Jelenkor, 1977. január-június (20. évfolyam, 1-6. szám)

1977-06-01 / 6. szám - Mátyás István: Csalog Zsolt: Kilenc cigány

nemzedék által átlagosnak tartott és sok­szor — kissé igazságtalanul — lekicsinyelt hasonló korúaké. Nemcsak másokat néz kritikusan, hanem önmagát is. A balesetig az önkontroll a háttérben finom kontúrként húzódik meg, az ominózus esetet követően pedig felerősödik. A tárgyalás fokozott ön­vizsgálatra készteti: ,,Najn Iván és a bün­tetőeljárás bizonyos fokig két malomban őrölt. Utóbbi arra törekedett, hogy meg­értse Najn Ivánt, feltárja indítékait, ő vi­szont szintén saját magára figyelt, főleg saját magára, és nem a büntetőeljárás­ra. . . Furcsa, töprengő arca, logikus, kis­sé közömbös, kurta válaszai ellene hangol­ták a nyomozót, a bírót." Nem sokkal később kételyei erősödnek: „... azt is elismerte magában, hogyha a ki­lenc hónap alatt bármikor alkalma lett volna rá, habozás nélkül megpofozza, has­ba rúgja, agyba-főbe veri a művezetőt. Elképzelhető, hogy ösztönösen, de mégis­csak elkövette a bűncselekményt." Erre a kérdésre mindvégig „nem tudom"-ot vá­laszol. Szerves egységben van e gesztusa is a régebbi — jóformán a felvételi elutasításá­tól kezdődő — „minden mindegy"­alapál­lásával: a nyomdászkodása alatti közöm­bössége — mint általa helyesnek tartott magatartás — a baleset után kérdőjeleződik meg igazán. Először Cseliéknél tett láto­gatásakor vetődik fel. Cseli kimondja, miért utálják az üzemben: „Hát. . . azt mond­ják, nagyképű vagy. Lenézed az embere­ket." A nyolcadik pontban pedig egyik döntő számvetésének leszünk tanúi: a faházas fér­fi epizódja (történetében és hangulatában is) hasonlít Nani nyomdai évére és atti­tűdjére, a fiú mégis másképp dönt jövőjé­ről. A férfi „tiszta lap"­elgondolásával szembehelyezkedik: „Nem kezdhetek új életet, úgyse lehet abbahagyni a régit. Csak ezt folytathatom, akárhová kerülök." Ezt válaszolja a tárgyalás előtt apjának, mi­kor szemére veti közömbösségét. Vámos Miklósra is, mint a legtöbb fia­tal íróra, jellemző, hogy különösen sze­mélyes élményanyagból komponál. Két no­­velláskötete (Előszó az ábécéhez, 1972 és a Jelenleg tizenharmadik a listán, 1973) is ezt bizonyítja. Hangvétele szatirikus, sokszor groteszk, ritkán nosztalgikus (Pél­dázat). Stílusa egyszerű, dísztelen, egyé­nien szellemes. Novellái legtöbbször egy­egy poénra épülnek. (Pl. „Sorra érkeznek a meghívottak. Egy szép Opel az imént fordult be a sarkon. Megállt a lépcső előtt, aztán felment. A portás mélyen meg­hajolt. Egy kopasz FIAT 600-as a fa alatt tűnt fel." — Estély.) Szerkesztésmódjára jellemző, hogy a történetet állítja közép­pontba, az alakok külsődleges leírásával - tudatosan-keveset törődik; megelégszik egy-két jegy említésével. A Létra (abszurd rövid játék) főszereplői például: A sapkás, A bajuszos, A szakállas (pontosabban bo­­rotválatlan), A szemüveges, A nőnemű. Történet-koncentrikussága növeli írásainak agitatív funkcióját. (A hulla) A Borgisz egységes, szabályos szerke­zete (9 fejezetes — „pontos") bizonyos mértékig korlátozza a novellába illő ötle­tek felhasználásának számát és arányát. Itt kevesebb zárójeles „hatásmondatot" ta­lálunk. Nani Iván - mint egy konkrét sze­mély — e kritikus életszakaszának törté­nete a „novellaötletek" szűrője: megenged a 8. pontban egy régebbi novellaötletet (Faház), vagy akár a Katona történetem Zecséje és Najn Iván közötti párhuzamot „az Előszó osztályon felüli étterem étlapjá­hoz és Iván kispalai restis öregasszonyá­nak összevetését - hogy csak a legjelentő­sebbeket említsük —, de kizárja a törté­netbe nem kapcsolható Jutka írását, stb. A Borgisz — Vámos első regényírói be­mutatkozása — újabb bizonyíték írója ala­pos és biztos valóságismeretére, precíz szerkesztésmódjára, szereplőinek tömör és találó jellemzésére. HUDI JÓZSEF Csalog Zsolt: KILENC CIGÁNY Múltjáról és jelenéről, az életéről be­szél kilenc cigányember — férfi és nő, öreg és fiatal — Csalog Zsolt Kilenc cigány című, új könyvében. Első kötetének — Ta­vaszra minden rendben lesz — egyik mél­­tatójától kölcsönzött műfaji megjelöléssel élve „novella-riportokat" tartalmaz a ki­lenc cigány. A publicisztika és a szépiro­dalom, a riport és a novella határán álló írásokról van szó, legalábbis hangvételü­ket, formai megoldásaikat, megszerkeszté­

Next