Jelenkor, 1999. január-június (42. évfolyam, 1-6. szám)

1999-01-01 / 1. szám - JAK Tanulmányi Napok '98: Irodalom és filozófia - Farkas Zsolt: Filodalom és irozófia

tozás igazzá változás. Nem valami rontó elvarázsolás, mely a megváltó és visszaváltoz­tató szóra vár, hanem ő maga a megváltás és a visszaváltoztatás az igazi létbe." Ami ezt a két nézetet összeköti, az az a feltevés, hogy a „valóság" csak átváltozva válik valóságossá. A va­lóságosságnak eredendően szimbolikus karaktere van. Ahogyan a mű létrangja magasabb a „valóságénál", ahogyan a történet realitása erősebb, mint a „realitás" megvágatlan musztere, ahogyan az áru a reklám ideájának csupán árnyképe, ahogyan a pénz többet ér, mint amit megvehetni rajta, ahogyan a szexfilm izgatóbb, mint a szexuális élet, ahogyan az élvezet megcsal és az elérhetetlenség a leghűségesebb.) A valóság fikcionálása tehát elsősorban nyelvi esemény. Ez utóbbi képességeiről pedig forgalomban van egy másik, kevésbé közönséges, de masszív vélekedés, jelesül, hogy van neki reprezentációs potenciálja, aztán szünet, aztán van neki meggyőző potenciálja. A retori­ka történetében ezt a kettőt jobbára szétválaszthatónak gondolták. Ez azt előfeltételezi, hogy van „a dolgok állásának" egy tárgyilagos és helyes leírása, továbbá vannak a retorika „esz­közei", melyeket embertársaink meggyőzése érdekében fel lehet használni. Ez az eurocentri­­kus magaskultúra mainsteamjén végighúzódó, nagyon makacsul bevésődött gondolatalak­zat néhány egyéb előfeltevést is rejt magában, amelyek lehetséges magyarázatai azonban már korántsem közhelyesültek. Ilyen például az, hogy az embereknek miért nem elég a puszta igazság, a tárgyilagos referálás, miért kell a retorika bájitalával együtt felszolgálni. Másfelől hogy ez utóbbi pontosan mitől is nyeri varázserejét. Az említett közhely egy verzi­ója szerint a retorika mint a meggyőzés puszta technikája veszedelmes is lehet, hiszen bűvös ereje a nem-igazság oldalán is bármikor hatékonyan bevethető. Platón életfogytig tartó szo­­fistagyalázásától kezdve Karl Popper társadalomtudósokat megvető filippikán­g ezen a hiten alapul. Kérdés, hogy ennek diszkurzív megjelenései nem par excellence retorikaiak-e. Azt gondolom, a műfajelmélet a humántudományok módszertani öntudatának arra a kor­szakára vezethető vissza, amikor a természettudományok voltak a mintakép. Milyen szép is a Mengyelejev-féle elemek táblája, ahol még az üres helyeket is logikusan be lehetett jósolni, azokat az elemeket, amiket még fel se fedeztek. Aztán a biológiai rendszertan, azt is hogy le­het csoportosítgatni, milyen logikus, ha van rálátásunk, még a törzsfejlődést is szépen kiraj­zolja nekünk. És az irodalomban is: van dráma, líra, epika, a drámán belül komédia, tragé­dia, a komédiát így lehet definiálni, a tragédiát úgy, mások szerint úgy egyáltalán nem lehet, hanem úgy, hogy, szóval teljesen másképp. A lírán belül meg van episztola, epigramma, epithalamium, epicedium, epinikion, és így tovább, a szóvicceket most mellőzzük. Az epika pedig úgy különbözik a tudományos történetírástól, hogy. Na, hogy különbözik, és kit kér­dezzünk meg, és miért pont őt? Én például Hayden White-ot faggatom a legszívesebben er­ről, aki szerint eléggé hasonlóan épülnek fel, és elég jól argumentálja. Vagy a filozófiai és az irodalmi írás közös kritikai kontinuumban való kezelhetőségéről Derridát, aki viszont nem is igazán érvel, de én is készpénznek veszem, amit ő. És nagyon szívesen olvasom az e tárgy­ban ellene nagyon gyengén érvelő Habermast. Ebből látszik, hogy még a megbízható voltaire-i közhelyet se lehet igazán elsütni, mi­szerint minden műfaj jó, kivéve Voltaire drámáit. Valami fontos értelmezési teret min­denképpen megnyit, tudniillik azt, hogy a műfaji szempontok nagyon messze vannak at­tól, hogy fontosnak nevezhessük őket, túl azon, hogy mindegyikhez tartozik valamiféle pragmatikai szabálykészlet, amelyet hülyeség figyelmen kívül hagyni. Érdekes módon azonban az a tér, amit megnyit, csak egy kicsivel tágasabb börtön annál, amelyből kive­zet bennünket. Mindenkori aktuális preferenciáink ugyanis korántsem feltétlenül esnek egybe azzal, amit jónak, illetve rossznak gondolunk. Az unalmasat persze meglehetős nagy szignifikanciával kerüljük, ugyanakkor az unalmas mint olyan egyike azon minő­ségeknek, amelyek a legszélsőségesebb mértékben vannak kitéve az egyes szubjektumok mindenkori aktuális preferenciái különbségeinek.

Next