Jelenkor, 1999. július-december (42. évfolyam, 7-12. szám)

1999-11-01 / 11. szám - Szántó T. Gábor: Retúr (elbeszélés)

radt, ahogy persze akkor sem tudott volna meg többet, ha megkérdezi. Abban maradtak végül, hogy két hét múlva találnak egy időpontot, ami valamennyi­üknek megfelel, hogy bepótolják az elmaradt órát. Hétfő délelőtt futólag odavetette az éppen tízóraizó tanszéki titkárnőnek, hogy a hétvégét vidéken tölti, a szombati óráját ezért lemondta, ne keressék, úgysem lesz elérhető. Az egykedvű bólogatás, amire két falat között kerített sort a pre­cíz, de kissé modortalan adminisztrátor, kissé kijózanította. Túlkonspirálja a dolgot. Ugyan kinek is szúrna szemet, hogy két napra eltűnik? A Bölcsészkar Pesti Barnabás utcai épületéből átsétált az Egyetemi Könyv­tárba, ahol egész héten dolgozni szándékozott. Egy ókortörténeti jegyzete újabb kiadásához kellett átfésülnie a majdnem tízéves szöveget. Mindig ugyanoda ült, fenntartott törzshelye volt az olvasóteremben. Ritkán kellett csupán olyasmit írnia az elmúlt évtizedekben, amit később szé­gyenkezve olvasott. Amit papírra vetett, szinte mindig meggyőződése szerint való volt. Azt feltételezte, hogy a gyakori Marx és Engels hivatkozásokat át­ugorva - amiket mindenki ugyanolyan kötelességszerűen illeszt tanulmányai­ba, mint ő - sem csorbul gondolatmenete, s ezt értő olvasói is éppúgy tudják. Gyakorta érzett ellenben kényszert arra, hogy szemléletmódját, amit egy köny­ve kritikusa akként aposztrofált, hogy „az ókori görögség többistenhitének vizs­gálatakor sem képes elrugaszkodni a monoteista vallások esetében használt módszereitől, mi több berögződéseitől"; e szemléletmódját tehát, ami persze számára olyan volt, akár a bőre, ezért képtelen volt levetni, mint a rabbiorná­­tust, valamiképpen ellensúlyozza. Ezért kerülte ezerkilencszáznegyvenkilenc előtti tudományos működésének terepét, sőt még arra is kínosan vigyázott, ne­hogy akkori publikációira akár csak lábjegyzetben hivatkozzon. Ezért kapasz­kodott talán túlzottan is az untig citált marxista forrásokba, a történelmi mate­rializmus ideologikus érveibe, ezért hivatkozott arra több helyütt is, hogy nincs önálló vallástörténet, e szféra csupán „a társadalom és a társadalmi tudat általá­nos fejlődéstörténetének egészébe illesztve vizsgálható". Úgy érezte, tőle többet várnak, neki nyilvánosan és nyilvánvalóan le kell ten­nie a voksot, ezért következetesen engedményt tett e kérdésben saját meggyőző­désével szemben. Tudta, hogy nincs igaza, de nem bánta a kritikákat, melyek épp az ő kívánt pozícióját erősítették. Ezeket a tanulmányait mindenesetre nem küldte már el egykori pályatársának a Rabbiképzőbe, akivel egyébként a hatva­nas évek eleje óta, amikor őt az Akadémia rendes tagjává választották, már nem publikált közösen, s aki megritkult, inkább véletlenszerű találkozásaik alkalmá­val, melyekre leginkább a Lukács uszodában került sor, tapintatosan nem hozta szóba újabb tudományos közleményeit. Képtelen volt belemélyedni a munkába. Minduntalan az járt a fejében, ha va­laki megkérdezné, akinek a kérdése elől nem tudna kitérni, mint akár a saját ma­gának szegezett kérdés elől, ugyan hogyan tudná megmagyarázni gondolkodá­sa és élete fordulatát. Ideges lett. Eloltotta az asztal fölé akasztófaként hajló ol­vasólámpát, hátradőlt a karosszékben, és behunyta a szemét. Ültében kicsit hin­tázott. Ha szórakozottságában vagy idegességében megfeledkezett magáról, előre-hátra ringatta felsőtestét. Alig észrevehető mozdulatai ritmusától egy idő után megnyugodott.

Next