Jelenkor, 1968. július-december (11. évfolyam, 7-12. szám)

1968-07-01 / 7-8. szám - Kritikák

hetség és az sem lebecsülendő szempont, hogy talán ő volt a legtudatosabb magyar natura­lista. Zolai módszerességgel akarta bemutatni a „kiválás genezisét"-t, s a ciklus elkészült darabjai, különösen a „Fuimus", tehetséges próbálkozások a naturalista regény meghonosí­tására. Justia prózájának impresszionista jel­lege alkalmat adott volna a két irány ma­gyar jelentkezésének és viszonyának vizsgá­latára. Külön problémát jelentenek a bevezető tanulmány utolsó fejezetei, amelyek a natu­ralizmus XX. századi továbbélésével foglal­koznak. Az amerikai regény egyes képvise­lőinél joggal beszélhetünk naturalizmusról (Dreiser, Dos Passos), sőt idekívánkozik Faulkner alkotói módszerének nem egy vo­nása is (nyers színek, az ösztönök részletező rajza, átöröklés, biológiai meghatározottság, stb.). De a neorealizmus már nem feltétlenül a naturalizmusra vezetendő vissza, inkább a realizmus egy új hajtása. S éppen itt bukkan elő a tanulmány egyetlen gyenge pontja: irodalmi, művészeti irányzatról szól, mégsem körvonalazza kellő határozottsággal és rész­letességgel azokat a jegyeket, amelyek alap­ján egy mű (vagy életmű) naturalista jellege felismerhető volna. Nem pótolják ezt a doku­mentumok sem, hiszen nem az az érdekes itt, hogy milyen regényt akart írni Zola és milyen drámát Hauptmann, hanem az, hogy 50-100 év távlatából milyen közös formai sajátosságai vannak az ösztönösen, vagy tu­datosan naturalista műalkotásoknak. Ha a be­vezető tanulmány ezt a munkát elvégezte vol­na, megszabadult volna mozaik­szerűségétől is. Továbbgondolásaink, kiegészítéseink ran­gos műhöz kapcsolódnak. Czine Mihály beve­zető tanulmánya az említett hiányérzetek el­lenére kitűnő munka. Czine stílusának sok­szor megcsodált értékei (világosság, arányos­ság, költői erő, szemléletesség) az anyagban való otthonossággal, széles áttekintő képes­séggel párosulnak. Felesleges hivatkozások ne­hézkes apparátusa helyett tömör és olvasmá­nyos formában vezeti be az olvasót a natura­lizmus kérdéseinek körébe. Imponáló tájéko­zottsággal tud távlatokat nyitni Rabelaistől Csák Gyuláig. Nem hallgatja el az irányzat egyoldalúságait, gyengéit sem, mégis meg tudja mutatni a naturalizmus tanításaiban az örök értékeket. Mert a „kíméletlen igazságot” követelő naturalista esztétika minden idők művészetének fontos kritériumát mondotta ki. (Gondolat) IMRE LÁSZLÓ VITA AZ IFJÚSÁGI IRODALOMRÓL Jelenkor 1965-1966 (Cikkek és tanulmányok) Szerény kis kötet, jelentőségét a „beava­tottak" mégis pontosan tudják. A vita, amelynek legfontosabb részeit igyekszik a kötet összefogni, 1965-66-ban zajlott le a Jelenkor hasábjain. Másfél éven át jelentek meg a cikkek, hozzászólások, vélemények, s közben az írószövetség több tanácskozást rendezett a témáról. A pécsi konferencia, amely vitazáró céllal szerve­ződött, természetesen nem zárta le, inkább tovább szélesítette a vitát. Nagyjában-egé­­szében a fentiekből építkezik a könyv, mindössze egy írást közöl e körön kívül, Kolta Ferenc „Húsz év ifjúsági irodalma" című tanulmányát. Utóbbi mégis szervesen illik a kötetbe, sőt, aki elolvassa, úgy is érezheti: nélkülözhetetlen. Hasonlóképpen igen hasznos a Rákai István által összeál­lított bibliográfiai tájékoztató. A vita anyagát valóban ki kellett adni önálló kötetben. Ennek szükségessége leg­jobban most derül ki, amikor az érdeklődő már kezében tarthatja a könyvet. Ki kel­lett adni, részint a vállalkozás egyedi súlya miatt, hisz minden megelőző próbálkozás el­lenére ez a vita volt a legátfogóbb, leglé­­nyegretörőbb, legszélesebb az ifjúsági iro­dalom helyzetéről és problémáiról. Ki kel­lett adni másrészt a téma miatt, éppen amiatt, ami a kötetből legáthatóbban süt: az ifjúsági irodalom elvi-gyakorlati kérdéseinek hihetetlen elhanyagoltsága miatt. A kötet puszta ténye szimbólum gyanánt jelzi, hogy talán mégsem volt pusztába kiáltott szó a sok elhangzott panasz, tettre serkentő kri­tika. A szerkesztőnek, Szederkényi Ervinnek, jókora anyagból kellett válogatnia, elsősor­ban a probléma minél többoldalú megvilá­gítása szempontjának alapján. A helyzetet nyilván bonyolította, hogy a vitában sok volt a spontaneitás, a hozzászólók a maguk véleményét a vita hevében, olykor részlet­­kérdésre szűkítve, olykor ismétlésekbe is bo­csátkozva fejtették ki. A hatalmas kérdés­körben nem lévén vezérfonal­­nem is lehe­tett, persze, hiszen a téma kidolgozatlan­

Next