Jel-Kép, 1982 (4. szám)

GYÚJTÓPONTBAN - Rubovszky Kálmán: Volt egyszer egy regény...

Rubovszky Kálmán Volt egyszer egy regény... Fekete István Vuk című regényének továbbélése a tömegkultúrában A szellemi termék valódi élete akkor kezdődik, amikor azokat a befogadók elsajátít­ják, majd többszörösen újratermelik. Helyes, ha ezeket a problematikus tömegter­mékeket nagyítónk alá helyezzük, hiszen csak akkor van jogunk javaslatokat tenni az esetleges beavatkozásra. Világunkban a legtöbb dolognak, mely bennünket körülvesz, áru jellege van. Bármennyire szeretnénk is az ellen­kezőjét, csaknem minden kulturális termék (dolog) áru jelleget ölt: a zene­szerző zeneműve, az előadóművész játéka, a tudós tanulmánya, az író írása stb. A legjobb az lenne, ha a dolgok értéke egybeesne használati érté­kükkel. Jelenlegi társadalmunkban ezt a gondolatot leginkább az autonóm művészeti alkotásokra és a színvo­nalas tudományos teljesítményekre vonatkoztathatjuk, legalábbis elvben, aminek átvitele a gyakorlatra mindig az ország gazdasági helyzetével is összefüggő tudatállapottól függ. Az autonóm és nem autonóm mű­vészeti alkotások közötti egyik fontos átvezető művelet az adaptáció. Az adaptáció, mely nem mindig ered­ményez árucikket, olyan szövegkülső ismétlés, melynek során egy utószöveg, annak lényege szerint, magába fo­gadja előszövegét abból a célból, hogy ezáltal valamilyen fontos gya­korlati feladatot megoldjon (Ru­­av­sz­ky Kálmán, 1981). Amikor az autonóm m­űvészeti al­kotások alkalmazott­akká kezdenek válni, az áruvilág­­sajátos törvényeit fedezhetjük fel rajtuk, az eltávolo­dás fokától függő erősségben. Egyik legfontosabb az a vonás lesz, hogy különféle stilisztikai változásokon mennek keresztül. E poétikai ál­láspontból fakadó stilisztikai vál­tozásokat Haug áruesztétikai ténye­zőknek nevezi: „Azoknak a jelensé­geknek, funkcióknak és határössze­függéseknek a komplex, sokoldalú te­rületét, amely az elemi kvalitatív értékesü­lési probléma megoldásának céljából keletkezik, az áruesztétika területének nevezzük." (Haug, W. F. 1979) Amikor pl. egy autonóm irodalmi alkotás továbbélését vizs­gáljuk a kultúrában, akkor két té­nyezőt feltétlenül figyelembe kell ven­nünk : — az illető alkotás egyéb áru­dolgok esztétikai burka, vagy — egyéb árudolgok az illető al­kotás esztétikai burkai-e? Az esztétikai burok, mely manipu­latíve került a vizsgálandó dologi minőség köré, kísérleteket tesz, hogy megígérje a fogyasztónak a dolog használati értékét, anélkül azonban, hogy ígéretét ténylegesen teljesíteni akarná. Felfogásunk szerint a társa­dalom a dolgok tömegét oly módon juttatja el az emberek tömegéhez.

Next