Jelenkor, 1972. július-december (15. évfolyam, 7-12. szám)

1972-12-01 / 12. szám - Bodri Ferenc: Kiállítási napló

repelt - nemcsak a misztikus élmény adja elsődleges jelentését. Inkább valamelyes népi ihletettség katarzisa, a primitív munkák romló anyaga elnémult világok üzenete lehet, egy kissé talán az egykorvolt magyar középkoré. Azé a múlté, amikor még a szellemi kontinens része volt a magyar paraszti vidék is, Cluny és Padova (meg Prága vagy Krakkó) szellemsugara akár egy alföldi vagy dunántúli magyar faluig elért. Nosz­talgia ébred általuk az elveszett béke, a nagyvilág közössége iránt, de Szántó Piroska képei felidézik egyben Juhász Gyula pápai Krisztusát is; paraszti Messiások ezek, vár­va várt boldogság hírhozói, egyben szimbólumai. Az elszakadás gesztusát viselik tes­tükön, a mindegyre csodaváró és egykori paraszti fájdalmakat. Az összehangzó soro­zat mindegyike más és mindegyre azonos: az ország sokféle tájairól küldött múltbéli üzenet. Jó lenne látni albumban a sorozat darabjait, az ezt követő Magyar Pietát is, még meg nem született társaikat. Az esztergomi Zodiakus Klubban megvalósult tárlat a gazdag oeuvre 15 képét mutatta be, nagy gonddal és lemondásokkal válogatott anyagot. Az első kiállított kép 1965-ben született, egy itáliai utazás ihletéséből való, a San Zeno kapu. Előtte egy Vas István-vers motoszkál bennünk, a Nagy Teodorikról és az ördögről szóló, közös élmé­nyek gyermekei. A legújabb kép a Magyar Pietá (1972), a pólusok között két termé­keny év kiemelt darabjai (1965, 1969). Jól ismert és nagy utakat bejárt művek ezek, a műcsarnoki tárlat után (1970) egy alföldi sorozat (Debrecen, 1970), majd Győr (1971) és most Esztergom következett. Nem tévedhetünk nagyot, ha azt véljük, hogy Szántó Piroska festészete­­ mélységesen asszonyt és átszellemülten metaforikus világ ez!­­ nagy kiteljesedéséhez érkezett. Ez a piktúra „ .. . meg tudja szólaltatni a virá­gokat . . .", „a festőnő kihallgatja a napraforgók beszédét..." - írták már kritikusai. A tárlat monumentális darabja a szombathelyi zeneiskola számára tervezett fali­szőnyeg kartonja. A Cantata Profana egy sorára épült nagyméretű munka („Ezer ága­­bogán ezer misegyertya . . .") nemcsak a bartóki művet idézi, bár elsősorban annak súlyos harmóniáit villantja fel. És aligha illusztráció, inkább a bartóki művel közös talajból fakad, ott él mögötte ihletője is, a román kolindaszöveg. Ennek festői átlénye­­gülése a mélységes zöldekkel és barnákkal súlyos gouache, élmények variációi a me­seerdő díszletében, a csodálatos állatok igézetei. Fények lopóznak át a lombozaton, vi­rágok és a szarvas ágbogán megtelepült gyertyák félénk fényei. A páva tollazatának felsejlő színpompája - és ott tartunk, hogy megállapíthatjuk: a korpuszok sora és ez a mű egy tőről fakad, azonosak a szellemi indítékaik. A faliszőnyeg-terv Szántó Piroska művészetének kiemelkedő állomása, esemény, mely önmagában is elegendő lenne egy kiállításra. De mögötte sorakoznak kedves is­merőseink: Az elsüllyedt katedrális, A halak miséje, a Pingvinek szigete, az Ég és víz, a Szindbád hajói - az utóbbi évek jeles reprezentánsai. Egykorvolt élmények, az olaj és a filc testvériesüléséből születtek, a fekete-fehér és az arany változásaiból a továb­biak (Zenit), a virágmetaforák álomkertjei. Az olaj- és fémfesték közösségében egy belső csillogású képsor darabjai, majd a sokszínű krisztusok. Az itt bemutatott legrégibb kép eredetéről nem olvashatni eddig sehol sem recen­ziót, címét sem őrzi a katalógus, pedig az emlék szóra érdemes. Szántó Piroska a má­sodik világháború idején kétszeresen üldözött: egyrészt származása, másrészt meg­győződése miatt. Hosszabb időt tölt illegalitásban, idegen papírokkal egy Esztergom­hoz közeli faluban, Bajóton éli az itteni parasztok életét. Az általuk nyújtott menedé­ket rajzokkal hálálta meg, szép grafikai sort készített környezetéről. A mostani meg­nyitóra is előkerültek a művésznő bajóti ismerősei. Ennek a grafikai sornak egyetlen darabja fogadja a tárlatlátogatót, egy szénrajz, de az esztergomi múzeum évek óta tervezi a teljes anyag illő bemutatását. Szeretnénk, ha e második itteni kiállítás után valóra válna a korábbi terv is: a gesztus megérdemli, nem kevésbé a rajzok szépsé­ge is.

Next