Jelenkor, 2000. január-június (43. évfolyam, 1-6. szám)

2000-01-01 / 1. szám - Hárs Endre: Fikció=önéletrajz : Filozófiai antropológiai vázlat avagy fiction-science

Narrativitás és temporalitás viszonyának e meglepő meghatározása jó apropó egy másik szerző bevonásához a vizsgálódásba. Természetesen Paul Ricoeur-ről van szó, aki minden körülményessége ellenére, illetve annak dacára, hogy nagy barkácsoló hírében áll,14 igencsak fontos teoretikusa e témának. Ricoeur terjedelmes Temps et récit [Idő és elbeszélés] című munkájának tézise szerint „az idő oly mértékben lesz emberi idővé, amely mértékben elbeszélő módon artikulált", s e tétel akár meg is fordítható: az elbeszélés „akkor nyeri el teljes jelentését, amikor az időbeli létezés feltételévé válik".15 Ezt a folyamatot modellezi Ricoeur a mimézis I—II—III (ahogy ő nevezi) lépcsőivel, amelyek középsője volna a hagyományosan vett fikció „bi­rodalma".16 A fikció nem más, mint a gyakorlat (pragmata) mezején prefigurált időta­pasztalatnak a cselekményszövés (tulajdonképpen: müthosz) ideje általi konfigurációja, mégpedig az időtapasztalás újrabefogadása, refigurációja céljából. E csupán terminológiájában komplikált, valójában egyszerű - már-már triviális -, de épp akként rendkívül érdekes elképzelésből most csak két mozzanatot emelnék ki (a-b). (a) Az első a kizárólagosság. Ricoeur szerint a történetmondás tevékenysége és az embe­ri tapasztalás időbelisége közötti korreláció „transzkulturális szükségszerűség".17 Az idő csakis narratív módon férhető hozzá a tapasztalás számára, a narratíva pedig végső soron az időtapasztalat közvetítő átírásával teljesítheti be küldetését. Ha ezt - Ricoeur in­tenciói ellenében - szó szerint vesszük, valahogy így: narratíva­ idő, megnyílik a dolog Lyotard iménti, látszatra gyökeresen ellenkező a narratíva feledtető funkciójára vonat­kozó tanulsága felé. Az elbeszélés nem jelenti az időt, hanem a cselekményszövés (való­színűségeinek és váratlanságainak) menetében igénybe veszi, magának az időnek a meg­tapasztalása, s nem pusztán annak közvetítője, a mimézis III nézőpontjából úgy is mond­hatnánk, hogy „magát az időt tanuljuk olvasni­­ visszafelé".18 (b) A második mozzanat megragadásához - csupán az érthetőség kedvéért - kicsit megint körülményesen kell fo­galmaznom: a mimézis III, vagyis az idő refigurációja, egy olyan időtapasztalásnak a mi­mézis II konfiguratív közvetítése általi újraértése, amely már a mimézis I, az idő prefigu­­rációjának síkján jelen volt. Még egyszer, másképp: A mimézis III síkján refigurált időta­pasztalat a narratíva befogadásával „az élet, a cselekvés és a szenvedés alkotta homályos háttér[be]"19 helyeztetik vissza, vagyis éppen abba az egyéni életbe, ahonnan prefigura­­tív időtapasztalatként kivétetett. Arisztotelész terminusaival szólva a pragmak alkotta praxiszt utánzó-egyberendező müthosz végül is a pragmak világában, világon és időn be­lül nyer értelmet. Erre később még visszatérek. Addig is Lyotard és Ricoeur téziseit körülbelül így összegezném: Az élet miértjeiben és hogyanjaiban való eligazodáshoz szükséges kulturális kompetenciák kitüntetett lét­formája a narratív módon történő hagyományozódás illetve performancia. A narratív tu­dás referenciája - anélkül, hogy túlságosan strapálni akarnám Heidegger terminusát - az 14 „Valószínű", írja Szegedy-Maszák Mihály, „hogy [...] található olyan értekező, aki Paul Ri­­coeurnél több joggal tarthat igényt eredetiségre, azt azonban bízvást lehet állítani, hogy korunk nem ismer még egy gondolkodót, kinek látóköre olyan sok tudományágra terjedne ki, mint az övé." Szegedy-Maszák Mihály: „Utószó", In: Paul Ricoeur: Válogatott irodalomelméleti tanulmányok, Budapest (Osiris) 1999, 413-424, 423. o. 15 Paul Ricoeur: „A hármas mimézis", Ford. Angyalosi Gergely, In: Uő: Válogatott irodalomelméleti tanulmányok, Budapest (Osiris) 1999, 255-309, 255. o. 16 I. m. 274. o. 17 I. m. 255. o. 18 I. m. 280. o. 19 I. m. 256. o.

Next