek a komplex, sokoldalú területét, amely az elemi kvalitatív értékesülési probléma megoldásának céljából keletkezik, az áruesztétika területének nevezzük." (Haug, W. F. 1979) Amikor pl. egy autonóm irodalmi alkotás továbbélését vizsgáljuk a kultúrában, akkor két tényezőt feltétlenül figyelembe kell vennünk : — az illető alkotás egyéb árudolgok esztétikai burka, vagy — egyéb árudolgok az illető alkotás esztétikai burkai-e? Az esztétikai burok, mely manipulatíve került a vizsgálandó dologi minőség köré, kísérleteket tesz, hogy megígérje a fogyasztónak a dolog használati értékét, anélkül azonban, hogy ígéretét ténylegesen teljesíteni akarná. Felfogásunk szerint a társadalom a dolgok tömegét oly módon juttatja el az emberek tömegéhez.