Jelenkor, 1982. január-június (25. évfolyam, 1-6. szám)

1982-04-01 / 4. szám - Demény János: Czigány György: Csak a derű óráit számolom

Czigány György : CSAK A DERŰ ÓRÁIT SZÁMOLOM... A könyv bevezetője (a riporter mono­lógja) és képzelt interjú-befejezése (záró­téma) mindent elmond Czigány Györgyről, ami érdekelheti az olvasót. Megtudjuk, hogy a szerző - eredeti foglalkozása szerint zon­goraművész-tanár - 1947 óta ír (egy verses­kötetet és két prózakötetet publikált), 1956 óta rádióriporter, sok legendás hírű sorozat szellemi irányítója, technikai szervezője, és nemrégiben a televízióhoz szegődött el. Negyed évszázad összegező története háromszáz lapon, egy-egy esztendőre ebből mindössze tizenkettő jut átlagosan, csak sűrítéssel oldható meg ilyen vállalkozás. Nem volt könnyű dolga, sok ezer riportja közül kiválogatni a leglényegesebb, legka­rakterisztikusabb mondanivalót. Azt válasz­totta, ami szívéhez közel állt. Amivel - tud­­va-öntudatlanul­­ fel is mutathatta áhított önmagát, így ez a könyv egyszerre tükör és perspektíva, visszatekintés és előrelépés, válaszút és pihenő, ábránd és megújhodás. A szerző riportersége tehát nem „mikro­fonállvány" (ahogy felületre és kívülről annyiszor látszik), mégcsak nem is „katali­zátor" (kapcsolatteremtés nyilatkozók és közönségük közt), hanem egy harmadik mi­nőség: „költői összefoglalás", amely a köz­napi tények mögött képzeleti világba ragad, atmoszférát teremt, „a másképpen el nem mondhatóság" küszöbét lépi át. Huszonöt év során ez történt. Ez történik most három­száz lapon. Rendkívül árnyalt, finom színekkel dolgozik, amelyeknek laza feldobása a vásznon mégis távlati egységbe nő, alkotó művész kézjárását-észjárását figyeljük, a „derűs órák" felületre mutatós anyaga né­hol szakadékok szélét éri el. Nádasdy Kálmán 1620-ból való Preto­­rius-kánonból megverselt, jelmondattá vált sorát - Énekelj magyar ifjúság - olvassuk 25 év pillanatainak legelején. Nyilalló fájda­lom mindjárt elsőnek ez a portré, gyönyörű vonásokkal rajzolva meg a nagyszerű ope­raházi szakember, rendező és művészlélek, muzsikus, költő és műfordító emlékezetét. Ferencsik János vallomásai is a zenetörté­nelemé; sohasem mondhat eleget ahhoz, hogy ne legyen benne mindig valami tanul­ságosan új; ez a „tíz perc" hiányzott még a róla alkotott öröklét­kép teljességéhez. Jankovich Ferenc csendes poétalírája mö­gül a költő színes életútja tűnik elő, jó, ha ez a halott költő - igazi muzsikus szív - újra szól, az „elmúlt idők partjainál" első epizód. A második és harmadik epizód egy­­egy ismeretlené (Nagy Miklósé és Báthory Zoltáné). Mert így van ez minálunk: „A köl­tői erők pazarló jelenléte: akár a termé­szeté ! Fölragyogtat és elhullajt virágokat az ismeretlen erdőkben..." A János vitéz első Iluskájának, később Bartók egyik Ady-dalá­­nak (Egyedül a tengerrel) énekes emlék­portréja nagyon kedves és friss. Czigány György valóban büszke lehet arra, hogy „az akkor már nyolcvanadik életévéhez köze­ledő Medgyaszay Vilma töretlen szépségű, ifjús hevű énekét rögtönzött házimuzsika keretében zongorán kísérhette". Mindig, mindenhol játék és­­ zene, zene, zene. Czigány válogatása szerint úgy kép­zelnék, a világban jóval több muzsika rej­lik, mint amennyiről jártunkban-keltünkben értesülünk. És ünnepek. Egy Hétköznap este Szántó Piroskánál és Vas Istvánnál Czigány mikro­fonjával ünnepi estévé változik át. És ter­mészetesen muzsikává, amikor a költő ver­seiben Beethoven öregkorát, vagy Bocche­rini sírját idézi. Egy másik vers azonban (A süket-néma kislány) Czigány humánumát jelzi, ami a derű óráiba nyomban valami szomorúságot vegyít és tragikus borzalma­kig szépül - gondoljunk csak később, Gu­­lácsy emlékezeténél, a firenzei hullaház „magányos" Aureliájára, a Kosztolányi el­beszélését idéző részletnél. A szerény és jelentékeny Kadosa Pál gondolatai (Zenei esték a Fészekben) a klubról alkotott hangulatos információk. De nem kevésbé érdekes Farkas Ferenc vagy Szőllősy András komponálásának néhány műhelytitka is, és Petrovics Emil dunavölgyi népek testvériségéről valló élete. Bartha Dénes zenetudóssal is szívesen nézünk ki lakása Vérmezőre nyíló ablakán. Czigány első rádiós vállalkozása: hosszabb interjú Illyés Gyulával a jelen pillanat élményénél jóval gazdagabbat, minden kéziratnál, első vázlatnál meghittebb valóságot nyújt. Fodor Andrásnak, a mindig sugárzó nyugalmú költőnek Josquin-szerelméről szívesen hal­lunk. Hincz Gyula vallomásrészlete egy festő önéletrajzának mozaikkövecskéiről

Next