Jelenkor, 1990. január-június (33. évfolyam, 1-6. szám)

1990-03-01 / 3. szám - Bretter Zoltán: Egzisztencialista magány és becsület (Révay József: Az erkölcs dialektikája)

semmint azt a 19. században véletlenszerűen örökölt grófi cím alapján gondolnánk. De Révay József egyébként sem osztályhovatartozásával tüntetett - csupán megjelenése volt arisztokratikus; erről azonban az ember igazán nem tehet. Ezen kívül „Józsi gróf" - ahogy ismerősei szólították - sportol és fest. Válogatott gyeplabdázó és jégkorongozó (olimpián is részt vesz!), lazán kapcsolódik egy baloldali festőcsoporthoz. Később (hiszen Révay csak 30 éves korában dönt a filozófia mellett) ezek a tevékenységek filozófiai tapasztalatokként szintetizálódnak: a gróf első tanul­mánya, A sport metafizikája, kantiánus alapokra helyezi a par excellence játékot, a spor­tot. Képzőművészeti kritikái, melyeket a polgári radikális eszmevilágot folytató Száza­dunkban publikál, szintén meglehetősen filozofikusak. A kívül­álló Révay Józsefről be­szélünk, aki elutasít minden végletes azonosulást, minden totális megoldást, amennyi­ben ez a cselekvés önbeteljesítő végérvényességének mámorában jön létre. Ilyenformán utasítja el magától az egyik uralkodó, a legszélsőségesebben Brandenstein Béla képvi­selte ultrakatolicizált és ezáltal filozófiai lényegétől megfosztott filozófiát, vagy az ép­pen divatos szellemtörténetet és ennek neokantiánus skolasztikáját. Polgári művelődés, paraszti művelődés című dolgozatában pedig a fogalmi analízis eszközeivel mutatja meg a népi szociográfia hevülékenységéből származó túlzásokat (miközben ő is ír történeti szociográfiát, az említett tajnait, anélkül azonban, hogy a ma újra felfedezett Hajnal Ist­­ván-féle történészi iskolához odasorolhatnánk). De hosszan gyárthatnák tovább az oda-nem-tartozás páros képleteit - s mintha Ré­vay József saját utókorán is kívül állna. Kevesen voltak azok, akik tettek valamit azért, hogy a „balos", mégis kommunista partizánok által meggyilkolt grófot az utókor fi­gyelmébe ajánlják: Várkonyi Nándor, Révayék házitanítója; Zolnay László, aki maga is filozófusnak indult és Révay kollégája volt az egyetemen; Mátrai László, aki Révay ba­rátjának nevezte magát, de haláláról azt írja, hogy „véletlen baleset" volt (a tarkónlö­­vés?); Benkő Erzsébet, a festőtárs; mindenekelőtt azonban Hanák Tibor, aki Bécsből til­tott áruként próbálta visszacsempészni az életművet - a magyar filozófia egészével egy időben - a hazai érdektelen közegbe, ahol viszont Sándor Pál képviselte az egyetlen, bár színtelen szakmai recepciót. Révay József filozófiájában is megjelenik az, amit előzőleg „sorsszerű magánynak" neveztünk. S leginkább etikai kísérleteiben. Az erkölcs dialektikája, és az ennek logikus folytatásaként írt immoralizmus-tanulmány egyaránt olyan filozófiai próbálkozásnak számítanak, melyek „dialektika" címén holmi végső kétségbeesést tükröznek az etikai tárgy szemléletekor. Az erkölcs dialektikája a minden külsődlegességtől, egzisztenciális attribútumától megfosztott, lecsupaszított individualitás elméleti számvetése saját eti­kai lehetőségeivel, azaz a másik oldalon: esszé egy autonóm, a kanti formalitást egzisz­tenciális materialitással helyettesítő etika tárgyában. A fenti, első hallásra talán nehezen érthető kijelentésben máris jelen van az az eg­zisztencialista paradoxon, mely Révay művét is jellemzi: egyfelől az individuum meg­tisztítása a mindennapi létezéstől, az individuum radikális elméleti tételezése, másfelől olyan etikai igény, amelyik teljes mértékben evilági és „használható" erkölcsöt hozna létre. Az előföltevésben megjelenő „elméleti individuum" a következményben meg­akadályoz abban, hogy az etika valóban „életteljes" legyen, vagyis egyszerűen abban, hogy az élet az életre hasonlítson. Révay kísérlete egyike azoknak a tisztességes kudarcoknak, amelyek Kant konzek­vens formális etikáját „töltenék föl" materialitással, egzisztenciával, de úgy, hogy ezen­közben megőriznék a kanti etika következetességét, elméleti tartását is. Azért mondom, hogy „tisztességes kudarc" a Révayé, mert ő legalább nem végleges etikát kínál, hanem a jóval későbbi egzisztencializmushoz, Camus-höz hasonlóan a nyugtalanság, a vergő­dés erkölcsét írja le. Az etika a tiszta individualitáson belül marad, s ha már nem léphet ki az életbe, amely teljesen elméletivé változott maga is, akkor legalább itt emészti föl - teljesen - önmagát. Mindebben pedig az a legfurcsább, hogy az egzisztencializmus, és Révay is, azért nyúl az egzisztencia fogalmához, mert reméli, hogy az etikát ezzel tehe­ti leginkább életszerűvé. Az egzisztencia 19. századi, immáron modern fogalma lázadás az esszencia fogalma, különösen ennek hegeli változata ellen (egyébként esszencia és egzisztencia kategóriái­nak filozófiatörténeti pályafutása az ókorra megy vissza). Az esszencia, szélsőséges he­

Next