Jelenkor, 1976. július-december (19. évfolyam, 7-12. szám)

1976-09-01 / 9. szám - Kovács Sándor Iván: Egy képzelt irodalomtörténettől a valóság rendszerig (Weöres Sándor antológiája a magyar költészet rejtett értékeiről és furcsaságairól I. rész)

az adatok is használhatóbbak, mint akármely lexikonban. Amikor például Krúdy „az öreg Szinnyei"-hez utalja az olvasót Sarolta grófnő álnevei ügyében, bizony hiába ütjük fel a XIV. kötetet, ottan csak Sándor grófot találjuk. Gulyás Pál írói álnév­­lexikona már tisztázza a dolgot, a Széchényi Könyvtári katalógus mégis makacsul azt ismétli: Vay Sándor (1859-1918) író, újságíró, műfordító. Bízzuk hát Krúdyra magunkat, megpróbálván a tehetetlent, hogy minél kevesebbet idézzük. A Dabas környéki udvarházban született Sarolta grófnőt kicsiny gyermekségétől fiúnak nevel­ték, és „a magyar George Sand" mindig is komolyan vette ezt a szerepet. Amikor már divatos író volt Vay Sándor, „D'Artagnen és más férfias álnevek alatt..., Tőrt hordott zsebében, hogy férfinak eszébe se juthasson nőiességére gondolni... Fekete szivart szeretett a szájában tartani, amikor a régi Kerepesi úti lóvasúton a hölgyeket gavallérosan szemügyr­e vette ... kalapja mindig félre volt csapva rövidre nyírt fején, bergsteiger-cipőt viselt, mert az volt a férfidivat. . ." Krúdy szerint még követője is volt: „Simli Mariska fehérvári kisasszony, aki Vay grófnő példájából kiindulva, papi reverendában járta az országot, hogy soha meg nem jelenő műveire előfizeté­seket gyűjtsön". Vay Sarolta­ Sándor művei persze megjelentek! Átlapoztam munkái­nak tízkötetes gyűjteményét, s ilyen írásait olvastam figyelmesen: A Lónyaiakról (mert Psychét is Lónyay Erzsébetnek hívták), a Kurucok asszonyai (mert a legendás Losárdi Zsuzsanna, aki férfiruhában követte, majd egy máshonnan való „homályos adat" szerint állítólag vezette is a kurucokat, nyilvánvalóan önarckép). A tőrt rántó, kocsmázó, udvarló Vay Sándor (Sarolta) nemcsak Dabas és Ócsa udvarházait híre­­síttette el, megfordult természetesen a közeli rokon Czóbelek nyírségi pátriájában is. Eszéki törvényszéki bíró szerelemre gyújtott kába leányát éppen Nyíregyházáról szök­tette el Grácig. „Azért a gráci Elefánt-szállodáig" - kerekíti ki a novellás tárcapoént Krúdy, mert „idáig tartott az útiköltség". A Psyché-Czóbel Minka-életrajzok összekapcsolhatóságának zárópoénját pedig Weöres Sándortól idézhetem, s ez ugyancsak a Nyírségbe, Szabolcsba mutat: Psyché férje, Zedlitz cseh báró „osztráknak képezte" két gyereküket, „német ajkú s a csá­szárhoz hű alattvalóknak. És negyvennyolcas magyar lett mindkettő! A kisebbik, Má­ria, szabadságharcunkat végigszolgálta: honvéd mozgó kórházban ápolónő volt. Itt ismerkedett össze későbbi urával, Czóbel Endre szabolcsi földbirtokossal". Kiss Mar­git könyvén­ek idézését ott szakítottam meg, ahol most folytatom: „Vay Évát Czóbel Imre (írónőnk atyja) vette feleségül, vele került Anarcs a Czóbel család birtokába. 1846. augusztus 15-én tesküsznek meg Berkeszen. Balogfalvi Czóbel Imre ekkor a 4. számú magyar huszárezredben mint főhadnagy szolgált. Egyébként német szárma­zású ... Családjuk az 1600-as években került Magyarországra és nemességet nyert, aztán összeházasodván régi nemesi magyar családokkal, szívvel, lélekkel magyar földbe gyökereztek..Költész­et és valóság lassan összeelegyedik az én szinte kép­zeletivé váló kommentáromban is, hadd szögezzem le tehát világosan, hogy ezek sze­rint ha Psyché lánya mindjárt a szabadságharc után hozzámegy Czóbel Endre sza­bolcsi földbirtokoshoz (aki nyilván sebesült katonatisztként feküdt az ispotályban), a huszárfőhadnagy Czóbel Imre pedig 1846-ban vezeti oltárhoz Vay Évát, akkor ez a két pár kis időeltéréssel „azonosítható" ily módon Czóbel Minka Psyché „unokája"! Weöres Sándor lehetséges költői irodalomtörténet­ rendsztere, a Psyché tehát lé­nyegében Czóbel Minka születéséig tart. A Három veréb hat szemmel, a költő való­ságos irodalomtörténete és antológiája pedig tulajdonképpen Czóbel Minkával zárul, hiszen Reviczky (1858-1889), Komjáthy (1858-1895), Karay Ilona (1866-1881) és Szentessy Gyula (1870—1905) kronológiailag éppen a századvéget jelentik, Czóbel Minka viszont 1914-ben még jelentékeny könyvet ad ki, s az egyedüli az említettek közül, akinek hatása felnyilall éppen Weöres Sándorig. A Psyché és a Három veréb hat­­szemmel között ennyire szoros az alkotáslélektani és történeti kapcsolódás. (Befejező része következő számunkban)

Next