Jelenkor, 1972. január-június (15. évfolyam, 1-6. szám)

1972-02-01 / 2. szám - Németh Tibor György: Kristó Nagy István: Regények, drámák, remények

tázatlan és túlontúl elvont a gúnnyal és düh­­vel támadott „Polgária" képzete; romanti­kusan mítizálja, misztifikálja az érdek ka­tegóriáját is. A szocializmus szép, de üres utópiává válnék, ha nem venné tekintetbe az egyéni érdekeket. S nem minden egyéni érdek ellentéte a közérdeknek, elvégre a közösség nem emberek feletti platóni idea, fogalom, hanem az emberek és érdekeik összességének a valósága. Szatirikus, gro­teszk támadásaiban érezni az indulat jogos­ságát, de célpontjául nem körülhatárolt, tiszta, pontos és egyértelmű dolgokat, jelen­ségeket, fogalmakat nevez meg, hanem absztrakciókat. Ha most a Ladányi-szerepet nem belülről nézem, mint eddig, hanem kívülről, első­ként egyszerűsége ragad meg. Verse termé­szetes, mint a meztelen emberi test. Esz­­köztelenül szép. Kendőzetlenül látszanak a ráncok, a hegek, a görcsök, a csomók, de a felületi foltok mögül kiragyog a célsze­rűség szépsége, az ökonómia tökéletessége, az eleven organizmus életereje. Nincs rajta a fennköltség szépségflastroma, a díszíté­sek, ékítmények sminkje. Versbeszéde ter­mészetes, mint a lélegzetvétel. Nem csinos­ságra törekszik, hanem arra, hogy találó legyen, szívesen épít poénokra, az ellenté­tek kihívására. Hasonlatai, képei meglepő­ek, eszmélkedésre provokálóak. Hangja nyers, groteszk, gúnyos, szatirikus, durva (egy magyar költő sem emlegette pl. vers­ben annyiszor a nemiszerveket, mint ő), nosztalgikus, elégikus, és mindig pontos. Keresettséget legfeljebb csak a nyerseség irányában találhatunk. Az őszinteség termé­szetességével és eredetiségével varázsolja költészetté az első pillanatra prózainak vagy éppen triviálisnak látszó mondatait. Már régóta ismerősek Ladányi témái, gesz­tusai, hangmodulációi, de mégsem válik unalmassá, győzi erővel, ötlettel, találé­konysággal, svádával, lendülettel. Önmagát mondja önismétlés nélkül. A kötet színvona­la egységes (néhány rögtönzésszerű aprósá­got leszámítva) és magas. Bár úgy érzem, olyan igazán nagy vers nincs benne, mint amilyen a „Blues", a „Pánsípon", a „Dob­szóló", a „Zene gitáron". Ladányi költészete meghökkentő, kihívó, nyugtalanító, gondolkozásra újzó, hasznos, nélkülözhetetlen. Erényei mellett eltörpül­nek a felhozható vádak esetleges rész-igaz­­ságocskái, hogy olykor anarchizáló, nárcisz­tikus, illetlen, lumpen-bohém, fenegyerekes stb. Az adottságokat abszolutizáló leibnitzi apologenetikusan optimista észjárás szöges ellentéte az övé. A fonákjukról is látja a dolgokat, és tudja, hogy nem minden úgy van, ahogyan látszik, s főképpen nem úgy, ahogyan lennie kellene. Ez a Ladányi-sze­­rep, a Ladányi-jelenség jelentése, tartalma, értelme, létjogosultsága. Legújabb kötetének versei is ezt erősítik meg, ezt szolgálják to­vább. SIMON ZOÁKD Kristó Nagy István: REGÉNYEK, DRÁMÁK, REMÉNYEK Merész, nagyszabású vállalkozás Kristó Nagy Istváné. Könyvét saját maga szeré­nyen „ olvasónapló"-nak keresztelte el, de több ennél ez a testes, a kor európai és amerikai irodalmát áttekintő beszámoló. Már csak terjedelménél fogva is. Hiszen több százra becsülhető azoknak a könyvek­nek a száma, amelyekről a kitűnően kép­zett szerző munkájában szó esik. S e tény­hez mint minőségi többlet járul, hogy igé­nyes elemzései a legkényesebb ízlésű szak­ember számára is bőven nyújthatnak az irodalomról, társadalomról, a kettőnek egy­máshoz való viszonyáról szóló elmélkedés­hez alapot.­­ A szerző maga adta műfaj­­megjelölését egyébként valóban csak bizo­nyos szempontból tettük jogosan idézőjelbe. A „Regények, drámák, remények" írója nem akar tudományos értelemben vett iro­dalomtörténeti­ vagy kritikai munkát közzé­tenni. Nyilván nem csak szerénységből, hanem okosságból is mentesíti művét a lábjegyzetek, függelék, tárgymutató feles­leges tehertételétől, hogy az az átlagolvasó számára is élvezhető, megközelíthető le­gyen, s neki is adjon a külföldi irodalom alkotásainak olvasásához kedvez, értékelé­séhez indítást. A műfaji szándék tekintetében Kristó Nagy István Szerb Antal hajdan nagysikerű esszékötetét, a Hétköznapok és csodákat, valamint Németh László tanulmányait tekin­ti előképének. Miután végigolvastuk a tizennyolc bő fe­

Next