Jelenkor, 1995. január-június (38. évfolyam, 1-6. szám)

1995-02-01 / 2. szám - Irodalom és hagyomány - Farkas Zsolt: Arany János mint a fene

terrorra törekvéssel1003, vagy amikor Klossowski Sade-ot a legsötétebb fajtából való kon­zervatív keresztényként interpretálja1004, vagy amikor Derrida amellett érvel, hogy az e­­gész Nietzsche-életművet úgy kéne olvasnunk, mint a „Megfeledkeztem az esernyőm­ről" mondatát1005, vagy amikor Deleuze és Guattari elmesélik, hogyan lehetünk „szerv nélküli testté", és hogy az milyen jó lesz nekünk 1006. Ezek a megközelítések nagyon haj­tanak a dadaisztikus megközelítésekre. És egyre népszerűbbek. Ha így megy tovább, a magyar irodalomtörténetben is megjelenhetnek az efféle dolgozatcímek: Arany János mint a fene1007. Egy pszichoanalitikus tanulmány remekül bebizonyíthatná, hogy, „de bi­zony gondoltad, Janikám, csak elfojtottad a gondolatot", vagy egy dekonstruktivista ta­nulmány kitűnően érvelhetne amellett, hogy „ki nem szarja le, hogy te mit gondoltál?" Még mindig nem tudni, mi lesz, ha ezek a ma még mindig nagyon radikálisnak tűnő episztemológiák tényleg hagyománnyá válnak. Exkurzus: „közhelyek", „túl kéne már lenni ezen"1008 A probléma nem az, hogy a radikális, mindent átható ismeretelméleti kétely megfo­­galmazódott-e már és hányszor. Hanem az, hogy én a saját gondolkodásom és életem számára fel tudom-e dolgozni, meg tudom-e emészteni. Mivel érdeklődésem centrumá­ban áll a probléma, jól tudom, hogy ennek az ismeretelméleti dadaizmusnak a fő tézisei évezredes közhelyek Prótagorásztól Hume-on és Nietzschén át Feyerabendig. Miért „is­mételgetem" hát makacsul e közhelyeket? Azért, mert a probléma csak részben tudo­mányos, csak egy bizonyos pontig szigorúan ismeretelméleti. Az „ezt már ismerjük, ezen már túl kellene lépni" egy olyan tudományos maxima, amelynek előfeltevése, hogy az emberi tudás, egy kumulatív, a történelem során felhalmozott tudás amelyet ki-ki el­sajátít, majd ezek bázisáél megpróbál továbblépni. Valóban létezik ilyen tudás, elsősor­ban a praktikus természettudományok, a technika területén. Az a probléma, amellyel én gyürkőzöm itt, nem ilyen típusú tudásra épül. Ez a tudástípus sem a nulláról kezdi per­sze; az efféle diszkurzusnak is komoly hagyományai vannak, elég, ha csak a fent emlege­tett nevekre gondolunk. Például a halál témája alighanem egyidős az emberi nyelvvel. Nem hiszem, hogy radikális újdonságot lehetne mondani ebben a témakörben. Vagy ta­lán igen: különleges eljárások révén alighanem generálhatók olyan szövegek, gondola­tok, amelyek nagy valószínűséggel eddig sohasem fordultak elő a „világtörténelemben", de éppen emiatt ezek nem is lényegesek. Itt ugyanis arról van szó, hogy mindenki által megélt „tényt" kell feldolgozni. És - íme az újabb „közhely", amely, hiába uncsi, negli­­gálhatatlan - ahány feldolgozás van, annyi „tény". Hány és hány mű szól erről - és mind uncsi? Ó, jajistenem, meg fogok halni, de szar lesz. Mi a lófaszhoz kezdjek arasznyi lé­temmel. Ha nem is pontosan ebben a megfogalmazásban, de nagyjából ugyanezzel a problémával minden egyes ember szembesült eddig a „világtörténelem" során. Mi ez a megveszekedett fixáció erre az unalmas közhelyre? Felhívnám a figyelmet Amerikai pol- 1003 Vö.: A posztmodern állapot, Bevezetés és 14. fejezet. Századvég, Bp., 1993. 7-10 és 130-145. o. 1004 Vö.: The Marquis de Sade and the Revolution. In Hollier (szerk): The College of Sociology. UMP, Minneapolis, 1988. 228 s k. o. 1005 Vö.: Éperons: Nietzsche stílusai. In: Athenaeum, 1992. I. kötet, 3. füzet, 172-213. o. 1006 Vö.: A Thousand Plateaus, VI. fej., „November 28, 1947: How Do You Make Yourself a Body Without Organs?" UMP, Minneapolis, 1987. 150. o. 1007 Vö.: a jól ismert legendával, mely szerint Arany egy róla szóló cikk (mely azt fejtegette, mit gondolt valójában) margójára odaírta: „Gondolta a fene." 1008 A pécsi konferencián ezen írásnak Néhány kisebb-nagyobb elbeszélés című része hangzott el. Er­re vonatkozólag fogalmazta meg Szigeti Csaba ezeket a kritikai észrevételeket.

Next