Jelenkor, 1941 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1941-01-01 / 1. szám

és derekasan vette ki tétjét a fegyverek harcából; de most, Európa szomorú évei­nek idején, meg kell szervezni, hogy a gaz­dasági harcból is kivegye részét. Ettől a harctól is függ a magyarság sorsa, jövője, boldogulása. SZÉDÜLT NYELVÚJÍTÓK rongál­já­k, '-'marják, gyötrik és gyúrják napról-napra zöld újságjaikban a szerencsétlen magyar nyelvet, amely most már igazán szabad zsákmányává lett a torz gondolkozású, gát­lást nem ismerő magyarítóknak. Amíg lel­kiismeretes tudósok és józanabb laikusok — ha sokszor kevés sikerrel is — hetekig el­vi­tázga­tnak egy-egy idegen szó magyar megfelelőjének értékén és jelentésárnyala­tain, addig mások gondolkozás nélkül tá­lalják elő szörnyszülötteiket, amelyek nemcsak nem magyarabbak az idegen sza­vaknál, hanem egyáltalán nem is szavak, a világ semmilyen nyelvén sem. Nem óhaj­tunk most a nyelvújítás és nyelvfrissítés problémáiba bocsátkozni, mert mind a ket­tőt író és irodalom legsajátabb, legösztö­­nösebb ügyének és feladatának tekintjük, csak rámutatunk a jelenségre: a torz és tu­dománytalan nyelvcsavaró „magyarítás“ hű képe — mert a nyelv mindig hű képe az életnek — annak a felelőtlen és ugrabug­ráló magyarításnak, amely ma életünkben, öltözködésünkben, művészetünkben és név­adásunkban egyformán dúl. A „világcsúcs", a „szilház“, a „pergőművészet a „suty­­tyomzutty‘‘ és a többiek éppolyan hamis virágai a magyar nyelvnek, mint amilyen hamisak a Blaha Lujza-téri álmagyar tar­kaságok, a Göre Gábor-fi­lmek s a cigány érzelgős műdalai. Ideje volna már közibük vágni ezeknek a szédült „nyelvújítóknak“, mielőtt még nagyobb kárt tehetnének nyel­vünkben és lelkünkben. NÉH­ÁNY ÉV ÓTA egyymásután jelentkez­­­­nek olyan szépirodalmi és drámai al­kotások, melyek különböző hazafias és szociális jelszavak hangoztatásával kívánnak az objektív kritikai szempontok szerinti megítélés alól kibújni. Ez a pró­bálkozás úgy látszik sikerrel járt. A kriti­kusok ugyanis kénytelen-kelletten megdi­csérték a tárgyválasztást s a szép és „fel­emelő“ téma miatt egyéb észrevételeiket nem, vagy csak nagyon halkan teszik meg. Korunk minden irányban betegesen érzé­keny hangulata ugyanis nem engedi, hogy józan bírálat gyakoroltassék, a bemutatott riadalm­as panoptikumot azonosították ma­gával a kiplakátozott jelszó eszmei tartal­mával. Az első próbálkozások sikere után az önképzőköri nívójú írásművek végelát­hatatlan sorban követték egymást. Minden jelszó, minden hazafias vagy divatos frázis megtalálta a maga szócsövét, hiszen nem nehéz, szakmányban lehet csinálni, s — ami fő, — az anyagi eredmény sem marad e. Nem baj, ha a jóízlésű közönség távol tartja magát, tartsunk ifjúsági előadást! Le­szállított helyárak. Nagy forgalom, kicsi haszon. A kultúrigényekkel rendelkező kö­zönség pedig kiszorul a színházból, de ki­szárat lassan az Irodalomból is, hol­­m másod, sőt harmadvirágzik a mandulafa ... Nem vigasz az sem, hogy ez nem jel­legzetesen magyar tünet, hisz vannak Európában olyan országok, ahol meghalt az irodalom, de még vi­rágzó mesterség az írás. Nem vi­gasztal pedig azért, mert nálunk még le­hetne irodalom — hála Istennek szórványo­san van is — s hogy a bátor kultúrtettek­­nek kisebb a visszhangjuk, mint historiko­­szociológiai giccseknek, azt korunk nyomott és elfojtott, gyanakodóan és kispolgárian mindenfelé possibilissá válni akaró elvtelen közhangulatának köszönhetjük. Ha ma egy szép (!) író, vagy darabcsináló mester „Ma­gyarország története a gimnáziumok és leányiskolák 111. osztálya számára“ c. forrásmunka áttanulmányozása után egy daliás időkben lejátszódó, körúti kiszólá­sokkal és álparaszt bölcseségekkel fűsze­rezett szerelmi háromszöget ír, biztos le­het, hogy részben óvatos opportunitásból, részben ízléshiányból — szakmai kifejezés­sel élve — jó kritikát kap. Különös és kormányozható korunk emlí­tett érzékenysége. Ha egy regényben sik­kasztó adóhivatali írnok szerepel, tiszte­letreméltó kollégái postafordultával tilta­koznak a sértő beállítás ellen, esetleg ki­mutatják, hogy az adóhivatali tisztviselő 0.7 %-kal kevesebbet sikkasztott, mint az állami méntelepi tollnok, — az író beállí­tása tehát mélyen sérti kari tekin­télyüket. De senki sem lázad fel, sen­kit sem sért, senkink sem fáj, ha egy írás­sal üzletszerűleg foglalkozó egyén ostoba­ságával és tehetségtelenségével pl. nemzeti érzésünkben sért meg történelmünk esemé­nyeinek bárgyú beállításával. Külföldre kivinni szánt magyar filmeket — nagyon helyesen — felülbírálják olyan szempontból is, hogy technikai tökéletlen­sége folytán nem kelt-e a külföldi nézőben rossz benyomást: szent történet alakjaink, igazi érzéseinkből fakadó vágyaink pedig ízléstelenséggel ágálhatnak minden színpa­don is könyvesboltban. Új tisztogatási folyamatra van szükség a neopetőfieskedők ellen, új Gyulai P­á­lra. Vissza kell adnunk kritikánknak belső, lel­kiismereti szabadságát, hogy lehetővé te­gyük kiirtását a színpadról, irodalomból az egész szellemi életből mindannak, ami számító tehetségtelenség termékeként sért minket. Tóth Miklós László SZÜLLŐ GÉZÁNAK a kiváló katolikus közéleti férfiúnak Thallóczy Lajosról elmondott tartalmas szellemi tanulsága — serlegbeszéde szép karácsonyi ajándék volt napjaink közéletében­ Thallóczy tudomá­nyos és politikusi élete és művei nyomán is — Szüllő Géza bizonyságtétele szerint — minden korra nézve kötelezővé vált a ma­gyar társadalmi életben a szellemi kiváló­ságok megbecsülése és a jog tisztelete. Knz­­becsülés és joghűség nemzetünk két írat­lan törvénye, közéletünk magyar voltának két létfeltétele „A kettő közül pedig az utóbbi, vagyis a jog a kardinális — foly­tatta Szüllő — főleg kis lélekszámú nemze­tek életében.“ Életkérdés magyarságunk számára, hogy a szellemi értékekre, az elit minőségére hivatkozó jog­halamat és nem a mennyiséggel hivalkodó hatalom jogát tartsuk meg. Az előadó olyan korszakban volt jogszigorló, amikor egy magyar jo­­gászembernek még a Gellért hegy tetejéről is elsősorban jogalanyokat és jogtárgyakat illett látni. „Bizony, ha én manapság fel­sétálok a Gellért-hegyre, — vallotta Szülő — régi jogász szemmel is alig látok egye­bet — ködnél. A köd pedig — tette hozzá — sem nem jogalany sem nem jogtárgy.“ Bizony nagyon szellemesen állította be a felvidéki magyarság egykori hivatalos köz­életi vezére, sőt Eszterh­ázy János gróf mel­lett ma is leghivatottabb értelmi és erköl­csi tekintélye a jogszerűtlenség megvilágí­tására a köd „kép"-ét és példáját. A jog­szerűtlen gondolkodás valóban csak köd­­szerű társadalmi ideákat, a ködszerű társa­dalmi ideák viszont jogszerűtlen képzete­ket és fogalmakat teremthetnek az emberi agyakban. E kettő eredménye pedig csak zűrzavaros nyelv lehet, melynek szóbősé­gében a szók nem is a gondolatokat leple­zik — mint a Szüllő Géza által idézett Tal­leyrand hitte egyik szellemes mondásában —, hanem inkább a gondolatnélküliséget takarják. Kall-e még magyarázás e magya­rázathoz? Egy másik beszédről is meg kell emlé­keznünk. Révész Imre, a hívő tudós, a ke­resztény kultúremberségességnek protestáns részről egyik legkiválóbb művelője és hiva­tott lelki gondozója a debreceni nők egyik társadalmi egyesületének meghívására elő­adást tartott az égi jelekről. Előadása nem­csak értékes karácsonyi üzenet, hanem re­mény­tkeltő újévi erősítés igazságait adja minden hívő számára egy kevésbbé re­­ményt keltő, sőt nagyon is válságos új év kezdetének valóságaiban. Arról beszélt, hogy 1941. esztendő óta a betlehemi csillag­tól kezdve a természeti világ s a történe­lem fölött egyaránt mindenható Isten sok­szor mutatta meg rendkívüli kozmikus je­lenségek tüneményeiben rendkívüli törté­nelmi változások és társadalmi válságok előjeleit. Az 1938. évi északi fény nem egy olcsó „visszafelé való jóslás erejével“ hat ilyen tudományfölötti égi jelként, kisérő je­lenségei — kemény tél, árvizek, rossz ter­més, ínség, hatalmas földrengések s mind­ezek tetejében egy új világháború — nyo­mán. Az első világháborút is egy üstökös váratlan, és a tudományos számításokat 8 JB­LENKIKE AZ országos sajtókamara­­ nemrég kiadott rendelkezésében feszólította a lapvállalatokat, hogy szüntessék meg a tiszteletpéldányok küldését. A kamarai rendelkezést követve a Jelenkor sem küld ezentúl a cserepéldányok és köteles­példányok kivételével tiszteletpél­dányokat. Meg vagyunk azonban győződve, hogy ez nem fogja jelen­teni a kapcsolatok megszűnését azokkal, akiknek eddig tiszteletpél­­dányként volt alkalmuk lapunkat olvasni. Mert bízunk abban, hogy ezentúl előfizetőink táborában tisztelhetjük őket. Hinni merjük ugyanis, hogy akik megismerték, azok meg is szerették lapunkat, s nem fogják sajnálni érte a valóban csekély előfizetési díjat. Ugyanez alkalommal tisztelet­tel felkérjük hátralékos előfizetőinket tartozá­suk kiegyenlítésére- Nem szégyeljü­k bevallani s szegénysé­günkben igenis szükségünk van elő­fizetőink filléreire, hogy tovább folytathassuk küzdelmes harcunkat eszményeinkért, amel­ek sokak előtt talán korszerűtleneknek tűn­hetnek fel, de melyeknek örökér­­tékei igazságában mi egy percig sem kételkedhetünk. Széchenyi már száz évvel ezelőtt panaszolta, hogy sehol sincs több nem-fizető ,,praenume­­ráns“, mint Magyarországon. Saj­nos, e téren ma sem rózsásabbak az állapotok- Mégis igazságtalanok len­nénk, ha elhallgatnék, hogy létezik egy másikfajta előfizető típus is. Azok, akik pontosan, rendes időben előfizetnek és azokra a nemeslelkű mecénásokra is gondolunk, akik az előfizetési díj többszörösének megfizetésével támogatják lapun­kat az eszményi célok megvalósí­tásában. Ez alkalmat felhasználjuk tehát arra is, hogy ez utóbbiaknak leghálásabb köszönetünket tolmá­csolj­uk­

Next