Jelenkor, 1999. július-december (42. évfolyam, 7-12. szám)

1999-07-01 / 7-8. szám - Nagy Boglárka: A történelem 3B-s ceruzája (Kovács István: A gyermekkor tiindöklete)

ton rákérdezni kényszerül, s amelyek az élet mindennapos történéseibe is beleivódnak. A kis István szanatóriumi hétköznapjai, az őt körülvevő környezet pontos, sűrített mása a „kinti" világnak. A társadalmi hierarchia felépítése, az ideológiai zavarodottságból követke­ző konfliktusok, a megalázottság és tehetetlenség éppúgy jellemzi az orvosok, alkalmazottak és családtagjaik, valamint a betegek közti kapcsolatokat. A közöttük élő gyermek számára az eligazodás mérhetetlen nehézséget okoz („Nem értettem semmit, mert bármit is fárasztó volt érteni."), a főhős különösen akkor szembesül ezzel, amikor iskolai szünetekben vidékre uta­zik az unokatestvérekhez (itt megismeri a búzakalászos Rákosi-bélyeg „igaz történetét", amikor „elkapta Rákosit a szapora fosás. Hogy össze ne szarja magát a fekete autóban, leállt az egész kocsisor, ő meg berohant a gabonatáblába... Mivel szarragacsos ujjára tapadt egy kalász, azt szagolgatja elmélyülten. Közben meg a seggnyalók körbefényképezték. A fény­képről meg bélyeget csináltak."); hétvégenként néha meg Érdre jár, a fiú által egyáltalán nem ismert apa rokonságához, asztaluknál együtt ebédel a néphatalom rendőreként szolgáló nagybácsi, s az egykori Horthy-csendőr mostohanagyapa, akik „arról beszélgettek, hogy a tyúktolvajokból hogyan lehetett és melyikük tudott gyorsabban vallomást kicsikarni...''. A szanatóriumban közvetített rigid ideológia folytonosan szembesül a falusi vallásos kulák ro­konság és az érdi „régi világot" emlegető nagyanya közvetítette értékrenddel. Az eredmény teljes zavarodottság. A falusiak vallásos hite és Isten helyébe Rákosi-Sztálin-Lenin lép, úton­­útfélen szocialista-kommunista jelképek: címer, vörös csillag (világít: „Soprontól a Sárga-ten­ger partjáig."), félelmet keltő és viszolyogtató katonaszobrok visszatérő emblémája a két vi­lágháborúból, szovjet katonákat mintázó játékharcosok, fekete autó, sztahanovista-jelvény, Tito - a láncos kutya plakátja, békekölcsönjegyzés, és egyszerre mindezek nagyon finom, ér­zékletes paródiája, targikomikus ellenpárja, természetes, zsigeri védekezésből. ,,[a Nevelő­pajtás] egy ízben Leninről beszélt, aki jó ember volt, de egy nő megölte. Egy fehér nő. Azt, hogy fehér volt, hangsúlyozta. Emiatt gondoltam egy pillanatra, hogy Lenin bizonyára né­ger." Isten és Jézus helyébe Sztálin lép meg a Télapó: „És én el is hittem, hogy nincs isten, mert ha volna, s látná anyámat, csak ledobna vagy két darab százast. De nem. Nem dob le. Mert nincs. Télapó van. A karácsony a béke és barátság ünnepe. Mert aki nincs, az hogyan születhetett volna meg. A karácsonyi szünetet Sztálin születésnapján kaptuk ki. Ő az, aki va­lóban megszületett. Az emberiség javára." A korai önéletrajz azonban nem csupán a gyermek nézőpontjából összerakott történelmi tabló, hanem a könyv egyszerre patetikus és metaforikus címéhez mérten vagy ígéretéhez híven - vagy várakozásainknak megfelelően - egy kisiskolás fiú életének irodalmi dokumen­tuma (szándékosan nem mondanék nevelődést), a világra való rácsodálkozás nem korspeci­fikus, hanem archetipikus pillanatainak többrétegű szövevénye az ötvenes évek első feléből, nemcsak a történelmi helyzet meghatározta létesemények tükrében. Ami azonban nincsen, az a mítosz, nincsen kulturális-antropológiai analógia, amelyhez mérten az elbeszélő, a sze­mélyiség, a szubjektum így vagy úgy azonosíthatná magát, kor-, illetve kórkép van, tapasz­talat, amely se nem örökség, se nem örökíthető. Ezért volna problematikus nevelődési re­gényről beszélni, hiszen a fragmentumok nem tanúsítják a személyiség fejlődésének ilyen­olyan irányát, épp az ellenkezőjét tanúsítják: a visszaemlékezés reflektív szituációjából sem adható összefüggő értelem. Éppen ezért szerencsés választás vagy tudatos írói döntés az életrajzból azt az öt évet választani, amelyben a kiskamasz-kor és a huszadik századi magyar történelem egyik legsötétebb korszaka esik egybe, az elbeszélés meglelte adekvát formáját, ezzel egyúttal kockára téve az életrajz folytatását. Sorsok talán nincsenek, töredékek, életszakaszok vannak, s félek, hogy ebből nem kö­vetkezik semmi értelmes vagy vigasztaló magyarázat számunkra. A történelem metafi­zikájára sokan és sokféle választ adtak már, Kovács Istváné is egy közülük. Született egy vékony, de annál jobb kisregény, novellafüzér, önéletrajzi töredék, szép próza, s hogy mi­lyen fejezetek illeszthetők hozzá, mi vár a hősre 1956 után, valójában nem tudhatjuk.

Next